hard disk grote

H

herbies

een dezer dagen ga ik mijn nieuwe pc ophalen

ben er alleen nog niet uit welke grootte van de harddisk ik wil hebben

het is de bedoelling om 2 schijven van 80 ghz in striping te zetten zodat ik 160 ghz krijg

de besturing komt op een andere schijf

kan ook twee maal 120 ghz nemen dan heb ik 240

het is de bedoelling om de comp middels prog dvd of md of met de nokia te gaan gebruiken als video recorder en andere film verwanten is 160 ghz dan wel genoeg

hoe lang heb ik dan ongeveer

120 ghz is wel veel duurder maar later de schijven vergroten nog veel meer

groeten herbies

 
Als het om video/bewerking gaat, kunnen je hd's eigenlijk niet groot genoeg zijn Ik zou voor de 120GB gaan, als de beurs het toelaat tenminste...

Grtz,

 
Een goed merk is ook erg belangrijk, bij sommige schijven staat er ook bij dat ze echt geschikt zijn voor audio/video opnames, ik zou gaan voor een goed merk bijv. Western Digital (Geen Maxtor of IBM) liefst 7200 toeren, ultra dma, en als de beurs het toelaat inderdaad 120 gig, daar kun je dacht ik 4 of 8 uur film op opnemen.

 
Nou dat valt mee mee, BT;-))

Een mpg2 stream op 25 fps (DVD-standaard) gebruikt zo'n 2,5 gig per uur, dus op een 120 gig gaan zo'n 48 uur;-)))

 
@BT

Wat is er mis met maxtor?

Die 120Gb is 1 van de snelste op dit moment geloof ik ;)

 
Zelf ben ik een aantal maanden aan het zoeken geweest naar een goede harddisk en pc-configuratie, ik raad een van het merk Seagate aan, en dan een 7200 toeren harddisk (is sneller dan een 5400 toeren hd)

Ik heb zelf een seagate 7200 rpm, 80 gigabytes gekocht (120 vond ik te duur). Deze is laatst in de PCM (pc magazine) getest als stilste in een rij van 7200 rpm. (is niet de snelste uit de 7200 toeren serie, maar dat was qua eisen van mij niet echt van belang, hij is snel genoeg voor het doel waarvoor ik hem gebruik!)

Deze hd gebruik ik ook om met een 9600 via scsi video te grabben (lukt nog niet 100%, nl. af en toe een mis-sync en tikjes in 't geluid, maar dat is hier off topic)

Ik ben zeer te vreden over de seagate, werkt echt heel stil en werkt gewoon goed.

Hij wordt alleen vrij warm (ze adviseren bij de 7200 toeren hd's een hd-cooler, maar die maken vrij veel herrie), dus heb ik er aan de onderkant 2 grote stukken aluminium koellichaam uit een oude versterker opgezet (met koelpasta en een paar boutjes), nu blijft de temperatuur goed.

De grootte (gb) van je harddisk is afhankelijk van je eisen, zoals denktenk al verteld heeft, kun je aardig wat video materiaal op een 120 gb hd kwijt!. nadeel is wel van zulke grote harddisks dat als je wilt backuppen, je ook een ander groot opslag media moet hebben. Ik vond echter de 120 gb versie veel te duur, dus heb ik eerst maar een 80gb gekocht, dan zien we als ie vol is wel weer.

greetz en suc6 met uitzoeken!

 
@hce_nl: Tja helaas, in het begin waren die nogal goed, maar snelheid is niet per definitie kwaliteit.

Ik heb een 40 gig en een 17 gig, beiden maxtor, beiden stuk, eentje na 1 jaar en eentje na een half jaar, helaas bon kwijt, dus kan niets meer doen.

Ohja.... heb nog een 20 gig Maxtor gekregen, ook nieuw, zit er nu 3 maanden in en ik hoor nu ook al weer vreemde klikjes op die schijf. Mijn 80gig WD en mijn oude schijven (WD, Quantum, IBM en Seagate) lopen meerdere jaren al en nog geen last van gehad, de nieuwste, die 80 gig dus van WD ligt er nu in vanaf eind juni en tot nu toe ook nog geen probs.

Dat kan nog gebeuren, maar een vriend van me heeft ook die tijd een 40 gig Maxtor gekocht, ook stuk nu na een jaar.

En nog een andere kennis van me heeft inmiddels ook probs met zijn Maxtor schijf, en dat vind ik dus wel wat veel van het goede.

Ik heb altijd WD als beste merk gehad met als goede tweede Quantum Fireball. Die wordt echter niet meer zo erg veel geleverd. Seagate is wisselvallig geweest maar de laatste jaren ook een erg goede tweede te noemen.

Met IBM moet je een beetje geluk hebben, maar dan kies ik liever voor iets duurder en meer zekerheid als ik voor film/video wil kiezen.

Met Maxtor dus teveel slechte ervaringen afgelopen anderhalf jaar, vandaar.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Tiger. IBM ben ik met je eens. Maxtor zijn op dit moment zeer goede harddisks... vooral de 120+ met 8MB cache. Goede garantievoorwaarden. (bonnen moet je nooit kwijtraken, is niet Maxtor's schuld, meestal krijg je zelfs de KLEINST dan mogelijke hdd in ruil, dus bijv. je 40GB wordt door hen ingeruild voor een 60 of 80.. hoezo geen service...) Vergeet niet dat Maxtor veel heeft overgenomen (Goede bedrijven/merken)

En perfect voor videobewerking.

@denktenk: MPEG2 is leuk maar je PC moet het wel aankunnen. Capturen met DV via firewire rechtstreeks naar MPEG2 (realtime dus) moet je een P4-1.5GHz+ en 512+ MB hebben met zo'n snelle HDD. Want 1 framedrop en je kunt opnieuw beginnen.

Veel mensen willen hun videoband van 1 uur capturen zonder tussenkomst... framedroppen is dan belangrijk.

Wel is aan te bevelen een andere hdd te pakken waar je windows/programma/capture temp/etc... op staat. Staat in elke handleiding van elke DVD Author c.q Video Capture programma...

En geheugen... heel belangrijk.

In Ulead DVD Workshop stond aanbevolen 1 GB... Dacht dat kan nooit serieus zijn... nou echt wel.. bekijk de performance monitor maar eens tijdens capturen. Schiet soms naar 1200MB... Vandaar dat ze aanraden win/prog/temp op een andere hdd zodat je geen drops krijgt. (let op... ze hebben het hier over realtime naar MPEG2 capturen, niet naar DV-AVI)

Als je DV-AVI doet (wat wel ruimte vreet) heb je niet zo'n snel systeem + hoeveelheid ram nodig. Alleen een snelle hdd...

Greetings,

HAWKEYE

P.S. O ja... gooi Ghz niet door elkaar met GB ....

 
Begrijpelijk BT, ik heb dus problemen met Western Digital en IBM gehad. Mijn 40GB WD is momenteel retour.

Heb nu de Maxtor en die bevalt prima, is ongeveer de helft sneller als mijn oude IBM... nu nog even uittesten met de 9500 (SCSI) om te zien of de filmpjes minder haperingen hebben :)

 
aanstaande zaterdag kan ik mijn juweeltje ophalen

p4 2,53 ghz

met 2 maxtor schijven 120 ghz met 8 mb cache

via een raid controller aangesloten in striping

raid controller zit op moederboard

evenals dolby 5.1 maar die gebruik ik niet

ik heb al een m audio kaart de 410

een 20 ghz schijf voor de windows shit

een scsi kaart adaptec 2940 met bijbehorende scsi pioneer dvd

blue tooth of lan voor het netwerken

een diskette station

een ati radeon 9700 pro video kaart

en ik hoop mijn scsi schijf als ik die weer terug heb van wd

en mijn sat kaart van galaxis

en als ik weer geld heb een dvd brander

zijn jullie al jaloers

herbies

 
geheugen is voorlopig 1 module van 512 mb pc 2700

en mischien wil ik ook wel een keer een video capture kaart

geschikt voor analoog

 
Nee hoor, jaloers wordt ik niet.

Het klopt overigens dat Maxtor het niet schuld is als er bonnen kwijtraken, maar daarnaast sprak ik dus over de vele vervelende ervaringen met de Maxtor schijven en dat telt wel.

Uiteraard kan iemand anders ook dergelijke ervaringen met WD of een ander merk hebben, maar van WD hoor je het toch veel minder de laatste tijd dan van Maxtor, ook is het enorm stil omtrent Seagate schijven, die zullen dus ook wel lekker draaien.:)

 
Eh BT, Quantum is Maxtor, het is namelijk een firma die al een tijdje terug overgenomen is door Maxtor.

Binnenkort komt de Maxtor Fireball uit.

Het is even wennen maar het geeft aan dat de naam "Fireball" een ervenis is van Quantum.

Overigens heb ik met de schijven van Maxtor, Seagate, en WesternDigital de minste problemen ondervonden, en de problemen die ik had met deze merken hardeschijven, waren terug te voeren naar de voeding.

Sommige PC voedingen, vooral van die goedkope kasten, geven teveel piekstromen af waar sommige schijven niet echt tegen kunnen.

De klachten kunnen zijn dat de schijf niet meer wil opstarten en niet meer door het moederbord herkent word.

Ook kunnen sommige chips op de HD letterlijk doorbranden, wat ik met 2 schijven van Maxtor al gehad heb.

Een seagate schijf crashte in de zelfde pc, evenals een WD, dankzij deze voeding. (voordat je uiteindelijk het probleem gevonden hebt, beschadig je nog wel eens wat onderdelen)

Ik kan je nog 1000 en 1 klachten opsommen die uiteindelijk afkomstig zijn van een brakke ( zelfs nieuwe) voeding, zoals het instabiel lopen van een pc, of het "kwijtraken" van data op de harde schijf, zodat je onterecht de hardeschijf de schuld geeft van de problemen.

De ene schijf is wat gevoeliger als de ander, als het op piekspanningen van de voeding aankomt!

 
Oh enne BT, als je die schijven nog hebt kan ik voor je kijken of ik ze nog kan omruilen voor je tegen verse schijven.

Als automatiserings firma heb je bij de fabrikant toch een streepje voor op de consument! :)

Dat kan zelfs tot 3 jaar na de datum die vermeld staat op de sticker.

 
Blimey! Maxtor buys Quantum HDD unit

By: Drew Cullen

Posted: 04/10/2000 at 11:53 GMT

The world's biggest hard disk drive company is to be created, through the takeover of Quantum's HDD business by Maxtor.

Constructed as a merger, the all-share transaction will see Quantun's HDD stockholders receive 1.52 shares of Maxtor common stock for every one share they hold in Quantum. This values the deal at $2.3 billion.

The enlarged business, to be named Maxtor

Corporation, produces more than 50 million hard drives a year.

Key to the deal on Maxtor's part is the annualised cost savings of $120 million to $200 million it expects within two years following the completion of the transaction. It also gives the company the revenue stream and clout to tough it out with Seagate, the traditional market leader.

And key to the deal on Quantum's part must be a keenness to get out of the cut-throat desktop hdd drive business. The company is retaining its upscale tape drive business. ®

 
in een ander topic schreef ik dus over die wd scsi schijf

ik kreeg dat ding niet aan de slinger

bij de helpdesk vroegen ze naar het serienummer en vertelde me dat er nog garantie op zat hij is dus nu naar duitsland en als het goed is krijg ik een nieuwe en op de hcc krijg je ook niet echt een bruikbare bon

wat betrefd die wd schijven zij de leveransier dat hij daar de laatste tijd veel kapotte disks had dit kwam tersprake omdat ik over de goede service van wd begon en dat kon hij beamen

van maxtor niet omdat hij daar nog geen kapotte van had gehad

ik wacht het maar af er zit tenslotte 3 jaar garantie op

maar dat mag dan ook wel voor zo'n bedrag

 
Thanks DRZ ik heb ze beiden inderdaad nog, dus ik ga even kijken wat er op de stickers staat etc.

Dan kom ik er nog op terug.

Overigens hoorde ik dat alle fabrikanten hun garantie gingen terugbrengen van 3 jaar naar 1 jaar voor zover ze 3 jaar hadden, en dat vind ik toch wel een betreurenswaardig besluit.

 
Originally posted by herbies zijn jullie al jaloers


herbies
Niet echt... :biggrin:

Mijn setje winterbanden kosten evenveel als dit systeem :) no offense... maar ja... een schot voor open doel :biggrin:

Tis een goed AV systeem...

 
Originally posted by Black Tiger Thanks DRZ ik heb ze beiden inderdaad nog, dus ik ga even kijken wat er op de stickers staat etc.


Dan kom ik er nog op terug.


 


Overigens hoorde ik dat alle fabrikanten hun garantie gingen terugbrengen van 3 jaar naar 1 jaar voor zover ze 3 jaar hadden, en dat vind ik toch wel een betreurenswaardig besluit.
Ja en nee....

Ligt aan je leverancier. Er zijn genoeg leveranciers die je 2 jaar bieden i.v.m. europese regelgeving.

Ik ben het met je eens dat de consument weer de dupe is.. (lees kan zijn)

Dus goed navragen en op de bon laten zetten bij aanschaf!

 
Vanaf 1 oktober j.l. is het inderdaad zo dat de schijven die na deze datum verkocht worden nog maar 1 jaar garantie bij de fabriek krijgen.

De importeurs hebben daarop gezegd dat de dealers 2 jaar garantie van de importeurs krijgen vanwege een europese regelgeving, en voornamelijk om de dealer tegemoet te komen!

Maar nagenoeg alle schijven die voor deze datum verkocht zijn hebben 3 jaar garantie ,die je als dealer nog kunt claimen.

Als particulier zijnde hangt het er maar vanaf wat voor dealer je hebt uitgekozen.

Overigens, is het jullie niet opgevallen dat de pijzen van de hardeschijven een stuk hoger liggen dan een paar maanden geleden?

Dit is dus het gevolg van de maatregel van de HD fabrikant, die inderdaad de consument in de steek laat.

De schijven zijn gemiddeld 20% duurder geworden sinds het besluit van de fabrikanten!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan