linux ???

R

rienk

heb een vraag over linux kan dit naast windows draaien ??

wat doet het meer dan windows ??

ben er echt niet mee op de hoogte maar lees hier zonu en dan wat over en zie alleen maar voordelen is dit ook zo ??

wat kun je er meer mee ?en de hooft moot dan toch kan het naast windows want ben hiet thuis niet de einige die met deze comp speelt

graag beetje uitleg

thanks

 
Ja het kan naast windows.

Maar als je niet weet wat het allemaal kan, heeft het wel zin dan om het er naast te gaan zetten?

Je kunt niet zeggen wat doet het meer dan windows, dat zou het zelfde zijn als dat je zegt wat doet Windows meer dan MacOS, het zijn compleet andere besturingssystemen.

Linux is in mijn ogen nog niet geschikt voor de gewone thuisgebruiker die windows gewend is, maar is uitstekend geschikt voor gevorderde gebruikers en dan vooral op het gebied van netwerkmogelijkheden en servers.

Als ik jouw bericht zo lees denk ik niet dat het voor jou echt interessant is, want Linux is nu niet meteen een besturingssysteem waar je spelletjes op gaat doen etc. Althans niet in eerste instantie, het is wel heel geschikt weer om er mee in C te gaan programmeren.

Maar omdat jij aangeeft dat je meer gebruikers thuis hebt en dat je wil weten wat het -meer- kan dan windows, denk ik net dat het voor jou niet geschikt is en voor jou dus minder kan dan windows.

 
Ik moet me hier grotendeels bij aansluiten. Met als uitzondering dat ik Linux voor gevorderde gebruikers wel geschikt vindt voor normaal desktop gebruik.

Alleen is het niet echt een spelletjes speler os op dit moment.

Als je een serieuze workstations gebruiker bent is het echter wel zeer flexibel en veelzijdig. Ik zelf gebruik het de laatste tijd er veel maar heb eerst stap voor stap met verloop van tijd mezelf de basis vaardigheden eigengemaakt.

 
Hoewel ik nix heb toe te voegen dien ik me gezien mijn reputatie hier uit te spreken ;)

In mijn optiek moet je gereedschap gebruiken waar het voor is. Je probeert met een schroevedraaier geen spijker in te slaan, en met een hamer geen schroef in te draaien (Uitzonderingen daargelaten uiteraard ;))

Linux is ontworpen als server. Windows als gebruikers systeem. Ondanks dat Linux als gebruikers-OS al aardig in de richting komt (RedHat 8 en SuSE 9, Mandrake), is het toch niet echt te doen om er een platform van te maken dat net zo dombo-proof is als bv Windows 2000. Ook laat de achtergrond van Linux (De Unix- moeder) niet echt ruimte om net zo simpel als in Windoos hardware toe te voegen. Vaak vraagt dat lange, moeizame procedures (DVB kaartje, Activ? ;)) en het resultaat is niet altijd even goed of stabiel. Wil je je PC als spelletjes doos of als sathobby-doos gebruiken, blijf dan bij Windows. Wil je bleeding-edge snelheid en boeien spelletjes en/of je programmers je niet zo? Probeer dan eens RedHat 8 of SuSE9 in een virtuele PC als Connectrix VPC of VMWare. Dan kan je je Linux IN windows testen. Bij Google kan je genoeg hierover vinden.

Veel suc6,

Skidz.

 
Ja hoor, geen probleem. Maarja, ik heb dan ook al 2 linuxdozen draaien.:biggrin:

 
het ging dus ook niet omspeletjes want daar kom ik dus echt niet aan toe met de sathobby :)

maar waar het omging wat zijn de voordelen ten opzichte van windows

het is niet zo dat ik een server heb draaien en erg veel bijzonders doe ik nou ook weer niet met mijn comp

maar lijkt me leuk om eens tezien wat voor programma dat is en daarom de vraag of het ook naast windows kon

want er zijn er hier in het gezin meer die gebruik maken van deze comp en het moet voor hun ook toegankelijk zijn (blijven)

maar zoals ik nu de reacties bekijk zitten er voor mij niet echt voordelen aan ???

maar wat zijn dan die voordelen voor jullie wel ten opzichte van windows want dan zou het voor mij net zo goed een voordeel kunnen zijn (ik zat maar tedenken hoor :) )

 
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, dus dat doe ik dan maar:

Linux is, mits goed gebruikt, het perfecte gereedschap voor de systeembeheerder. Netwerk loggen, PC's controleren op veiligheidslekken, etc. Ook is Linux als windows- of als webserver veiliger en stabieler dan bijvoorbeeld Netscape of Windows.

Omdat ik veel servers heb draaien onder zowel Linux als Windows kan ik uit eigen ervaring zeggen dat Linux stabieler en veiliger is voor dat soort applicaties. En door de open structuur kan je als je wat kan programmeren zelf de programma's aanpassen om ze beter te laten draaien (Lees: als ze zonder geklooi al werken:))

En dat is leuk: Net als vroeger niet alles uit de doos goed... maar eerst ff pielen. Netzoiets als je ontvanger dus. Windows = secadoos, Linux = DBOX(2!)...

 
Voordeel voor mij is dat het stabiel is en met wat inzet meer naar je hand te zetten als windows.

 
hehe dat wist ik al :)

maar kom nogal wat soorten tegen (versie's)

is de laatste de beste ??

en verschillende taalen ned is er zeker niet he wand die kom ik nog niet tegen

 
Van RedHat en Suse weet ik dat ze beide een nl's versie hebben maar er zijn er vast meer.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan