geen of slecht signaal

R

ribbetje

telkens ik wat zit te zappen heb ik opeens deze foutmelding(geen of slecht signaal) maar als ik dan wat zit weg en weer te zappen heb ik opeens weer beeld

als ik deze foutmelding krijg heb ik 75% sterkte en 0% kwaliteit

wat zou de fout kunnen zijn

dank bij voorbaat

ribbetje

 
En als je goed beeld hebt? Welke kwaliteit heb je dan?

Ik ruik hier namelijk vaag een kapotte of niet lekker meer draaiende lnb.

 
Dat is dan wel een echt vet signaal.

Ik vermoed dat de ontvanger het zappen dan niet bij kan houden en het even niet meer weet.

Heel soms heb ik dat met mijn Nokia 9600 ook als ik zit te zappen, althans als ik er dan een gecodeerde zender tussen zit die niet open staat.

Welke soft heb je er nu in zitten? En heb je dit altijd al gehad, ook met andere software versies of niet? Eventueel andere softwareversie proberen?

Dit lijkt mij niet echt een lnb of ontvangstprobleem maar echt een schakelprobleem.

 
Same problem here. Volgens mij ligt het aan de LNB. Nu is het uit te houden maar als het warm is doet de LNB het alleen 's morgens vroeg en 's avonds laat.

 
Ja Peet, maar dat is toch weer een ander probleem.

Die van jou doet het dus alleen vroeg en laat.

Die van Robbetje doet het altijd goed, behalve als ie snel zapt, maar als ie dan weer snel zapt is ie weer in orde, dus dat lijkt me niet echt met warmte te maken te hebben.

Overigens kan ik me moeilijk voorstellen dat een lnb warm wordt. Heb jij problemen ermee overdag en 's avonds vroeg? Kijk dan eens rond of je een GSM mast in je buurt hebt staan of een zendamateur die met nogal wat vermogen blaast.

Een lnb is gewoon iets wat schakelt op het voltage en verder eigenlijk nauwelijks iets met warmte (zoals een ontvanger) te maken heeft.

 
Das iets te kort door de bocht Black Tiger.

Een LNB kan wel degelijk last van hitte hebben.

Maar niet met de buiten temperaturen van vandaag de dag.

Peet zei wel dat hij zijn probleem heeft als het warmer wordt.

Een LNB is toch wel ietsje meer dan een coax-schakelaar, er zit echt wel serieuze elektronica in die gevoelig is voor grote temperatuurs verschillen.

Ik ben het dus wel met BT eens dat het probleem van Peet heel anders is dan dat van ribbetje.

Om te beginnen met ribbetje denk ik dat zijn (/haar) probleem in de software van de hummie zit, en dat het mogelijk iets met gecodeerde signalen te doen heeft.

dus is de vraag: welke software zit er nu in je hummie, en komt je probleem net zo vaak met vrije als met gecodeerde kanalen voor ?

Mocht het alleen met gecodeerde kanalen voorkomen, dan welke kanalen zijn dat ?

Voor wat betreft Peet:

De LNB is bestaat onder andere uit een miniscuul antennetje (want hoge frequentie = korte golflengte, en dus net zo korte antenne).

De schotel is te zien als een combinatie van een vergrootglas en een spiegel, letterlijk.

Alleen een spiegel, waarin wij 's ochtends onszelf staan aan te staren is voornamelijk bedoeld voor de licht frequenties, en de schotel voor radio golven.

Als je een grafiekje met frequenties maakt, dan zie je dat licht ook, zeg maar, een soort van radiogolven zijn die zitten een stukkie verderop in dat grafiekje.

Warmte is weer een vorm van licht (infrarood).

Nou is dus de gein dat een schotel ook kan werken voor licht, net als voor radio golven, maar dat de mate waarin ook van andere factoren afhankelijk is.

In dit geval is de kleur van je schotel heel belangrijk.

Is je schotel blank en hoogglans metaal, dan werkt het voor licht bijna net zo goed als voor radio golven.

Is ie matzwart, dan werkt het voor licht vrijwel niet.

Het boven genoemde antennetje zit in het brandpunt van dat vergrootglas, dus alle stralen komen daar samen.

Dat geldt dus niet alleen voor de gewenste signalen, maar ook voor infrarood licht.

En ik zou dan dus denken dat het woord brandpunt al genoeg zegt.

In je LNB is op zonnige dagen dus een bundeling van warmte.

Ga op zo'n dag maar eens voelen aan die LNB, maar schrik er niet van want je zou je handen wel eens kunnen branden.

Je LNB zal bij hogere temperaturen waarschijnlijk niet stoppen met werken, maar er zal hier een daar een frequentietje verschuiven.

Daardoor raakt je ontvanger dan de draad kwijt.

Zaak is dus dat je ervoor zorgt dat je schotel zo donker en mat mogelijk gekleurd is, en eventueel dat het kapje op je LNB ook een donkere kleur heeft (zoals dat rare pikkie op die ALPS LNB's).

Daarmee kun je het langer uithouden in warmere tijden.

Zo, weer een hele les. :biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan