Wat kan dit zijn? (Asus mainboard probleem).

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik wordt er nu doodziek van.

Eind juni heb ik een spiksplinternieuwe pc gekocht zuiver van verlofdagen in het kader van pc-prive.

Aangezien we genoeg konden besteden heb ik hem zoals dat hoort, lekker zelf samengesteld en maar gekozen voor het op dat moment duurste Asus moederbord voor AMD processoren.

Dit was de A7V333 Raid met zo'n snelle aansluitingspoort toestand, ben de naam ff kwijt.

Deze herkende geen 80gig schijven, dus ik netjes zoals het hoord een bios upgrade gedaan, daarna startte te machine totaal niet meer. De led brandde netjes groen op het moederbord dus wij dachten "voeding stuk".

Verkeerd gedacht dus. Het bleek toch het moederbord te zijn.

Meteen omruilen ging niet, dat board was niet meer in voorraad, wel nog zijn iets goedkopere versie, de A7V333 maar dan zonder Raid en snelle aansluiting.

Dus wat geld teruggekregen en dat board meegenomen.

Nu was ik eergisteravond eigenlijk niets aan het doen met de machine, was wat tv aan het kijken.

Het enige wat ik nog gedaan heb, is van 2 cd's een image op de hd gezet en verder niets.

Er was niets aan de hand c.q. niets verkeerds met de temperatuur van het mainboard, noch van de processor.

Ik zet netjes zoals altijd de pc uit middels start->afsluiten->pc uitzetten, geen probleem.

Gistermiddag toen ik wakker werd wilde ik hem weer aanzetten, gaf ie geen kick.

Groene lampje, dus dacht weer van voeding, maar niks hoor, alweer blijkt het moederbord de geest gegeven te hebben.

Hebben nog meer mensen dit soort strange ervaringen met Asus mainboards, of specifiek met de A7V333?

Als het niet aan het mainboard ligt, waar zou het dan aan kunnen liggen dat ie het zonder opgave van redenen (beepjes, meldingen etc.) begeeft?

De kast die ik heb is nieuw, ook een big-tower.

Daarin ligt een 300 wat ATX voeding 50-60Hz, 6 Amp als ik het goed lees.

Processor is een AMD 2000+.

Wat betreft inbouwen van mainboard en aansluitingen etc. lijkt het me niet dat we daar het probleem moeten zoeken, want ik denk niet dat ik met bijna 14 jaar pc ervaring daar nog fouten mee maak (of ik moet suf zijn van de tabletten en dan de processorkoeler er verkeerd op zetten zoals laatst, wat me overigens een processor kostte, maar dat was een uitzonderingsgeval).

Wie heeft er ervaringen of enige ideeen? Er zit namelijk nog wel garantie op, dus ik zal gewoon een ander mainboard krijgen van Asus, maar ik heb weinig zin over een half jaar weer een mainboard te hebben wat het op die manier begeeft want dan is de garantie voorbij.

Volgende keer koop ik toch maar weer een Gigabyte.:)

p.s. door bovenstaand defect zit ik nu op een hele ouwe p1 133 te rammelen, dus zal ik weiniger aanwezig zijn hier en daar.

Mijn p2 staat nu als web/ftp server dus die ga ik echt niet weer ombouwen voor dit akkefietje.:)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik al jaren Asus moederboards,maar nooit problemen mee gehad.

Denk dat je voeding een te hoge piek spanning geeft.

Waardoor je board kapot gaat.

Als dit het tweede board is.

ps. zit de stekker er wel in?:biggrin:

 
je hebt niks aan het antwoord wat ik je geef, maar in de 4 jaar dat ik een help/servicedesk van een pcwinkel heb meegedraaid ben ik daar de meest gekke en onverklaarbare probleem borden en kaarten tegen gekomen. de fabrikanten zoeken het probleem niet eens uit , nieuwe kaart/bord uit het rek en 't probleem is opgelost. en na een tijdje stop je gewoon met je af te vragen hoe 't komt dat je iets nieuw uit de doos trekt en 't gewoon niet werkt.

sterkte !! m.vr. gr. SPJ..............

 
Laatst bewerkt:
he black tiger zou van jou was even terug gaan met de pc.

er zit zoals je zegt nog garantie op.

als ze een beetje eerlijk zijn kijken ze dat voor jou even na.

ligt de fout bij je zelf zul je er mischien een kleine vergoeding voor betalen.

maar liever dit dan een weer een nieuwe te kopen.

kosten mischien rond de 20€ daar kun je het niet voor laten.

sucses droopy

 
ha, kijk aan,

ik heb 3 weken geleden een pc in elkaar geknutseld voor een kennis van me (ja, die met die dvd brander) en daar ging het ook een aantal keren mis. oorzaak daar was inderdaad ook steeds de voeding bleek achteraf. moederbord geruild, na 10 minuten de boel weer caduuk, weer geruild en een nieuwe voeding meegekregen en nooit meer een probleem gehad. black tiger, neem geen risico, laat ze er ook een andere voeding in zetten anders is de kans groot dat het gekloot doorgaat met je pc. overigens ben ik asus fan, want ik heb er nooit wat mee gehad!!

groeten opeltje

 
Ik heb ook al jaren Asus planken, maar nooit problemen.

Integendeel, ze staan juist bekend om hun degelijkheid en betrouwbaarheid, ook bij overclockers en diehardgamers,

Vreemd dat je met Asus Probe geen afwijkende spanningen of temperaturen hebt kunnen constateren, wat meestal toch wel voorafgaat of gepaard gaat met een probleem met de voeding.

Snuffel anders eens een beetje rond bij http://www.tweakers.net,

daar is veel info, testen etc te vinden (ook de Pricewatch is interessant)

Grtz,

 
overigens blijkt het wel belangerijk te zijn dat het stopcontact waar de pc aan hangt voorzien is van randaarde heb ik me ooit eens laten vertellen.....

groeten opeltje

 
Ja zoals eerder vermeld hier boven kun je alleen maar raden waarom iets zomaal de geest geeft zeker het mainbord daar een piekspanning bijna nooit voor kan komen zoals door vele beweerd, het is meer het probleem van een hik in het stroom net dan wat anders waar de voeding van moet herstelle en je dus een reboot krijgt. je randaarde zal ook wel oke zijn dus ja, gewoon een nieuw moederbord er in en maar weer kijken hoe lang dit mee gaat,

ik heb laatst een bliksem in slag gehad hier in de buurd op wat grond kabels waar dus ook de ptt lijn geraakt is met als gevolg dat hier de splitter,moden,router,switsh,netwerkaart,en mainbord naar de knoppen waren dus alles vernieuwd en gewoon weer draaien ja precies 2 uur heeft het gedraait en het mainbord was weer stuk je zou denken dan ook maar de voeding vernieuwe maar nee ik ben eigenwijs en kon niks geks aan die voeding vinden dus gewoon laten zitten en een nieuw mainbord er in Asus A7V266-e garantie dus en tot nu toe draait het weer als een speer 5 maanden. amd1800

dus gewoon mainbord vernieuwe en draaie met die hap.

Groeten Pecari

 
Ik moet ook denken aan je voeding BT, ook vanwege je hardeschijven verhaal die je eerder had gepost.

Na verloop van tijd worden de piekspanningen en oneffenheidjes alleen maar erger.

Regel 1.

Nooit bezuinigen op de PC kast en voeding!!!

Je moest een weten hoeveel rommel er verkocht word....

 
BT !!

heb je (hoewel je je bios al nieuw geflashed hebt...) dat asus update programma al geprobeerd?

kan een goede controle op je bios versie zijn,en mogelijke storingen,

ik heb em al 2x gebruikt en flashed prima via internet,

ik heb de A7Av266.

 
Oke, allen hartelijk dank voor het antwoord, ook Werkezel voor die link, ben ik blij dat er toch iets bekend is over dat type mainboard.

Zoals ik al zei heb ik bijna 14 jaar pc ervaring, en dingen als stekkers niet insteken gebeurt bij mij niet.

Bios flash heb ik gedaan, maar niet meer de nieuwste want daar staat geen 1667 mhz meer in voor mijn 2000+ en hij mag wel op 1733 zei de winkel, oke, maar dan draait ie iets harder en wordt ie nog warmer.

Wel wat die voeding betreft, daar is me wel iets vreemds opgevallen.

Alle spanningen zijn normaal, alleen de 12,5 volt wijkt af. De asus utility die dat in de gaten houdt moet ik in win98 op +15% zetten zodat ie niet blijft afgaan.

Die geeft nameijk steeds 13.2 tot 13.6 volt af.

Het rare is dat hij onder XP wel gewoon 12,7 aangeeft.

Ohja en ps. Net na de zomervakantie heb ik hier wat gaten geboort en allerlei kabels verlegt.

Aangezien we toen toch bezig waren hebben we een aparte groep vanaf de meterkast genomen, dus die pc draait op een aparte geaarde groep.

Wat bezuinigen betreft, zoals ik al schreef had ik het duurste Asus board van dat tijdstip genomen, ik heb nergens op bezuinigd behalve op de kast, die kostte "maar" 125 euro geloof ik, wat er nog meer gekocht is is een 80gig WD hd.

De hd met de probs waar ik het over had, heeft nooit in dit systeem gezeten, en de 40gig die wel af en toe tikt, had dit probleem al in het p2 systeem.

Verder heb ik ook nooit probs gehad met Asus en Gigabyte, mijn HD's en mijn kasten, ondanks dat die altijd ongeaard gedraait hebben, maar net omdat dit zo'n duur systeem is draait ie dus geaard, dus dank voor de tip, maar dat kan het ook niet zijn.:sad:

Board wordt nu uitgebouwd en gaat terug -> leverancier.

Ik zal ns vragen daar wat die voeding betreft en eventueel een nieuwe kopen.

Nogmaals dank voor alle reply's.

 
Yep, lijkt me heel verstandig.

Die waarde van 12.7v is, voor een stabiel systeem, ook nog veel te hoog!

Redelijke variaties zijn:

3.3v values 3.3 - 3.4

12v values 11.9 - 12.1

5v values 4.9 - 5.1

vcore values afh. van processor, mobo en bios instellingen, maar afwijkingen minder dan 1/10 v

Grtz,

 
Yep, ik heb de voeding al uitgebouwd en deze gaat morgen samen met het mainboard terug naar de winkel.

In eerste instantie zal ik er eens over gaan klagen dat ie teveel stroom geeft enzo, met de hoop er nog eentje onder garantie te krijgen anders koop ik een wat zwaardere (kwalitatievere) in elk geval.

Beter nu 38 euro ofzoiets voor een goede voeding uit te geven dan over een half jaar voor de 3de keer met een kapot mainboard te zitten en dan 200 euro voor een nieuw mainboard te moeten betalen.

Eens zien wat ze morgen allemaal te vertellen hebben in de winkel.

 
Oke, ik zou de progress laten weten.

Vandaag naar de dealer geweest, mainboard gaat naar Asus en dat zal ongeveer een week of 3 wachten worden, waarschijnlijk zal er een nieuw worden afgestuurt.

Voeding: probleem aangekaart en dealer was met jullie van mening dat 13,x volt zeker te hoog was. Het maximale wat hij zou mogen geven zou maximaal ongeveer 12,8 mogen zijn maar echt niet hoger en eigenlijk ook niet constant, dat was echt de top.

Maarja, dat kon wel eens gebeuren zei hij, voeding werd ingenomen en gaat ook opgestuurt worden.

Viel zoals ik vermoedde gelukkig ook binnen de garantie dus dat scheelt dan alweer.

Alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten. Maarja, zo lang die p133 hier blijft draaien kan ik op zijn minst de post nog doen.:)

 
Ik heb ooit soortgelijke problemen meegemaakt

vreemd genoeg als ik dan de ik de kaarten uit de PC trok. En ze er daarna er weer instopte draaide alles weer.

Spanning er af halen werkte niet. Ik heb toen door te testen gevonden dat het mijn video kaart was die dit veroorzaakte.

Andere kaart gekocht en opgelost.

Carpio2

 
Yep, dat kan kloppen. Overigens had ik dat al geprobeert, maar dat hielp niet.

Soms kan een kaart een bepaalde lekspanning of statische spanning opwekken die de bussen en/of het moederboard lam legt.

Er uit trekken en er weer in doen kan genoeg zijn om het spanningscircuit te verbreken of leeg te trekken en e.e.an werkt weer.

Ik heb hier een 386/486 kast staan gehad. Nooit ontdekt wat het was, maar het moet met lekspanning of statische elektriciteit te maken hebben gehad.

Oke, alles er in en aangesloten, pc werkte als een trein.

Kap er ook op, pc werkte als een trein.

Kap vastschroeven: oepsss.... wilde niet meer opstarten, gaf ook geen beeld meer, hd's startten ook niet meer op.

Eerst dacht ik toen va @$(# mainboard stuk, en draaide de kap er af. Zag niets zwarts en toch nog ff proberen en hups, 0 problemo, werken als een trein.

Zo ging ik dus stukje bij beetje verder todat ik merkte dat het probleem zich voordeed als de kap werd vastgeschroeft.

Misschien dat het vastschroeven van de kap, de kap beter contact liet maken met het frame en aldus spanning kon verspreiden ergens naar toe, geen idee.

Andere vga kaart heeft daarbij niet geholpen, andere voeding ook niet, ik heb nooit echt kunnen ontdekken wat hier de oorzaak van was, wel apart overigens.:)

Er kunnen zich in elk geval hele strange en soms onverklaarbare dingen voordoen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan