Netwerk via router

C

cartoen

Hallo,

Wie weet hoe je met een broadband router (1 ingang - 4 uitgangen) een thuisnetwerk aanleggen. M.a.w. dus in feite gewoon 2 of meerdere pc's met elkaar verbinden zodat je de bestanden kan delen op elke pc.

Ik werk met windows XP prof en heb al de netwerk wizard gebruikt, maar dat werkt helaas niet.

Meerdere pc's op het internet aansluiten is geen probleem, maar ik kan geen 2 pc's met elkaar verbinden.

Bedankt op voorhand

 
De kortste klap is DHCP op de router aanzetten.

Aangeven op elke machine welke bestanden en printers je wilt delen.

Dan kijken bij mijn netwerklocaties kijken welke machines je ziet (daar is XP overigens niet snel mee)

Later kun je dan eventueel vaste ip-adressen aangeven voor de machines en deze aangeven in de router.

 
En als dat niet lukt gewoon op elke pc ipx/spx installeren, netbios over tcp/ip wil niet altijd werken als er geen dns of wins machine is die de naamomzetting verzorgt.

In dat geval kun je dus ipx/spx gebruiken (liefst geen netbeui installeren!).

 
Helaas, XP werkt niet met een router.

Type in help maar eens "router", XP vind niets. Router komt niet voor in de help database.

Ik gebruik mijn router voor internetdeling en een switch voor gebruik van het netwerk tussen de PC's. De router geeft elke PC een IP adres. Het onderlinge netwerkverkeer gaat via de switch en niet via de router. Het internetverkeer gaat via de router.

Groeten,

Dirk

 
Maar nu maak je toch wel een stevige vergissing.

Als iets niet in de help database voorkomt, dan wil dat natuurlijk helemaal niet zeggen dat windhoos daar niet mee kan werken.

Wil je op een wat betrouwbaarder manier zoeken, dan moet je op de online knowledge base van Bill zijn.

Natuurlijk werkt windhoos XP wel met een router.

Die router geeft dus je IP's aan gebruikers die er aan hangen.

Dat doet ie doormiddel van DHCP zoals denktenk al zei.

Je moet alleen dan wel aan XP vertellen dat ie niet zelf de DHCP moet regelen (XP speelt graag da baas), maar netjes moet luisteren naar de echte baas.

En das je router dus.

Ga je nu in help zoeken naar DHCP dan ben ik er zeker van dat help er wel wat over vertelt, ik ga het niet eens controleren.

Bovendien is er zat info over DHCP op het internet te vinden.

Dat er 4 uitgangen op de router zitten wil zeggen dat die dus tegelijk voor switch (of voor hub, dat maakt in dit geval niet zoveel uit) werkt.

Wel zul je natuurlijk behalve de configuratie van je computer, ook die van je router moeten controleren.

De manier waarop jij je netwerk draait is ook okè hoor, als je de spullen toch hebt liggen.

Maar tis wel zonde van je mooie alles-in-èèn-ding.

 
Okee, ff een korte uiteenzetting:

Check of alle PC's in dezelfde IP range zitten, bijvoorbeeld 192.168.1.x . Het laatste nummertje moet verschillend zijn per PC.

Check of je router in dezelfde range zit. Standaard is het router-IP volgens de geldende regels de laatste in de range, in dit geval dus 192.168.1.254.

Geef in de netwerksettings aan in het 'default gateway' of 'standaard gateway' venster waar de router zich bevind (Klop er het IP-adres in van de router).

Start de DOS box en tik 'ping (router-ip)'. Als je dan ziet 'reply from' dan ziet je PC de router. doe je 'ping (andere PC-ip)' dan kan je controleren of tie de andere PC's ziet.

Check of ALLE pc's in dezelfde werkgroep vallen.

Check of ALLE gebruikers op de PC's zijn aangemaakt.

Zo, en heb je dat dan gecontroleerd, dan kan het niet fout lopen.

Ik ga er hier wel vanuit dat je een router hebt, en niet de alcatel home modem. Dat ding zal je eerst moeten hacken voordattie kan routeren...

Suck6,

Skidz.

 
hier een stukkie copy/paste ergens van het net geplukt.

suc6.

Ik wil mijn schijven, mappen en/of printers van mijn Windows computers delen in mijn lokale netwerk

Wanneer al uw computers kunnen internetten is m.b.t. router de configuratie voltooid. De overige instellingen staan geheel los van de routerinstellingen en worden dus verder niet ondersteund.

Toch een aantal tips:

Alle Windows computers moeten in hetzelfde domein of dezelfde werkgroep (dus dezelfde naam) zitten

Op de Windows computers waar u iets wil delen, daar moet delen worden toegstaan.

Op de Windows computers waar u iets wil delen, moet wat worden gedeeld.

Windows XP klein of bedrijfsnetwerk instellen:

Klik op de "Start"-knop

Klik op "Instellingen"

Klik op "Configuratiescherm"

Open "netwerkverbinding"

Klik op "Wizard nieuwe verbinding"

Klik op "Volgende"

Klik op "Thuisnetwerk of kleinbedrijfsnetwerk instellen"

Klik op "Volgende"

Klik op "Voltooien"

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan