LNB short

P

pike

Hi,

Ik heb nog een analoge pace 500 met ingebouwde positioner, die ik enkel daarom gebruik.

De laatste maanden krijg ik regelmatig een rood scherm met de melding met "LNB short". De schotel wil dan niet meer draaien maar ik heb digitaal wel verder beeld.

Ik moet dan de stroom eraf halen en na enkele keren of enige tijd wachten werkt het weer.

In de handleiding kan ik hierover niets terug vinden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn ?

 
kortsluiting in je coax, of voedingsfout.

het lijkt erop dat de maximale stroom naar de lnb wordt overschreden en dat er in je pees een beveiliging zit die dan aanslaat. als de 14 / 18 volt dus instort omdat er teveel stroom wordt verbruikt krijg je deze mededeling.

vaak zit er een litzedraadje niet helemaal lekker op het F-connectortje. draai deze er eens af, knip een centimeter of wat van je coax kabel, en sluit het eens opnieuw aan. met een beetje geluk is het probleem over.

succes,

Peter.

 
dank voor de snelle respons.

Zal het dit weekend eens proberen.

Kan het ook een probleem zijn ergens in het verloop van de kabel ?

Een soort kabelrot ?

 
Het kan zijn dat er water in je coax kabel terecht is gekomen.

Dat heb je snel gezien, want dan zit er allemaal groene en/of zwarte prut in het connectortje.

Dat is dan natuurlijk die die aan je LNB zit, of die aan je motor zit.

We gaan er dan wel van uit dat je draait doormiddel van DiSEqC.

Het vervelende is dat die zwarte prut dus geleidend is, ook als ie droog is.

Dus daar is het devies ook afknippen.

Omdat de litze zoals petertje die noemt, zo mooi gevlochten is.

Hierdoor heeft deze een capillaire werking.

En dat betekent dus dat die water dat erbij komt op kan zuigen, en in extreme gevallen dat dat water er aan de andere kant uit kan lopen.

Dan is dus je hele kabel aan vervanging toe.

Maar laten we niet te ver vooruitlopen op de zaken.

Dus ff losmaken en nakijken, begin met de simpelste handeling, het idee van petertje, en daar na komt de ladder eraan te pas.

Loop de route van de kabel buiten ff na en kijk of de kunststof mantel nog heel is.

En maak buiten het plugje los en kijk of er prut inzit.

Zo ja, kijk dan of die ook aan je LNB danwel motor zit, en maak dat eventueel schoon.

Knip het plugje eraf, en gooi het weg.

Koop een nieuw plugje met een rubber ringetje zodat dit zich niet zo snel kan herhalen.

En gebruik een water lock.

Maarja, misschien zit er helemaal geen water in.....laten we dat hopen

 
Alles schoongemaakt en probleem opgelost !!

Zag er inderdaad wel vuil uit.

Nieuw plugje aangezet en nieuwe plakband rondgedaan voor het af te schermen.

Dank voor de snelle en gewaarderde reacties

 
Als je er plakband om hebt gedaan (wat ik ook atijd doe) denk er dan aan, dat er de kans bestaat dat er vocht tussen het plakband en je stekkertje gaat zitten. Hierdoor kun je sneller corrosie krijgen. Ik doe altijd wat vaseline (of vet) op de lnb-stekker en een beetje in het schroefdraad van het plugje, dan kan er nooit water in komen, en kun je het stekkertje eventueel er later ook nog makkelijk loskrijgen.

Matrix

 
Om de connector te beschermen tegen vocht kun je het beste zelf-vulcaniserende tape gebruiken dit sluit echt waterdicht af en dit is ook gemakkelijk weer te verwijderen. Het wordt verkocht bij sat- en elektronica winkels.

Groeten Sat4me2.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan