Polarmount voor 1.80 prime focus ......

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
22 aug 2010
Berichten
773
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
Kan iemand mij vertellen of ik een polarmount welke nu gebruikt word voor een prime focus schotel van 1.80 ook kan gebruiken voor een offset schotel. ?

Ik zoek eingelijk gegevens, zoals declinatiehoek etc. om eens te kijken of ik hem zo kan veranderen om hier een offsetscholtel aan te hangen.

Wie heeft info ??

 
Zou in principe moeten kunnen, het probleem zit hem alleen in de instellingen vinden.

Mischien kun je proberen om de schotel met mount op een sat te zetten , dan de offset erop en die verstellen tot je beeld heb , dan hopen dat de rest van de sat's het ook doen.

Bovenstaande is puur expirimenteel en ik heb geen idee of dat wel werkt.

 
Ja ok Activ, ik ben al even bezig geweest.

Alleen weet ik niet of ik het goed heb.

Ik heb eens gekeken welke hoeken je b.v. in moet stellen om tot de juiste lijn langs de horizon te komen. Dit zijn er naar mijn mening 2. De hoek die de mount moet hebben en de hoek die de scholtel heeft tenopzichte van de mount.

Als je b.v. kijkt naar een stab rotor dan zie je dat daar een bepaalde hoek zit tussen de bevestiging op de loodrechte pijp en de bevestiging van de schotel.

Mijn vraag is weet iemand hoe je die berekend.??

Ik heb wel wat gevonden maar dit geeft niet aan welke hoek je dan berekend. Deze is ald volgt:

Uitgaande van dat alles op het zuiden staat. (6 graden is pal zuid)

Elevatiehoek is dan 29,43 Door hier de uitkomst van 60 - Latitude (hangt er vanaf waar je je bevind) af te trekken blijft er een berekende hoek over maar welke ??

Voor mijn positie is dit het volgende:

Elevatiehoek 29,43 - 7 = 22,43 graden

Is dit dan de totale hoek tussen schotel en loodrechte pijp ?

 
Want zo heet die laatste hoek dus... da's (uit mijn geheugen) in Nl inderdaad zo rond de 20-25 graden, afh. van je positie.

MAAR.... nu komt het verschil tussen een Offset en een Prime Focus. Die declinatie is voor een Prime Focus goed. Een Offset concentreert de stralen niet in het midden, maar 'onderin' de schotel. Meestal zit hier een 20 graden verschil in; dit is schotelafhankelijk. Die moet je dus nog van je 22,nogwat graden aftrekken. De schotel komt op het zuiden dus nagenoeg verticaal te staan.

 
Ok maar als de declinatie hoek juist is voor een prime focus schotel, dan moet de declinatiehoek ook goed zijn voor de offset.

De declinatiehoek bepaald toch de baan die de schotel volgt.?

Het enige verschil wat je dan hebt is dat je prime focus meer achteroverhangend moet instellen dan de Offsetschotel.

Dit kun je naar mijn mening doen met de instelling op de schotel zelf.

Of zie ik dat niet juist ?

Elevatiehoek + Declinatieoffsethoek = declinatiehoek

 
Inderdaad . de mount-afstelling kun je gewoon zo laten als voor de prime-focus . Alleen moet de Offset-schotel verder voorover "hangen" . Dit is de z.g.n. "offset- hoek" . Helaas staat die nooit op de schotel vermeld ,maar als je met de Prime-Focus op een satelliet stond uitgericht , kun je de Offset er zodanig aan bevestigen , dat ie weer beeld geeft . Voor de andere satellieten staat ie dan ook goed .

 
Ja prima ik heb de meeste hoeken kunnen berekenen.

Maar wat ik nu nog wil weten is het volgende en die moet toch ook te berekenen zijn.

Bij een primefocus kijkt de schotel rechtstreeks naar de sataliet en bij een offset schotel onder een hoek.

Hoe groot is deze hoek ??

Deze kan verschillend zijn naar gelang de bouw van de offset schotel maar dan zul je ook telkens een andere elevatiehoek moeten instellen bij een vaste opstelling. Of men heeft de gradenaanduiding op de schotel daarop aangepast.

Mij lijkt dat hier een vast aantal graden verschil in zit.

Weet iemand hoeveel graden dit is ???

 
Deze hoek verschilt , per merk en type schotel , maar zweeft meestal tussen 26 en 28 gr .

Het is natuurlijk niet zo , dat je met dezelfde schotel , op een andere satelliet deze hoek weer moet korrigeren .

Eenmaal goed op b.v Sirius (schotel mooi vertikaal) staat ie overal goed .

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan