@drz, dieselprobleem al opgelost?

S

Satslope

Hoi drz, welkom op het automonteurs forum hehehe.

Jammer dat een thread niet verplaatst kan worden.

(of kan dat eventueel wel?)

 
Hehe, @satslope, ik heb inmiddels mijn auto weer voor de deur staan.

Het probleem zit er nog steeds in en ga morgenochtend even kijken hoe hij start.

Ik heb van de monteur de tip gekregen, om te kijken hoe een bepaald handeltje op de brandstofpomp gepositioneerd staat als de motor koud is, en als ik hem gestart heb.

Vraag mij niet waarom ik dat moet doen maar het schijnt iets te maken te hebben met de koude start menging.

Aan de hand van mijn bevindingen zou hij meer weten.

Wellicht kan ik met behulp van de stelboutjes, die het handeltje niet te ver laten bewegen, zelf de boel verdraaien zodat ie echt vervangen moet worden. :)

Ik wacht eerst de ochtend wel even af...........

 
Om nog even terug te komen op de vraag van Ptje:

Ik kan niets vinden wat er exact op lijkt eerlijk gezegd.

Wel zie ik zoiets zitten wat op de brandstofpomp gemonteerd is maar daar komt het draadje er aan de bovenkant uit.

De pomp is van het merk Bosch in elk geval.

 
Bosch heeft inderdaad zo`n verstel klep niet. Trouwens, menging is niet het juiste woord, want een diesel spuit gewoon brandstof in en geen mengsel :)

 
als ik dit zo lees gaat het om de "koud start vervroeging". dit wordt meestal aan de zijkant van de pomp via een handeltje geregeld. het kan "hand bediend" zijn of "automatisch" via een was thermostaat in het koel systeem. wat het doet is het inspuit tijdstip van de pomp "vervroegen" zodat bij lage tempereraturen de motor beter rondloopt (de brandstof is kouder en het kost meer moeite om deze in de koude omgeving te laten ontbranden). tot zover de uitleg maar wat is het eigenlijke probleem of in welk topic staat dit?

 
slecht gloei bougies, motor slaat slecht aan en loopt 10-30 sec slecht.

klep speling, tijdens koude start draaid de motor "snel" rond op de startmotor vaak is de slechte cilinder "hoorbaar"door het langzaam, langzaam, snel. slaat aan maar loopt slecht rond. duurt vaak ook 10-60sec.

koud start vervroeging, motor slaat vaak moeizaam aan, en loopt "bokkerig" slaat niet echt ciinders over maar ze lopen ook niet echt mee, duurt vaak een aantal minuten

ik zou eerst de klep spelling kontroleren (simpelste) en ook een kontrole van de gloei bougies is redelijk simpel (loskoppelen en met een plusdraad "vonken" trekken op elke bougie en kontroleren of ze gevoed worden. er vanuitgaande dat de mechanische staat van de motor goed is (haalt hij de top snelheid nog?)

daarna komen we bij de pomp uit, dit is specialisten werk en de pomp moet op een testbank getest worden. hiervoor moet de pomp uit gebouwd worden en opgestuurd naar een reviesie bedrijf.

 
@vlovlo, de gloeibougies zijn vervangen, dus die kunnen de oorzaak niet zijn.

Ik heb inderdaad gezien dat er aan de andere kant van de pomp nog een soort van handeltje zit die iets schijnt te regelen.

Met de ene handel kun je gas geven en de andere is mij niet duidelijk.

Een van de vele monteurs zei dat ik daar eens op zou moeten letten, maar wat ik daar nou mee aanmoet weet ik niet.

Mijn oproep is naar een dieselspecialist die misschien de pomp zou kunnen testen!

 
als de gloeibougies vervangen zijn wil dit nog niet zeggen dat ze het doen..........zeg ik uit ervaring (heeft me 4 uur zoeken gekost).

het handltje boven op is gas het handeltje naast de pomp is koud start vervroeging. deze moet dus van stand veranderen op het moment dat de motor warm word. hiermee wordt de timing van de pomp geregeld. als deze dus van stand verandert is het was thermostaatje goed en zit het in de pomp.

ik ben geen "echte diesel specialist" wel een diagnose techneut. in mij school tijd wel eens met een diesel bank lopen "klieren" maar ik heb er niet een tot mij beschiking.

 
@vlovlo, dat handeltje krijgt inderdaad een andere stand als de motor warm is.

Ik heb de koudestart positie van dat handeltje ietsje verplaatst zodat de motor in elkgeval direct aanslaat, en dus niet hoef door te starten tot ie eindelijk wil lopen.

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat het in de pomp zelf zit, wat jij ook al aangaf.

Maar hier houdt het voor mij op en zal ik nu echt bij een dieselspecialist moeten aankloppen die het liefst in zijn vrije uurtjes wil bijklussen!

 
Hoe is het gesteld met de voorinspuiting van de pomp ? Het gebeurd namelijk regelmatig, dat mensen de pomp afstellen met een micrometer, terwijl de koudstart vervroeging nog vast zit. Deze moet namelijk losgegooit worden als je de pomp afsteld.

 
pomp afstellen? dat doen ze toch in de fabriek....(wijsheid van een kollega,lol)

ik zat nog aan een ding te denken, en dat is lucht in het brandstof systeem (filter enz) de pomp staat nog wel vol maar met starten word er eerst een hoeveelheid lucht aangezogen voordat er diesel komt (pruttel, pruttel proest). dus even filter en onrluchtings pluggen kontroleren of voor de "koude"start eerst even ontluchten via de hand pomp om te kijken of dit help

 
filter en ontluchtingspluggen controleren.......

Ok, zodra ik die gevonden heb hoor je meer. :)

Ik mag aannemen dat ze bij de garage hier ook al naar gekeken hebben.

Zo niet, dan ben ik echt behoorlijk in de maling genomen.

Maar ik ga even een poging ondernemen!

 
Pomp afstellen in de fabriek ? De inspuit hoeveelheid enz. wel. Het inspuitmoment word wel degelijk in de garage afgesteld. (in een beetje garage tenminste) Er zijn inderdaad garages genoeg die de pomp op het merkteken zetten en klaar is kees. Het inspuitmoment word wel degelijk met een micrometer in de werkplaats gedaan.

 
schoot door mijn hoofd dus...... het beste is het pompje op het brandstof filter een aantal keren in te drukken voordat je gaat starten, als er lucht in het systeem zit voel je dit snel genoeg

 
Dat met dat pompje was het eerste dat ik deed toen de storing zich begon te openbaren.

Ik wierp vanavond een blik onder mijn motorkap en wat denk je???

Dat hele handpompje zit niet eens meer onder mijn motorkap!!!!!!!!!

Ze hebben dat ding er gewoon uitgehaald!

Pff, dat worden weer lange telefoongesprekken en toestanden.

Maar om even terug te komen op dat pompen voor en tijdens de koude start:

In het begin hoorde ik ter hoogte van de brandstofpomp een soort van fluittoon als ik er stevig op los pompte.

Dus zal er wel een soort van onderdruk in het systeem plaatsvinden wat dus lucht aanzuigt.

Maar hoe dan ook, op het moment heb ik dus zware problemen en zie mijn auto'tje langzaam maar zeker naar de sloop zien verhuizen.

Enig idee hoe ik mij nu voel???

Misschien kan ik dat autoprogramma van SBS6 eens aanschrijven!

 
in het "systeem"zitten ook een aantal terug slagkleppen deze kunnen ook stuk. de leidingen van de pomp naar het brandstof filter huis kunnen lekken enz. mischien een verstopt grof vuil filter in de tank enz.

er kan ook iets domweg stuk zijn in de pomp zelf.

maar als er al veel kosten gemaakt zijn moet er toch ook een soort van "garantie" beleid bij de garage zijn. een soort no cure no pay oplossing? ik zou nog eens flik op de balie slaan bij de garage.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan