XP traag in netwerk

denktenk

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
1.453
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
Ik heb een thuisnetwerk via een LAN-router.

Daaraan hangen 3 computers met W98se en 1 met XP-home edtition.

Het probleem is dat de verbindingsopbouw van de XP-machine tergend langzaam gaat, terwijl dit op de 98 machines roetjesnel gaat.

Als de verbinding tot stand is gekomen is het dataverkeer wel goed.

Alle machines hebben dezelfde 100 mbps netwerkkaart.

De router is zo ingesteld dat ip-adressen auto via dhcp worden toegekend, zo zijn ook de TCP/IP instellingen van de kaarten ingesteld.

Ik heb QoS al uitgeschakeld, maar dit geeft ook geen soelaas?

Wie voelt zich geroepen tot het geven van de juiste oplossing?

 
Probeer die XP eens een vast IP adres te geven, zo te zien heeft hij moeite om een ip adres te krjgen in het netwerk. Zet, voor zover die aangeklikt staat, ook de DNS server uit.

Voor het ip adres pak je een van win98 machines en typ in start-uitvoeren "winipcfg" in. Kijk dan naar het ip adres (meestal 192.168.1.x Vul voor die x dan op de XP een ander getal in. Zorg er ook voor dat alle machines in dezelfde werkgroep zitten.

Grtz Bullet

 
Denktenk, ik weet niet hoe dat bij de home zit, maar de pro heeft een server service en een dns service draaien.

Beide services maken het, dat de pc wenst hoofdpc te worden, zo gauw die zijn ip krijgt via dhcp gaat ie zich als dns server gedragen en probeert browsemaster te worden etc. Het kan natuurlijk even duren voordat ie doorheeft dat dit niet de bedoeling is, en dat zou misschien de vertraging kunnen veroorzaken.

Als je bij services kijkt, schakel dan de dns service en de server service eens uit, misschien helpt dat wel.

 
Ook is er een key in de registry die je weg moet gooien om het netwerk sneller te krijgen.

XP gaat standaard altijd vanalles doorzoeken op het netwerk wat eerdere windows versies niet deden.

Welke key dit is moet je maar even opzoeken want dat weet ik ook niet meer.

Heb het wel al eens getest en het maakt echt flink verschil.

 
Vaste ip-en mac-adressen heb ik ook al geprobeerd.

DNS services had ik al uit staan, en de server-service uitzetten deed de boel ook geen goed.

Kortom, misschien is de tip van Activ iets-)

 
Ja dat klopt, die heb ik er ook uit gekiept, stond op een windows xp pagina ergens, het is een key die zorgt dat winxp steeds updates gaat zoeken van allerlei proggies of iets in die geest.

Vorige versies deden dat niet en men zegt dat dit scheelt.

Ik probeer even op te zoeken welke key het is dan laat ik het je weten of ik plaats een link.

 
Hee :)

Dat probleem heb ik ook gehad met mijn eigen server. Bij mij lag het aan de Server. Die wilde ook DHCP spelen en als DNS Server op de eerste rij zitten. Na deze ingesteld te hebben in de router ging alles veel sneller.

Maar heb je al gespeeld met Half en Full Duplex in de properties van je netwerkkaart.

Johnnny1

 
Het uitschakelen van Qos-pakketplanner scheelt zeker in de snelheid.

Ook het vastzetten van je netwerkaart op 100 Mb full duplex scheelt ook in snelheid. Auto is leuk, maar kost te veel tijd.

Ik heb hier drie PC's met XP op deze manier ingesteld. Het werkt perfect.

Groeten,

Dirk

 
activ en bt,

ik ben ook wel erug nieuwschierig wat je uit xp moet kieperen om het netwerk/lan gebeuren wat rapper te krijgen.

groeten opeltje

 
Ik ben op zoek geweest, maar kon het niet meer vinden, volgens mij heb ik dat in een boekie gelezen wat ik van een vriend heb geleend.

Doch uitschakelen van qos en server service en andere niet benodigde services helpt ook.

Op het board wat we hier niet noemen willen staat een soortgelijk forum, daarin staat een uitleg beschreven hoe je internet sneller krijgt met XP door een paar settings te veranderen, die is ook erg handig.

Verder staan er nog tips op http://www.windowsxptips.nu en diverse andere winxp truuks en tips pagina's.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan