16:9 of toch maar 4:3

A

appie39

Ik ben van plan een nieuwe TV te kopen.Als ik in de winkel de verschillende TV's bekijk,valt me op dat bij een 16:9 altijd boven en onder iets van het beeld afgekapt wordt.(bij 4:3 uitzendingen).

Hoe is het met het beeld van een Humax en een MM9500 op een 16:9 ontvanger?

Is het beeld "compleet" of heb ik een afgekapte boven- en onderkant ?

Is het beeld "beeldbuisvullend" of heb ik links en recht een zwarte balk ?

Ik kijk niet veel zenders met 16:9 - uitzendingen, daarom wil ik vooral weten hoe goed het beeld is bij 4:3 uitzendingen.

Naar wat ik tot nu toe gezien heb,zal het wel een gewone 4:3 TV worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Appie39

 
Nou, ik heb een Philips PW8504 en die kapt nix van het beeld af. In de shops word vaak een gemoduleerd signaal aangeboden (Van de kabel) en dat is vaak de boosdoener.

Persoonlijke mening : 16:9 regeert.

Skidz

 
Een GOEIE breedbeeld tv heeft zeker de voorkeur wat mij betreft.

Het belangrijkste is dat hij goed automagisch omschakelt tussen de verschillende beeldformaten zodat je niet telkens met de ab aan de slag hoeft.

 
Heb een Sony breedbeeld tv en een Nokia 95.

Er wordt maar een heel klein stukje beeld afgekapt,rondom ongeveer een cm.

Wat verder opvalt is dat bij niet 16/9 uitzendingen alles een beetje onnatuurlijk breder word,maar daar wen je snel aan.

Het ding schakelt goed tussen de verschillende uitzendingen en ik persoonlijk zou niet weer terug willen na een 4:3 tv.

 
Hoi, ik heb hier een Philips Tv 82cm Pw9616 met dolby digital 5.1 ingebouwd. Mijn receiver is een Humax 5400 met de laatste soft 2.0 waarin de receiver breedbeeld uitzendingen herkend en de TV dan aanstuurd, moet ik zeggen dat het perfect werkt. Mooie volle beelden. Voorheen toen deze soft nog niet beschikbaar was emuleerde de tv een vol beeld waarvan inderdaad het beeld wat onnatuurlijk is zoals GOTO ook zegt, het duurde toen ook wat langer voordat de emulatie door de TV berekend was. Dus met de nieuwe soft 2.0 voor de Hummie5400 werkt het uitstekend en zeer snel. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar een breedbeeld TV

Greetz: josje01

 
ook de jvc werkt perfect zonder dat je de helft kwijt bent van het beeld.... en hij schakeld lekker automatisch...geen zwarte balken...ben er echt tevreden over.

groeten opeltje

 
heb hier ook een breedbeeld

een loewe xelos media

het is geen goedkope tv maar wel een dijk van een tv

let op het uitvergroten van het 4:3 beeld

er zal altijd wat afgekapt worden boven en onder

je kunt een beeld niet breder maken als je aan de hoogte niks doet dan krijg je die brede koppen

dit is erg storend voor mij althans

laat je ook niet afschrikken door een te grote kast

als je aan 82 cm gewend ben is 72 al gauw te klein

het mooie van breedbeeld is dat je op c plus en andere vaak letterbox films hebt die je perfect kunt uitvergroten naar 16:9 formaat met de zoom functie het lijkt dan net echt

dat automatisch omschakelen is hier wel eens hinderlijk maar dan zet ik het even uit

je begrijpt het al de 4:3 tv komt er hier niet meer in

let er nog wel even op dat rgb goed word ondersteund

ik heb daar grote problemen mee gehad bij het aansluiten van mijn dvd speler kreeg een groene streep boven in het beeld dit heeft geresulteerd in een andere tv koste wel een heleboel extra

maar wat mij betrefd loewe 16:9 rulez

herbies

 
Er zal steeds meer in breedbeeld worden uitgezonden, daar kun je op rekenen. Wat veel mensen niet beseffen is, dat je in feite met 4:3 jarenlang stukken film aan de zijkant hebt gemist. Daar hoor je bijna niemand over. Alleen maar zeuren over het missen van boven- en onderkant als je het hele beeld perse wilt vullen. Ook in de bioscoop wordt niet klakkeloos de hele breedte van het beschikbare scherm gebruikt. 't Blijft kiezen (bij 4:3 dan) tussen beeldvullende brede koppen en schouders, of alles in de juiste verhouding, met links/rechts wat zwart...

Wat model/mogelijkheden betreft zijn er types die op het 16:9 signaal schakelen, maar ook op de aanwezigheid van zwarte balken boven - en onder. Dat scheelt heel wat AB- gedruk. Veel plezier, en succes met je aankoop.

Peter

 
Ik sluit mij bij het verhaal van Herbies aan, alhoewel ik niet zo'n mooie tv heb maar een doodgewone Philips Matchline bla bla bla.

Er zijn idd weinig breedbeelduitzendingen maar dat stoort mij niet zo erg.

ik zou ook niet meer terug willen naar een 4/3 toestel omdat 16/9 gewoon lekker kijkt!

Hij staat bij mij continu afgestemd op het zogenoemde "superzoom" ,wat inhoud dat het beeld een beetje oprekt en de onder en bovenkant wat afknabbelt.

Die randjes boven en onder mis je niet en wen je erg snel aan moet ik zeggen.

Bij een echte 16/9 uitzending schakelt het toestel vanzelf naar het goede beeldformaat, zodat ik niet continu aan het schakelen ben.

Gewoon kopen dus, zo'n mooie 16/9 toestel, je krijgt er geen spijt van al is het in het begin wel een beetje wennen aan de beeldverhoudingen wat gemengde gevoelens teweegbrengt.

Maar na een tijdje heb je er geen spijt van!

 
Zelf heb ik een Loewe Cantus breedbeeld.

Deze heb ik op automatisch schakelen staan.

Het is een genot om naar tekijken en ik heb ook nog geen dag spijt gehad van deze aankoop.

Ik vind het een goede zet van je dat je je goed laat informeren.

want ik meen me te herinneren dat er in het verleden ontevreden klanten waren omtrent de zwarte balken,waardoor zelfs een gijzelings drama was ontstaan.(hehehe)

Gr Ghost.

 
p.s

Ik moest natuurlijk niet lachen omtrent de gijzeling,want dit was erg genoeg.

Gr ghost

 
16:9 Zonder twijfel.

Hier in Belgie hebben we al heel wat breedbeeld uitzendingen, incl het nieuws. Helaas de films nog niet maar die worden meestal met de zwarte band boven en onder uitgezonden. Mijn JVC maakt daar dan een perfect 16/9 beeld van.

Je hebt tegewoordig al goedkopere 16/9's. Ik ben wel NIET voor de 100 Hz toestellen. Los van het Moiree die verdwijnt bij 100 Hz vind ik het beeld te onnatuurlijk op een 100 Hz. Sat (bij mij een nokia 9500) + een goedkopere 50 Hz 16:9 - gewoon perfect.

Ook bij 4:3 uitzendingen is het beeld inorde. Je ziet de ganse uitzending (geen afkapping dus). Er wordt een zodanige vervorming toegepast dat het midden zijn proporties min of meer behoud en de uiteinden worden dan wat opgeblazen. Op die manier benadert een 4:3 beeld bijna een 16:9 beeld.

Hier dus geen 4:3 beeldbuis meer hoor !

 
Bedankt voor de reacties,

Denk dat ik dan toch maar ga uitkijken naar een 16:9 , als ik de reacties lees.En als die mij achteraf niet zou bevallen kan ik altijd nog Ghost gijzelen :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Appie39

 
Mijn ervaring is dat ieder merk op Philips na problemen heeft met het uitvullen van 4:3 naar 16:9 , ook de duurste loewe's.

Zeker sony vind ik er niet uit zien...

Ik heb een philips 42pwnogwat , en die doet het perfect.

 
Ik zal je bij deze nog even een mooie tip geven:

Zoek een winkel uit met een eigen technische dienst en vraag een monteur om uit te leggen wat de gebreken zijn en wat het beste type toestel is!

De verkopers l#llen maar wat en weten eigenlijk niet eens wat ze verkopen.

(het valt mij nog mee dat ze weten hoe de stekker in het stopcontact gaat)

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar 95% wil alleen maar verkopen zonder echt naar de wensen van de gebruikers te luisteren.

Deze tip is goud waard!

 
je kunt je licht ook een opsteken op het dvd forum

staat heel veel wat betrefd de kleuren van een tv kun je kiezen voor philips of sony en deze hebbben aanverwante merken wat betrefd de beeldbuizen in een loewe zit een philips

maar het belangrijkste blijf ik vinden hoe hij het beeld uitvergroot

let daar dus echt op en tlevisies met een heel vlakke beeld buis vervormt aan de zijkant zelfs de hele dure

je kunt je geld maar een keer uitgeven neem dus echt de tijd

http://www.dvdforum.nl/cgi-bin/ubb/Ultimate.cgi

 
Ik heb thuis zo'n philips breedbek. Typenummer weet ik zo niet uit mijn hoofd (28pw9503 of zo) maar het is een 100hz versie uit plm 1997/1998.

Deze TV gaat erg slim om het breedbeeld. Het lijkt wel alsof het beeld niet volledig wordt aangepast maar alleen de bovenste beeldlijnen worden iets dichter op elkaar geschreven (?). Ook wordt er onder iets afgehaald (meestal het stukje onder de ondertitels, het beeld kun je met de afstandsbediening zelf eventueel iets omhoog tillen). Dit systeem is perfect. Geen wielrenners op eieren, geen platte hoofden. Met dit systeem zie je vaak niet eens meer of een uitzending breedbeeld of normaal is. Ideaal! Daarnaast schakelt de TV automatisch om. Ook dit werkt naar behoren.

Een vriend heeft de 50Hz versie. Die plat gewoon het beeld af en dan zit de wielrenner ineens weer op twee eieren. Tussen de verschillende uitvoeringen zit dus groot verschil hoe men omgaat met de beeldaanpassing.

Tip: ga in de winkel eens goed kijken en let hier op.

Overigens als je 100Hz gewend ben dan wil je nooit mee 50 Hz (ik niet teminste).

Succes !

 
Een nare eigenschap van de eerste serie 100Hz toestellen was namelijk dat de beeldopbouw te traag was, wat resulteerde in zogenoemde veegbeelden bij snelle frames.

Bij een voetbalwedstrijd zag je dus een lange streep achter de bal aan vliegen. :)

Bij de moderne 100Hz toestellen zie je niet eens meer dat het een gedigitaliseerd beeld is en valt alleen de eigenschap op dat het beeld perfect stilstaat!

Ik heb zelf ook een 100Hz toestel en zou ook niet anders meer willen, ondanks dat ik best wel een "mierenneuker" ben als het om beeld gaat.

@drlivingstoned, ik loop wel eens op de spreekwoordelijke eieren, maar er op fietsen? :biggrin:

 
natuurlijk moet het 100 hz zijn

zet je monitor maar eens op 50 hz dat wil je niet meer zien dat geknipper als ik nu naar een niet 100 hz tv kijk lijkt het wel een knipperlamp en als ik naar de bios ga heb ik er ook last van moet dan eerst wennen

en het is inderdaad een goede tip om te kijken of de dingen rond blijven bij het uitvergroten de nieuwste philipsen hebben digital natural motion dat maakt het beeld ook scherper

maar de een zweert erbij en de ander verguisd het

schijnt snelle beelden aan te tasten ik heb het op mijn dvd speler zitten maar ik merk geen nadelige gevolgen ik kijk dan ook meestal naar popconcerten dat gaat niet zo snel

fijt blijft wel dat bij veel tv's de geometrie niet goed is ingesteld

lees daarvoor maar eens op het dvd forum

en wat betrefd die rare efecten van 100 hz daar hadden de philipsen heel veel last van maar zij waren dan ook een van de eersten nu is dat volledig over

herbies

 
Een nadeel is er wel als je zelf een breedbeeld tv hebt!!

Wanneer je bij andere mensen komt zonder een breedbeeld,dan kijk je heel vreemd tegen een 4:3 verhouding aan. :))

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan