Windows98 naar 98SE

S

satwilly

Ben ff met de pc van mn pa aan de gang. Er zat w95 op, die heb ik geupgraded naar w98. Nu wil ik verder naar 98SE maar de installer laat dit niet toe...

Iemand enig idee??

 
Waarom laat ie dat niet toe? Komt ie soms zeuren dat er al een ander os aanwezig is of een andere melding?

Als je even erbij schrijft waarom hij het niet toelaat, hebben de antwoorders wat meer informatie en kun je beter geholpen worden, zoals je de vraag nu stelt kan het vanalles zijn.

Graag meldingen dus van het systeem (fout- en andere meldingen) ook even erbij zetten, des te sneller ben je geholpen met een juist antwoord.

 
Ik meen zoiets ook meegemaakt te hebben. Als je de complete versie 98SE hebt, gaat het zonder problemen als je eerst de oude windows 98 versie verwijdert. Format c: vind ik in dit soort gevallen de beste oplossing; beginnen met een schone lei. Maar hierover kunnen de meningen verschillen...

Succes

 
Er is een besturingssysteem op deze comp geinstalleerd dat niet door deze versie van setup kan worden vernieuwd. Neem contact op met uw leverancier...

SU0168

Dit is de melding...

 
Daar is een speciale upgrade cd-rom voor, windows 98 SE Updates, ik zou hem wel willen sturen maar dat ding is 557 Mb groot, dus iets te veel voor een mailtje. neem anders effe kontakt op via e-mail, dan kunnen we misschien iets afspreken.

groeten, Borreltje

 
@Borreltje:

Bedankt voor je aanbod. De oorzaak van het hele verhaal was dat ik geen virusscanner vor deze pc had die het op w95 deed. Ik dacht toen: updaten naar 98SE! Ik heb het nu maar bij 98 gelaten. De cvirusscanner loopt en vond gelijk het bugbear virus...

Alle moeite toch niet voor nix!

Bedankt allemaal voor de hulp. Van mij mag dit verhaal gesloten worden.

 
Naja, 98se is toch beter dus als je het nog eens kunt updaten zou ik het wel doen.

Aan de hand van je foutmelding kan ik dus zeggen dat borreltje gelijk heeft, je hebt waarschijnlijk een full-install 98se versie terwijl hij alleen met een upgrade versie naar 98 wil upgraden.

Mocht je die dus eens tegenkomen zou ik dat wel doen als ik jou was, maar het belangrijkste is dat je virus nu weg is, dat scheelt een hoop.:biggrin:

 
Tjeemig Satwilly, er is een hele simpele oplossing maar die ben ik vergeten helaas.

Het komt er op neer dat je een klein bestandje moet verwijderen zodat windows niet meer opstart.

Vervolgens draai je vanuit dos de nieuwe 98SE setup over de oude win98 heen, en behoud je je orginele instellingen.

Ik ben dus alleen vergeten hoe dat bestandje ook alweer heette.. :sad:

Je kan ook je windows systeem bestand beschadigen (system) of verwijderen en dan de SE versie er overheen plakken, maar ik weet niet zeker of dan je huidige instellingen bewaard blijven.

Als je geïnteresseerd bent in deze metode dan wil ik nog wel even voor je in de boeken duiken!

Maar dat hoor ik nog wel even van jou.

De oorzaak is dat je een oem versie over een retail versie van windows wilt installeren en dat mag dus niet van meneer Gaatjes! (Gates)

 
Dat ook ja, maar je hebt gelijk, dat was ik ook glad vergeten dat dit kon.

Dat is net zoiets als windows 95, daar had je een upgrade versie en een full install versie van.

Full install wilde niet als je nog wat op je hd had staan, nou dan pleurde je even je command.com en io.sys er vanaf en hij liet zich wel installeren.

Bij de upgrade versie -moest- hij perse windows 3.xx vinden, en dat ging ook maar om 1 bestandje, als je dus ten tijde van die vraag een disketten van 3.11 in je a-drive stopte en daar naar liet kijken, deed die upgrade versie ook een full install. Ik dacht dat het disketten 2 of 3 van win3.x was. LoL:)

Dat was nog eens een leuke tijd, maar het klopt, zoiets moet bij 98 en 98se ook mogelijk zijn.

Het zou dus heel goed kunnen dat het hier ook zo is dat je de command.com en de io.sys en misschien ook nog de msdos.sys moet weghalen voordat ie fijn upgrade.

Als ik me niet vergis kun je dan kiezen voor "installatieherstel" en hups werkt, en alles blijft fijn bewaard.

Wel zou ik van tevoren zorgen voor een opstartdiskette van je gewone 98 systeem en effe sys.com uit /windows/command erbij copieeren.

Mocht het niet lukken kun je namelijk vanaf je A diskette opstarten, dan het commando "sys c:" geven en hups je opstartfiles staan weer op je harde schijf.

 
Wat BT zegt is juist, maar je moet "Win.com" in de Windows map ook even een andere naam geven.

 
Ohja, da's waar ook, daar kiikt ie ook naar. Bedankt voor de aanvulling Cluyveduycker!

 
command.com in elk geval! Zelfs op een lege geformatteerde HD weigert ie dan :sad:

Als je bios het kan, zet dan als first boot "CDROM" want de 98SE rom is bootable.

Wat ik mis uit 98 first edition is format.com (kan alleen nog vanuit de explorer) en Powertoys (Tweakui).

Wat van 98Se HEEL sterk is is msconfig.exe, dat is een wereldprogramma om al die zooi die bij het booten erbij komt er weer uit te knikkeren. MSconfig werkt ook onder 98-1 en 95 en de bootable funkties zelfs onder NT (maar dan werkt ie maar half)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan