diseq motor afregelen....

O

opeltje

even een paar vraagjes, voordat ik wederom een week op het dak vertoef...

om je draaibaar systeem goed af te stellen begin je meestal om sirius op te zoeken en de boel daar af te regelen (motor op 0 graden) althants zo dee ik het met mijn oude jeager. nu heb ik een diseqc motor en deze heeft zijn posities voorgeprogrameerd en vandaar dat ik dacht zet de motor op sirius via je ontvanger en richt de boel verder af......maar nu staat de motor dus al op 5 graden....voordeel is wel dat de andere posieties (bijna) allemaal goed staan. maar doe ik hier wel goed aan? ik vraag dit omdat het ontvangst gewoonweg veel slechter is dan met de andere motor. iets zit er gewoonweg niet goed. ook staat er in de handleiding dat je de schotelhoek op 40 graden moet zetten en dan de motor af kunt gaan regelen. ook dit deed ik vroeger anders, motor op 53,5 graden en dan het board uitrichten....

dit alles bied nu ineens geen goed resultaat. wat zie ik nou over het hoofd??

groeten opeltje

 
Eerst jouw positie bepalen Latitude en Longitude

Rotor op Latitude zetten ( b.v. 53.5 graden noord)

Als longitude nemen we 4.9 graden oost.

Daarna de hoek van de schotel berekenen.

Hoek van de schotel gaat als volgt:

P = De hoek van de schotel voor vaste opstelling (b.v. 28 graden)

P - (60 - Lat.) = 28 - 6.5 = 21.5 graden

Daarna de sateliet nemen die het dichts bij jouw longitiude komt.

In dit geval de Sirius 5 graden oost.

Bereken nu het verschil tussen de sat pos en jouw longitiude.

(sirius) 5 - (longitiude4.9 = 0.1 graden

Zet je rotor op 0.1 graden. Denk hierbij erom dat een positieve waarde naar het oosten gedraaid moet worden en bij negatieve naar het westen.

Nu kun je je schotel op max. afregelen.

Horizontaal doe je dit met rotor en schotel.

Vertikaal alleen met de schotel.

Als je dit hebt gedaan staat je schotel helemaal goed in de juiste kromming.

Je kunt nu niet gebruik maken van de al voorgeprogrameerde sateliet posities, omdat die er van uit zijn gegaan dat de vorige berekening exact op 0 uit zou komen.

Vandaar dat waneer je nu de rotor naar de sirius stuurt dat hij 5 graden aangeeft.

Je zult nu alle sat posities opnieuw moeten storen in het geheugen.

Wel kun je de voorgeprogrameerde posities gebruiken om in de bbuurt van de sat positie te komen die je wilt zoeken/opslaan.

Ik hoop dat het hiermee lukt.

 
thanxs nvbgm.....aan de gebruiksaanwijzing heb je dus weinig....

vandaar dat het niet helemaal goed komt.

bedankt voor de duidelijke uitjeg. hier heb je teminste wat aan.

ik ga er vandaag weer mee aan de gang (mooi weer...)

groeten opeltje

 
pffff, ik heb nog geen drank gehad (het is nog vroeg), maar ik snap het nog niet echt. even als voorbeeld: ik heb de volgende vaste gegevens van mijn woonplaats:

lengte:6 oost,breedte:53,2,elevatie:28,12,azimuth:164,4

hiebij gaat men uit van de positie 19,2 oost.

dus als ik het goed heb kan ik de motor op 19,2 min 4,9=14,3 graden zetten en dan de evaluatie van de motor afstellen op 28,12. (komt mij vreemd voor.....) daarna de schotel zelf goed uitrichten tov de motor en dan zou het goed moeten gaan?

groeten opeltje

 
Ok nog een keer Opeltje.

Je Lat. = 53.2 en je Long. 6 graden. De rest heb je niet nodig.

Nu plaats je eerst de rotor en steld deze in op 53.3 graden.

Als je dat goed hebt gedaan hoef je daar niet weer aan te komen.

Nu plaats je de schotel op de rotor.

De normale verticale hoek ( P ) was 28,12 graden voor jouw positie.

Je moet nu bereken welke verticale openingshoek de scholtel nu moet hebben. en dat doe je dus met:

P - (60 - Latitude) = verticale hoek schotel

P - (60 - 53.2) = verticale hoek schotel

28.12 - 6.8 = 21.32 is de verticale openingshoek voor jouw schotel.

Tot nu toe heb je alleen de twee verticale hoeken bepaald voor de rotor en de schotel.

Nu moet je de horizontale positie bepalen van het nulpunt vanuit jouw positie.

Dit dor je door te kijken welke sateliet positie het dichts bij jouw longitude ligt. Jouw long = 6 graden dus kun je de sirius nemen die op 5 graden zit maar je kan ook in de berekening de astra op 19.2 nemen. Ik zal je hier een voorbeeld van beide geven.

Sat. pos. - Longitude = rotor positie

5 - 6 = -1 ( Sirius )

19.2 - 6 = 13.2 ( Astra )

10 - 6 = 4 ( Eutelsat )

Nu kun je de rotor op de positie zetten van -1 voor de sirius of op 13.2 graden voor de astra of op 4 graden voor de eutelsat.

Het enige waar je op moet letten is waneer de rotor positie waarde negatief is dat je naar het westen moet draaien en bij positieve waardes naar het oosten. Dit wil zeggen dat waneer je achter de schotel staat en je moet hem op +13.2 graden instellen dat je hem vanuit het nulpunt van de rotor 13,2 graden naar het oosten laat kijken. De aanwijzing van de graden op de rotor gaan natuurlijk tegengesteld.

 
jawel, ik begrijp hem...

ik heb me verkeken op de tabellen die bij de motor zijn geleverd. deze zijn veel te lastig, omdat ze met andere waardes rekenen.

daar maken ze het je wel erg lastig mee. bovendien geven ze niet echt een rekenvoorbeeld hoe ze aan de exacte waardes komen. (en dat is zo belangerijk vind ik) bovendien heeft de motor 2 schaalindelingen zag ik nu. aan beide zijden 2 verschillende indelingen. rechts elevation, links latitude....mogelijk ben ik daardoor ook de mist in gegaan...(en dat weet ik zeker....)

ik ga weer boven de huizen uitkijken......de ladder op.

nogmaals bedankt voor de uitleg nvbgm.

 
het was lekker weer op het dak........

het is gelukt...het werkt nu weer als vanouds.

groeten opeltje

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan