kleine schotel

T

tendoryu

ik ben eigenlijk op zoek naar een zeer kleine schotel waar toch astra en hotburd mogelijk moet zijn

heeft iemand soms wat ervaring met zeer kleine schotels en zijn ze nog te vinden

tendoryu

 
Hmmm..zeeer klein ??

Je kan ook de LNB op de Astra richten, dan heb je helemaal geen schotel nodig.

Je hebt wel een heel zwak signaal maar het werkt wel.

Ik heb in ieder geval wel es beeld gehad met alleen een LNB.

Alleen zul je wel heel helder weer moeten hebben.

Met een regenbuitje of een paar wolkjes zal het wel gebeurd zijn.

Dit zal wel niet zijn wat je bedoeld....maar ja, het is KLETSPRAAT

 
plaats er anders nog eens een vergrootglas voor alleen met dat lnb he wie weet wil dit dan ook wel weer

maar hoe hou je dat ding eigelijk op de satelliet gericht :)

 
Als je iets kleins wil dat toch redelijk (ik zeg dus niet met overtuiging goed) werkt, dan moet je eens op zoek gaan naar een vlakschotel.

Das een vierkant plaatje van ik geloof 55 cm, en 8 cm diepte in totaal.

Als je daarmee astra en hotbird wilt zien, zul je m wel moeten draaien.

Dus gewoon even zoeken naar het trefwoord vlakschotel en je weet weer een stuk meer.

Anders kun je bij camping zaken van die 30 en 40 centimeter prulletjes gaan bekijken, zijn denk ik wel een stuk goedkoper.

Voor al deze oplossingen geldt dat, zoals boven vermeld, de regenreserve zeer beperkt of niet aanwezig is.

 
dan ga ik eens die weg op kijken

ik hoopte op +-40cm schotel

tendoryu

 
Ik heb met een schotel van 30cm prima resultaten behaald met het ontvangen van de astra, maar met de hotbird mis je toch een paar transponders.

Deze test heb ik met mooi weer gedaan en zou eigenlijk niet weten hoe het met wat minder mooi weer zou gaan.

Maar met de nieuwe generatie 0.3db LNB's zou dat best moeten lukken lijkt mij!

Ik zal eens kijken of ik zo'n 0.3 DB lnb'tje kan bemachtigen en een 30cm spiegel in vaste opstelling kijken hoe lang dat goed gaat.

Dit lijkt mij wel een leuk expiriment!

 
Je zult denk ik weinig verschil merken met de 0.3 lnb in een kleine schotel. Die dingen zijn geen wonderlnb's die ongeacht welke schotel een meerwaarde kunnen leveren. De meerwaarde moet ook bij deze lnb worden behaald in de combinatie schotel-lnb.

Overigens verkijken vele mensen zich in het getal 0.3 . Deze lnb is 0.3 MAX dat wil zeggen dat in de idealste omstandigheid 0.3 db gehaald kan worden. De lnb varieert op zich, afhankelijk van de configuratie, tussen de 0.6 en 0.3 db. Wat overigens niet wegneemt dat het een van de betere lnb's voor consumentengebruik op dit moment is.

 
Ik heb nog een jaar 'gewerkt' met een 35cm schoteltje, en moet zeggen dat ik daar vrij tevreden mee was. (gewoon een steen op het voetje, en je kunt kijken;) )

Overigens kon je hem ook gewoon op de vensterbank neerzetten! Bij hevige regen valt het beeld wel uit, maar bij lichte regen of bewolking bleef alles wel werken...

Ook hotbird is daar mee te ontvangen, zeker de in de tijd 'goeie' kanalen zoals Telepiu en Stream...

Mvg,

 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een satelliet ontvangsteenheid gezien van Revox die gebaseerd was op een lens systeem ,geen schaal dus maar puur met lenzen.

Voordeel ,je zou hem in principe op de vensterbank kunnen plaatsen ,uiteraard wel met zicht op het zuiden.

in elk geval als je zo'n ding ziet associeer je dat geval absoluut niet met een schotel. :)

Het hele geval was niet groter dan een flink uit de kluiten gewassen LNB.

 
Nee absoluut geen cassegrain schaal ,het leek net een minitelescoop geval , er werd ook met een lenzenstelsen gewerkt.

Op zich niet verwonderlijk daar de hoge frequenties die voor de satontvangst gebruikt worden nagenoeg dezelfde eigenschappen hebben als licht dus laten die zich ook bundelen door lenzen.

 
Hoho meneer satwatcher,

Het scheelt wel degelijk als je een LNB gebruikt met een lager ruisgetal, en het is een feit dat je met een dergelijke LNB een kleinere schotel kunt gebruiken.

Probeer maar eens met een 50cm schotel en een LNB met een ruisgetal van 3db(!) de astra te ontvangen.

Als het je lukt om met een behoorlijke regenbui RTL4 te kijken krijg je van mij een lekkere fles bacardi! (of dergelijks) :)

Uiteraard is de combinatie LNB en schotel belangrijker als de mooie cijvers die op beide staan aangegeven, maar met een goede correcte combinatie 30cm schotel en 0.3 db LNB kun je toch goede resultaten behalen!

Ook moet je niet vergeten dat de huidige 0.6 en 0.7 db LNB's ook deze waardes onder ideale omstandigheden halen, zodat je dus kunt aannemen dat de nieuwe generatie LNB's daadwerkelijk 0.3db minder ruis produceren.

Er zal alleen een probleem met de naburige satellieten ontstaan omdat de openingshoek van een kleinere schotel een stuk groter ligt!

Het resultaat is dat je sommige transponders, die op de zelfde frequentie uitzenden op een naburige satelliet, niet kunt ontvangen omdat deze elkaar dan storen.

Stel dat je fijn een formule1 race zit te kijken op de astra1, en er schakelt op 16gr oost een feed in op op dezelfde transponderfrequentie, dan is het dus over met de pret en zit je tegen een zwarte plaat aan te kijken!

Om bovenstaande reden is het niet verstandig om een schotel te gebruiken die een grotere openingshoek heeft als 3 graden, om deze problemen te voorkomen, en kom je dus op een spiegel van ongeveer 45-55 cm.

 
In dit geval word de grote openingshoek van het mini schoteltje de nekslag voor de LNB met het ultra lage ruisgetal.

Je gaat inderdaad met die combinatie heel veel rotzooi uit de omgeving opvangen waardoor het lage ruisgetal juist tegen je werkt.

Dus een dergelijke LNB is zoals satwatcher al probeert te zeggen geen wondermiddel.

Je moet wel de rest van je installatie erop afstellen.

Dat betekent dus concreet dat je met een schotel met een zo klein mogelijke openingshoek (grote schotel dus) en een laag ruisgetal LNB de beste papieren hebt om zwakke signalen en / of signalen die van ver weg moeten komen kunt vangen.

Maar wil je weer signalen vangen die keihard zijn, kun je met die combinatie juist weer problemen ondervinden door de hoge versterking van die toch al sterke signalen waardoor juist weer oversturing kan ontstaan.

En de astra en hotbird signalen zijn uitgesproken hard.

Het blijft nog steeds een kwestie van de juiste combinatie dus.

 
Laatst bewerkt:
@ Tech //

bestaan er ook foto's van zo'n opstelling ??

of kun je dat ergens bekijken op 't www

m.vr.grt. SPJ......

 
dus het is verstandig om minstens een schotel te nemen van +-45a50cm met een lmb met laag ruisgehalte

als iemand url te beschikking heeft waar dat deze te verkrijgen zijn mag mij deze e-mailen alvast bedank

tendoryu

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan