Motor (Jaeger) problemen

S

Stefaand

Ik heb sinds kort problemen met mijn Jaeger motor.

Die is gekoppeld via een apparte kabel met de SuperJack EZ2000 en als ik die naar een andere stand wil laten gaan, dan valt ie telkens uit.

Ook bij het manueel verzetten valt de superjack uit.

Als ik die weer aanzet en dan weer naar een vaste positie of manueel verder laat gaan valt ie meerdere keren uit.

Heeft iemand dit probleem al gehad ?

Bedankt

Stefaan

 
Stuur al een aantal jaren 2 schotels aan met de Jeagers maar nog nooit geen problemen gehad.

Is de kabel wel in orde die naar de motor loopt,misschien als ie kortsluiting maakt dat er een beveiliging in werking treed.

Weet niet of er zo'n beveiliging opzit maar een ander kabeltje bevestigen om dit uit te sluiten is misschien een optie.

 
ik heb het eens gehad dat het reed contact die de positie bepaald niet goed was. dn kreeg je ook dit soort problemen. dan schakeld de positioner de motorspanning uit als hij geen feedback signaal krijgt van het reedcontact. als je hem dan even wilt verdraaien dan gaat hij even draaien en dan stopt hij.

groeten opeltje

 
ik weet niet hoe het komt, het is nu pas, na de hevige koude.

Het is precies of ie inderdaad niet goed kan draaien

Ik ben nog niet op het dakj geweest en naar de motor gaan kijken. Aan de kabel is niemand geweest en het is een dure 4 aderige kabel.

Ik heb hem nu een paar keer weg en weer laten gaan en het gaat telkens iets beter, maar nog niet echt heel goed hoor. Het gaat met stukjes en brokjes

Stefaan

 
Als de Jaeger draait,maakt ie dan een "schurend" of krakend geluid?

Ik heb dit probleem namelijk al gehad.Bleek dat de kogels uit het lagerhuis waren "gevallen"

Probleem opgeheven door er nieuwe lagers in te doen.

Is best wel simpel werk zo'n lager vervangen ( ik heb 2 linker handen :)

Appie

 
@ Stefaand,

Het lijkt inderdaad op een probleem van de reedsensor.

Ik denk dat je puls niet goed door komt.

Sommige positioners geven hierbij een melding(b.v:NP=no puls)

Je kan het volgende proberen:

Achter je positioner heb je 4 draden,2 voor de motor en 2 voor de puls.

Koppel de 2 draden van de puls los.

Probeer nu of de actuator probleemloos van links naar rechts kan draaien.

Als je hier geen probleem mee hebt is het waarschijnlijk een slecht contact naar de reedsensor of de reedsensor zelf.

Suc6 Ghost.

 
ghost,

na mijn mening gaat dit niet werken. dit omdat menig positioner het reedsignaal nodig heeft. als hij dit niet krijgt gooit hij de voeding van de motor er af. hij zal hooguit een klein stukje verdraaien.een betere optie is de motor even op een losse voeding aan te sluiten. dan heb je het reed signaal niet nodig.

groeten opeltje

 
@ opeltje,

Klinkt logies wat je zegt.

In het verleden heb ik een soort probleem gehad.

Ik ben er achter gekomen door mijn beschrijving.

Maar ik geloof je meteen als je zegt dat dit niet met alle positioners opgaat.

Gr Ghost.

 
Even een multie meter op gelijkspanning of op ohmse weerstand zetten en meten op de puls ingang (met aangesloten reedcontact) en dan kun je snel genoeg zien als je de motor laat draaien of er pulsjes binnen komen.

Gelijkspanning meten

Reedcontact gesloten 0 Volt

Reedcontact open bijvoorbeeld 5 volt

Ohms meten

Reedcontact gesloten 0 Ohm

Reedcontact open bijvoorbeeld .... ohm

 
Ik heb de test gedaan...

ik heb de 2 fijne draadjes van de pulser afgehaald en dan als ik de SuperJack probeer de moven manueel met de pijltjes of naar een gememoriseerde postitie, krijg ik nP (dus geen puls)

Hij draait wel, maar hij geeft nP op de display van de SuperJack.

Als ik de draadjes er weer in doe en meet dan zie ik inderdaad een soort puls komen op de meter.

Maar dus met de pijltjes of naar een geheugen positie gaan doet het toestel telkens uitvallen.

Ik krijg dus de ene punt-led die hem dus weer in stad-by gezet heeft.

Soms doet ie het iets langer, dat draaien en val ie pas naar 2 of 3 seconden uit en soms direct, na een halve seconde. Het is dus onvoorspelbaar.

Zou het vocht zijn die in het contactdoosje op het dak zit ?

Bedankt,

Stefaan

 
je zou de stroom eens kunnen meten

ik denk dat ie niet veel meer als 3A mag zijn

het lijkt erop dat er een lager stuk is

en of dat ie ook gesmeerd moet worden

toch maar het dak op

het is niet anders

wat betrefd die pulsjes bij mijn chaparral ontvanger zit een tellertje zodat je kan zien of de pulsen binnenkomen

heb jij dat niet

groeten herbies

 
neen, er zit geen teller op....

ja, ik zal toch eens moeten zien of er water in het contact doosje zit...

Want ik heb dit nog nooit gehad.

 
water is wel een groete boosdoener vooral omdat het om gelijkspanning gaat het metaal rot gewoon helemaal weg

als er vocht in het mechanisme zit zou hij bij vriesweer helemaal niet moeten draaien omdat ie dan vastgevroren zit

je zult toch echt in die paal moeten

suc 6

 
ik ben er nog niet op geweest....op het dak

maar het is intussen droog geworden en alles werkt weer gewoon normaal.

Het is dus inderdaad door vocht dat hij uitviel.

dus, deze zomer, na een kurkdroge week zal ik eens het dak op gaan.

Stefaan

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan