hyundai onder 6 volt {voor de techneuten onder ons }

A

alf

hallo techneuten

zoals een moderator van deze site al eens heeft geantwoord,ben ik nu tot de conclusie gekomen dat mijn deco onderstroom {6 volt }staat.

dit zal dus ook wel het probleem zijn,met het spontaan uit gaan van deco.

Aangezien mijn oudjaarsavond toch in duigen viel,ben ik vannacht maar mat de deco aan de gang gegaan.

Heb een multimeter gepakt en eens aan het meten gegaan,en ja hoor als de schakelaar achterop uit staat,staat er ca 1,15 volt op de gehele blik/ijzere huis ,ook op antenneaansluiting.

Als ik de schakelaar aanzet staat er direct 6 volt op.

Nu de deco toch open was gelijk maar de bruine plaat,links in deco losgehaald {4 koperen schroeven op 4 koperen hulsjes }, van bodemplaat afgehaald.

dan met schakelaar uit 0,8 volt en aan ca 1,05 volt op huis van deco.

is het daarom misschien een optie om de schroeven eruit te halen en de bruine plaat met montagetape op de bodemplaat van de deco vast te plakken {die tape geleid volgens mij niet }

want volgens mij zit er wat fout in de bruine plaat .

kan op mijn dobber,geen aarde draad er op aan sluiten, krijg dan een foutmelding in mijn electrischeteit systeemop mijn dobber.

bvd alf

en allemaal de beste wensen voor 2003,en dat we nog maar lang mogen hobbyen,met een bevredigend resultaat.

 
Jammer van je jaarswisseling, hoop voor je dat de rest van het jaar beter verloopt.

Nou is het zo dat een multimeter niet helemaal betrouwbaar is wat dit soort metingen aangaat, dat heeft te maken met overgevoeligheid van zo'n apparaat.

Maar als ik dit zo lees dan is er toch iets anders aan de hand als eerder gedacht.

En dat houdt in dat er even naar gekeken moet worden.

Dat wil ik in dit speciale geval wel voor je doen, ik stuur je wel een mailtje hoe en wat.

In ieder geval lijkt het erop dat er een onderdeel in je ontvanger defect geraakt is.

Dat is mogelijk op 2 manieren op te lossen, namelijk die schroefjes en hulsjes vervangen door kunststof exemplaren, maar beter is waarschijnlijk alle ELCO's (condensatoren) op de bewuste print na te gaan en zekerheidshalve te vervangen.

De mensen met een humax die overuren maakt zullen dit wel herkennen.

Een belangrijke mogelijke oorzaak van zulke defecten is warmte ontwikkeling.

Voor de mensen die er dus wat aan herkennen: zorg ervoor dat er altijd een goede lucht circulatie door je ontvanger mogelijk is.

Dus zet hem bij voorkeur niet op andere apparaten, en leg er geen cd's of videobanden op.

Videobanden is sowieso een slecht idee.

Zorg ook dat er enkele centimeters boven het apparaat vrij is, en als ie achter een deurtje staat zorg er dan voor dat de warmte in de kast wegkan, bijvoorbeeld door achter in de kast aan de bovenkant wat beluchtings gaten zitten.

Dit dus ff in t algemeen belang.

 
Nu hoeft dat lekken van die spanning op zich niet funest zijn, je hebt te maken met geschakelde voedingen die er op zich al om bekend staan wat rommel naar buiten te gooien ,zeker als die een beetje goedkoop is ,is op gebied van de filtering weinig te vinden.

Mocht dit niet het geval zijn is het probleem vaak te wijten aan het lekken van componenten ,low budget elco's zijn vaak de oorzaak.

Vervang de elco's in de voeding voor goede typen en ga ze gerust een beetje overdimensioneren (maar hou je wel aan de capaciteit), let ook op de temperatuur, de elco's drogen nl. uit doordat ze te warm worden en een te laag temp. bereik hebben.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan