Opnemen via SCSI en dan op DVD?

S

Satslope

Met de Nokia 9500 en Overflow soft kun je via SCSI tv-programmas opnemen op de HD.

Daarna kun je ze op DVD bakken (die brandertjes beginnen nu betaalbaar te worden)

Maar is is toch een probleem: sommige zenders zenden niet in DVD resolutie uit.

Heeft hier iemand ervaring met dit gebeuren??

 
Satslope, heb je dit al voor elkaar gekregen?

Zo ja, hoe, en is de kwaliteit goed?

Trouwens, kun je een externe scsi hd direct aan de nokia hangen, dus deze ahw als hd recorder voor tv prog gebruiken?

Grtz,

 
Een scsi hd kun je wel aan je nokia hangen, als tv-recorder kun je deze niet gebruiken, wel kun je er geluid (mp2) mee opnemen en weer afspelen met de ingebouwde jukebox in dvb2000.

Matrix

 
Ik heb hier zeer goede ervaringen mee!

Het gaat als volgt: Je neemt een programma op met dvbrecorder. (als dvd stream).

Als je het daarna op een dvd gaat zetten met een authoring progje heb je kans dat je vastlopers krijgt.

Dus ik doe daarna het volgende:

Start TMPGEnc(+), klik de wizard weg en kies de MPEG-tools.

Dan ga je naar de laatste, de CUT/MERGE tool. (hier kun je 2 mpeg files koppelen of stukken wegknippen).

je kunt dan het bereik instellen, ik knip dan alvast eventuele reklame eraf aan het begin of eind.

Het belangrijkste is, dat je instelt dat je een MPEG-2 Progam stream aan het bewerken bent, en dan klik je op GO! en geeft een filenaam. Wat hij dan gaat doen is de A/V stream demuxen en opnieuw muxen, én (en daar gaat het om) schrijft de correcte headers erin. Dit gaat met 1 file, of met meerdere (die koppelt ie dan). Kan handig zijn als je nog WIN98 gebruikt, dan stel je de max filegrootte in DVBrecorder op bijv 2040 (of 4080 als je SE gebruikt). Dan splitst hij automatisch tijdens opnemen.

Als je wilt samenvoegen wel opletten dat de output nooit groter dan 4GB wordt! Voor XP users geldt dit niet.

De file die je dan hebt kun je met bijvoorbeeld de DVD Authoring tool van TMPG verder bewerken, reklameblokken wegknippen, menus maken en dan exporteren als DVD. TMPG zeurt bij de nederlandse kanalen over de bitrate van 10.000 maar daar moet je je niks van aantrekken.

Heb je echter opgenomen van bijvoorbeeld MTV, dan gaat dit niet omdat dat formaat niet DVD compatible is.

Je kunt dan 2 dingen doen: koop een dvd spelertje die wel mpeg files kan afspelen en brand de mpg gewoon als ISO DVD. Of je gaat met tmpgenc hem omzetten naar D1 of 1/2 D1 resolutie (DVD). Dat kost echter veel tijd.

Als je van de NL zenders opneemt kun je zo'n 2 uur op een dvd+R (of -R) kwijt. Hangt zeer sterk af van de uitzending, 16/9 uitzendingen zijn in letterbox en dan kan er nog meer op.

Dan de andere vraag: Je kunt idd alleen mp2 audio direct naar een HD schrijven. De HD MOET dan SCSI-geformatteerd zijn vanuit een echte DOS omgeving. Dus moet je daar een opstartdiskette maken, met de drivers en het format programma.

Het is veel makkelijker de PC het vuile werk te laten doen ;)

Wat wel aardig is, is een oudere SCSI cdrom op je poort aansluiten, daar kun je mp2-ISO discs op afspelen (geen shuffle helaas) en oude VCD discs. Maar daar hebben we de dvd speler al voor dus dat is ook al achterhaald. Ik heb dat wel ooit aan de gang gehad.

Let op bij films opnemen van de commercielen! SBS6 knipt gewoon stukken uit films zodat er meer reklame in past.

The Naked Gun 1 bijv is origineel ruim 80 minuten, bij sbs bleef er maar een krappe 70 over!!! Boeven zijn het! ;)

 
Satslope en Matrix: mijn dank is groot voor het duidelijke antwoord!

Maar helaas kan ik het niet in praktijk brengen want m'n pc staat zo'n 15 meter van m'n dbox vandaan en lange kabels met scsi is vragen om problemen.

Dan toch maar eens naar een dreambox kijken of anders een losse hd/dvdrecorder, want ik geloof niet dat je met een dreambox via scart van andere videobronnen kunt opnemen.

(of kan dit wel?)

Nog maar ff rondkijken dus...

Grtz,

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan