hulp gevraagd?met draadloos autotje

P

prutserjo

hallo beste satvrienden,

net terug uit het hospitaal (mijn dochter heeft de plaats ingenomen dezelfde dag zelfde kamer, zelfde bed met een zeer zeer zeer zware drepressie, mijn vrouw houdt de de moed maar in ) vooreerst wens ik allen een late gelukkig sateliet nieuwjaar, en tevens wil ik hierbij alle hobbyisten bedanken voor de respons : prutserjo is ziek. Modetatore, funboad incluis.

Nu de vraag :

ik heb van dochter lief voor mijn nieuwjaar enkele Texaco Fun Cars gekregen (Mini telegeleide autootjes)

Ik zou graag de zendrijkwijdte vergroten met een honderdtal meters. Heeft iemand een praktisch idee ????

Nadien wordt op het voertuig een draadloos een mini CCD camera geplaatst.

Vraag 2 :ik heb hier van die letjes die je op de

 
Vraag 2 valt voor een deel weg zie ik....

Goh daar zeg je zoiets, paar kennissen van me hebben ook van die fratsdingetjes, heel erg leuk om te zien die autotjes, echt.

Ik ben sterk aan het overwegen om me ook zo'n ding aan te schaffen, echt lachen.

Ook zij waren aan het denken over vergroting van de reikwijdte, iets wat ik daar hoorde was meer zendvermogen maar ze hadden die spullen pas en hadden ze nog niet open gehad.

Probleem is dat ik alleen weer vergeten ben wie dat nu was, dus ik kan niet opnieuw gaan vragen, maar als ik er weer over hoor, zal ik er zeker aan denken om jouw vraag te stellen (hoop ik).:)

Anders zal toch vast wel een van onze techneuten je hiermee op weg kunnen helpen.

 
Je mag onderhand wel een grote-mensen-auto-accu in dat karretje plaatsen met al je plannen!

Ik lees iets over ledjes, mini camera's en dergelijke!

Is het niet makkelijker om een accu te voorzien van wieltjes? :biggrin:

En om het zendvermogen te vergroten heb ik voor je zender nog wel ergens een transistor liggen die 150Watt uitspuugt, zodat je reikwijdte ongeveer een kilometertje of wat bedraagt! :biggrin: :biggrin:

Het zendvermogen van de standaard zenders is makkelijk te verhogen door de spanning op de eindstransistoren te verhogen.

Normaal gesproken zijn deze behoorlijk afgeknepen om de reikwijdte van 100 meter niet te overschreiden.

Met een voltmetertje kun je meten wat voor spanning op de transistoren staat, wat enkele volts bedraagt, die je tot 12-15 volt kunt opschroeven.

Het vervangen van deze transistoren zal wellicht ook helpen.

Ook word er vaak met weerstanden gewerkt ,die op de basis van de (eind)transistoren staan om het ingangssignaal af te knijpen.

Deze weerstanden kun je eenvoudig vervangen door andere types, al naar gelang ze geschakeld zijn.

Ook het bijstellen van de filters wil eens helpen, maar die zijn vaak niet af te regelen en bestaan uit vaste spoelen en condensatoren, die uiteraard met wat handigheid ook te manipuleren zijn!

En anders wil een zogenoemde 27mc "lineair" ook wel helpen, mocht de zender op die frequenties uitzenden! :biggrin:

 
hehehehe... hoezo veel hobby's ;)

Je kan de afstand vergroten door een antenne te nemen die de (theoretische) maximale opbrengst cq uitstraling behaald. Die kan je berekenen door de golflengte te berekenen en de antenne daarop af te stemmen. Ongeveer als volgt:

Stel, je frequentie is 40 MHz. dat zijn 40 miljoen 'pulsen' per seconde als draaggolf voor je commando's.

Dan is de golftijd dus 1 seconde/frequentie dus 1/40000000 seconde. Een radiogolf gaat met ongeveer 300.000.000 m/seconde door de lucht, dus dan is de golflengte (1/40000000)*300000= 7,5 meter. De ideale antenne is dus 7,5 meter.

Aangezien dat een beetje lang is (!) voor op je zendertje, laat staan op je mini-auto, kan je de antenne inkorten of verlengen zodat je op een bepaalde deelfactor uitkomt. Uit de praktijk is gebleken dat 8e delen goed werken (Zie de 5/8 golf antenne uit de 27Mc wereld, die trouwens 7 meter moet zijn) dus dan zou nu een 1/8 golf antenne goed kunnen werken en die is dan (1/8)*7.5= +/- 94 cm. Mooie maat voor je zendantenne. Als ontvangstantenne gaat dit rekensommetje niet helemaal op, daar is de hoeveelheid signaal afhankelijk van de opgewekte veldsterkte (= hoeveelheid porrie er uit de zender komt) maal de lengte van de antenne. Hoe langer hoe beter dus. Afhankelijk van welk autotje je hebt (Ik heb die Bensu Mini Racers) kom je dan op een antennetje die vanaf de printplaat is gemeten 7,5 cm lang is (= 1/100 golf). Ik haal op 40Mhz ongeveer 50 meter. Dat kan je nog opkrikken door de weerstand die voor je eindtrapje zit (En de stroom daar door beperkt) te verkleinen. Haal deze niet weg anders rooster je je eindtrapje. Je kan ook op 1 extra 1,5v batterij gaan draaien op je zendertje... werkt ook goed.

Websites genoeg denk, ff google'en op mini racer bensu oid...

PS Ben al ruim 15 jaar aan ut modelbouwen...

Zou iedereen moeten weten, die theoretische zooi ;)

 
Stel, je frequentie is 40 MHz. dat zijn 40 miljoen 'pulsen' per seconde als draaggolf voor je commando's.

Dan is de golftijd dus 1 seconde/frequentie dus 1/40000000 seconde. Een radiogolf gaat met ongeveer 300.000.000 m/seconde door de lucht, dus dan is de golflengte (1/40000000)*300000= 7,5 meter. De ideale antenne is dus 7,5 meter.

Of te wel:

300 / uitzendt frequentie = antenne lengte in meters

 
Laatst bewerkt:
@Pet / Skidz, jullie vergeten de verkortingsfactor van het gebruikte antenne materiaal! :)

*0.95 (afhankelijk van het materiaal)

Maarre, maak het voor die jongen niet zo ingewikkeld, straks hebben wij het volgende ziekenhuisbezoek op ons geweten!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
zie je mij al lopen,met een mini zepelin in de lucht om mijn afstandautotje ongemerkt plaatjes te schieten (lol lol-

ik zal morgen een een tekening maken van de zendeintrap

en zal deze hier dan posten .zo kom ik mesc

iets verder?

gr prutserjo

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan