DE WAARHEID ACHTER MM EN DREAM

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Dit berichtje kreeg ik vandaag binnen, en er waren ook al soortgelijke emails op duck te lezen:

In een"persbericht" op het commhobby board van dream neemt

dream openlijk afstand van de magic module en acht zich niet aansprakelijk. Ze hebben ze nooit geimporteerd, geleverd etc.

En in een e-mail van de kaartenkoning, gevestigd op het zelfde adres en met dezelfde KvK inschrijving als dream nl worden de

Dealers van de magic module reparatiemogelijkheden geboden voor de geleverde magic modules..
Ook ik zelf heb op Duck al gezegd dat Dream NL en kaartenkoning van dezelfde eigenaar zijn namelijk TB/Michel.

Het gaat mij in dit geval PERTINENT NIET erom om de "vete" tussen s4a en satfun op te stoken

Maar er zijn inmiddels bij ons diverse pm's en emails binnengekomen met klachten van zowel gebruikers alsook handelaren dat ze het op zijn zachts gezegd verontwaardigt zijn over de gang van zaken op s4a hieromtrent en de handelwijze van Michel die van de ene kant met Dream zich overal vanaf maakt, aan de andere kant met kaartenkoning wel 23,80 euro wil verdienen aan het zaakje, en aan kant 3 de concurrentie zo zwart mogelijk probeert te maken.

DOE HIER NIET AAN MEE!!!

Een Blacklist maken van handelaren is wel een optie, maar een optie die men als laatste redmiddel gebruikt, als handelaren na goed overleg, asociaal, onredelijk en onbillijk blijven doen met jouw rechten als gebruiker.

Dit is hier zeker NIET aan de orde.

Bekijk het eens van deze kant.

1.) Leveranciers leveren en geven garantie op apparaten en MM's met pentacrypt 1.09 erop die goed bleef werken.

2.) Je kunt zelf op eigen verantwoordelijkheid andere firmware erop zetten.

3.) Er is meermaals van tevoren gewaarschuwt dat er problemen konden komen met de 1.10 en 1.11 firmware versies.

Als je als gebruiker, ondanks diverse waarschuwingen, toch risico's wilt lopen en er 1.10/1.11 in gaat zetten, dan neem je ZELF dat risico en als het mis gaat moet je als de waarschuwingen uitkomen, niet om je heen beginnen te slaan als een wild geworden beest (want iedereen schreeuwt moord en brand) en de leverancier verantwoordelijk stellen.

Iedereen die een pc heeft, wordt gewaarschuwt voor virussen, als je dan toch geen virusscanner installeert en maar blijft internetten zonder virusscanner, en je krijgt een virus wat je pc verknalt, ga je de pc winkel ook niet verantwoordelijk stellen.

Wat je in dit geval moet doen is proberen er middels goed overleg met je leverancier uit te komen.

De meeste leveranciers zijn best bereid uit coulance overwegingen gratis of tegen een gering bedrag een en ander voor je te repareren. Maar ze zijn niet verantwoordelijk voor jouw fout, er was immers gewaarschuwt voor deze fake versies.

Ook zijn er leveranciers zoals genoemde Arnion, die uit hun eigen al aanbieden voor 1 euro de zaak te repareren.

Dat is heel netjes.

Duidelijk blijft dat de UDSB en ook Satellite Fun, tegen commercie op de boards blijft.

Maar bedenk dat zonder handelaren geen hobby mogelijk is.

Met dingen als blacklists en zaken zoals die nu op s4a de gebruikers voor ogen gehouden wordt, maak je alleen vijanden bij de handelaren.

Verder bereik je daarmee ook dat handelaren zich (vrij logisch) steeds argwanender opstellen tegen boards en gebruikers, wat ook weer nadelig kan werken voor eventueel te organiseren satellietdagen (voor welk board dan ook, ook s4a!!!).

Blijf dus redelijk, kijk in de spiegel voor je eigen fouten, probeer de zaak zo goedkoop mogelijk te (laten) repareren, en trap niet in de zakelijk truukjes die TB/MW middels zijn twee zaken (dream en kaartenkoning) je probeert wijs te maken.

Probeer samen met je leverancier tot een zo redelijk mogelijke oplossing te komen, met alleen blijven eisen dat hij voor jouw fouten opdraait vang je uiteindelijk bot.

N.B.: Bovenstaand schrijven is tot stand gekomen op verzoek van handelaren EN gebruikers die deze gang van zaken ook te ver vinden gaan.

Reacties uiteraard welkom, mits het fatsoen bewaard wordt. Reacties van handelaren mogen uiteraard ook.

 
Omdat ik met mijn eigen site http://www.satplaza.com ook in nauw contact staat met dealers en handelaren ivm het ter beschikking stellen van hardware voor onze testen ben ik natuurlijk de afgelopen dagen ook bestookt met vragen en mailtjes.

Voor de goede orde er zijn zeker ook handelaren te vinden die zich geen goede houding weten te geven aan deze hele situatie en de zaak niet goed inschatten maar het merendeel probeert in ieder geval voor de ontstane situatie een zo goed mogelijke afhandeling te laten plaatsvinden.

Het hanteren of publiceren van een blacklist is van het absurde in deze situatie. Immers je weet niet wat een dealer, importeur of handelaar exact gezegd heeft en ga dus uit van 1 kant van het verhaal. 1 naam van een satellietzaak die op de zwarte lijst stond is een sponsor van onze site en ik weet uit ervaring dat dit bedrijf er alles aan doet om de consument een zo goed mogelijke service te geven. Hiertoe heeft hij zelfs een dag per week, zaterdag, vrijgemaakt waar de consument gratis en met behoud van garantie nieuwe officiele software en settings kan laten inbrengen in de ontvanger. Ik kon me dus ook niet voorstellen dat deze man zich niet van een goede kant zou laten zien in deze materie en heb dus contact met hem opgenomen. Deze zaak vergoedt dus WEL de reparatie onder de garantie als er maar een geldige aankoopbon wordt aangeboden en het serienummer overeenkomt met de serienummers welke hij in de zaak verkocht heeft. Immers door de zwarte lijst methode kreeg de man mailtjes en mensen in de zaak welke een kapote ontvanger aanboden zonder aankoopsbewijs en waaruit controle bleek dat de serienummer niet overeen kwam met de verkochte serienummers en dus reparatie weigerde. Hierop werd gezegd als je hem niet maakt dan stuur ik toch een mailtje en dan zorg ik dat je op de zwarte lijst terecht komt. Dit is dus in mijn ogen een zeer ongezonde situatie welke gecreeerd is.

Mijn standpunt is nog steeds dat een koper rechten heeft maar ook plichten. 1 van de plichten van de koper is dat hij het gekochte na thuiskomst goed inspecteert of het in orde is. Mocht de koper met 1 of meerdere dingen het oneens zijn dan heeft hij van rechtswege de mogelijkheid om zonder kosten de koop binnen 8 dagen ongedaan te maken. Mocht dus ongemerkt en ongevraagd de ontvanger voorgeprogt zijn met penta in plaats van orgineel Ucas dan heeft de koper daar dus 8 dagen de tijd voor om te protesteren. Mocht hij dat niet doen gaat hij akkoord met de aankoop zoals hij hem ontvangen heeft. Het gaat er bij mij dus niet in als je eerst wel zit te genieten van gratis zonder kaart conax kijken en je dan niet je mond op doet en pas je mond gaat opendoen als er wat gebeurd met de ontvanger. Zeker als blijkt dat de meeste verkopers best wel bereid zijn om voor beide partijen een redelijke en aanvaardbare oplossing te zoeken.

 
Mijn mening hierover is,dat omdat het zoiezo duidelijk geworden is wie de veroorzaker van dit alles is,de dealers van ucas decoders wat dat betreft geen blaam treft.Ook al zouden zij de penta software hebben gebruikt,als de maker het er niet eens mee is had hij naar de rechter moeten gaan.Ik heb daar dus ook al duiidelijk laten merken dat het een belachelijke handels wijze is.

Ik vindt het namelijk een goed voorbeeld van de pot verwijt de ketel.Dealers die zelfs nog heel aardig tegemoetkomen,worden door diegene in de stront gedrukt,terwijl diegene zelf wel verdient aan de ellende van een ander.Een blacklist opstellen vindt ik op een zogenaamd hobby board niks van doen te hebben met de hobby,dit heeft te maken met commercie.

Wat ik eigenlijk wel vindt is dat de dealers gezamelijk eigenlijk namens de gedupeerde klanten de veroorzaker te laten weten het niet èèns te zijn met hun handelswijze en proberen de kosten voor de klanten te verhalen.Maar dat zal wel te optimistisch klinken.Verder vindt ik dat klanten voortaan beter voor gelicht zouden moeten worden.Verkoop je het apperaat als hobby machine,en durf je het aan om garantie te geven op zo`n hobby apperaat,wat ook kan inhouden andere firmware moet je dit vindt ik schiftelijk vastleggen.Dat dan niet de garantie vervalt.

Durf je dit als dealer niet aan vindt ik dat je het apperaat niet als hobby machine moet aanbieden met vele mogelijkheiden waar je zelf aan kan sleutelen,en duidelijk bij de koop vertellen dat als de firmware verandert en niet ondersteunde updates de garantie vervalt.Nu wordt vaak door de dealer een machine aangeprezen als zijnde hobby machine,alleen dat laatste wordt er vaak niet bijverteld.Kan wel èèn machine opnoemen waar dat dus het geval is geweest,maar dat doe ik maar niet.Over de MM en kloons heb ik een andere mening,die wordt verkocht zonder software met de wetenschap dat je er zelf de firmware moet inzetten.Hij wordt normaal gesproken leeg geleverd en dat vindt ik ,betekend dat de dealer daarop gewoon garantie hoort te geven bij het overlijden door software.Hij wordt verkocht en men weet dat hij zonder software niet werkt.Zie het maar als een computer,en daarvan weet ik dat het gewoon onder de garantie regeling valt.Een computer die je koopt zonder software waar,je hem zelf opzet valt onder dezelfde garantie bepalingen als èèn die je aanschaft met voor ingestalleerde software,op de hardware.Ik vindt dus dat mensen die met kloons en MM terug komen die horen gewoon onder de garantie gemaakt te worden,de dealer moet bij de veroorzaker maar proberen het te verhalen.Dit had met elke software kunnen gebeuren,maar is een hardware matige fout,het boot geheugen was schijnbaar niet protected.

Dus als het ware bij de kloons en orginele MM een fabrieksfout,want het apperaat is juist ontwikkeld om er verschillende software in te kunnen laden,en in die hoedanigheid is hij ook aangeboden.Je kunt hem bijvoorbeeld ook gebruiken in je laptop met de goeie software als beveiliging voor je computer.

Die software kun je niet meer laden dus een fabrieksfout.

Dat is zoals ik het zie.

 
En dan nog even voor de duidelijkheidzal ik even uit het geheugen terug grissen hoe de MM werd aangeboden toendertijd.

Een ci module waarvan het voordeel was dat deze met zijn tijd mee kon,meerdere coderingen aankon en in de toekomst makkelijk door de gebruiker zelf aangepast kan worden door

toekomstige updates,zodat hij ook bij veranderingen van coderingen kon blijven werken.Nergens is ooit vermeld dat als je er een bepaalde firmware inzet je je garantie verspeelt.Dit kon ook niet de module werd namelijk leeg verkocht.Hij was ook speciaal zo ontwikkeld anders had je net zo goed een aston kunnen kopen.De grote verkooptruc was juist dat hij herprogrammeerbaar was en van updates kon worden voorzien ten alle tijden.De specifiscatie was daarbij dan ook een 2 MB geheugen.Men kan er dus niu ook niet over vallen dat klanten hem voorzien hebben van de betere software,want daar was het ding voor en ook in die hoedanigheid verkocht.

Ik wil er nu penta 999 in,maar helaas het herprogrameren gaat niet,waarvan ik dus kan aannemen dat het produkt niet goed is

en zou hem dus graag onder garantie willen laten maken.Er zit duidelijk een fout in het apperaat.

Ik had er trouwens de officiele versie 1.10 op dus geen hack versie,ook overleden.

 
Daar heb je ook weer gelijk in Tweety, betreffende de Magic Module zelf, dit gaat echter niet op voor de Ucas ontvangers alwaar het probleem zich ook voordoet.

Inderdaad is het wel zo dat handelaren zelf ook moeten oppassen op welke manier en met welke omschrijving ze zaken aanbieden want als je de MM zo aangeboden hebt als handelaar, dan heb je toch bepaalde verwachtingen gewekt en zal dan ook voor garantie moeten zorgen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan