harde schijven

H

herbies

het netwerk is nog niet afgerond of er spookt al iets anders door mijn hoofd

ik zit met de comp wel eens vreselijk te knoeien

en van allerlij software uit te proberen

bij xp is dat al een paar keer fataal afgelopen en kreeg ik tijdens het booten een blauw scherm unamountable diskfolume in d

en je snapt het al hij start met geen paard meer op

en formateren is voor mij dan de enige optie

(kan aan mijn handigheid liggen mischien kan het ook anders)

het idee wat ik nu heb is om twee schijven in de comp te hangen

de hele bubs te installeren zoals ik het hebben wil en dan de gehele schijf copieren naar de slave

stel dat dan de boel vastloopt dan wil ik de schijven van plaats verwisellen de master word de slave en omgekeerd zodat ik dan van die kopie kan booten en de slave dan weer formatten en er weer een kopie opzetten dan begint het spelletje weer opnieuw

voor het omschakelen stond in de elektuur een heel mooi printje

en als je van prutsen houd dan ruil je de jumpers om

wie heeft er een idee of dit kans van slagen heeft

herbie

 
daar hebben ze level 1 raid voor uitgevonden !!!

een raid controller kost ongeveer 100euro

welm zien dat je 2 identieke harde schijven steekt

 
Dat schakelingetje wat je in de juli/augustus editie hebt gezien is speciaal voor zulke doelen bedoeld.

Maar het nadeel ervan is dus wel dat je altijd maar 1 van de 2 HD's kunt gebruiken.

Er is een reboot of reset nodig om om te schakelen.

Maar verder is het een goeie optie.

Het RAID verhaal klopt.

Daarbij draai je 2 keer hetzelfde tegelijk op je 2 harddisks.

Dus je hebt dan 2 keer 120 gig (ofzo), maar je hebt dan maar 120 gig in totaal tot je beschikking.

Gaat er dan op de ene HD iets fout, kan dat met de data van de andere opgevangen, en vaak ook hersteld worden.

Dat is ook de manier waarmee de meeste servers werken.

Maar:

als je fout ontstaat dooradt je zelf iets verkeerd gedaan hebt door te testen, dan kun je dat op deze manier niet opvangen.

Omdat je dan op allebei de HD's dezelfde fout zet.

 
installeer windows, maak een backup met norton ghost of met drive image en bewaar die op een andere hd of op cd-r.. zodat je bij een crash of domme fout maar een 20 tal minuten nodig hebt om alles terug te zetten... zo doe ik het ook...

 
Ghost is een goede oplossing als je hem regelmatig uptodate houd.

Er zijn verschillende manieren om je data veilig te stellen,wat je niet kwijt wilt zul je toch regelmatig op een Diskette,zip,cd of dvd moeten zetten.Omdat het niet alleen maar softwarematig fout kan gaan. (wel eens een goede kortsluiting gehad?)

Voor de prutsers(waartoe ik zelf ook behoor)zijn er diverse mogelijkheden.

Een stel XPbootdiskette's zodat je altyd naar een systeem herstelpunt kunt komen.

met de XP-CD systeemherstel uitvoeren

Er zijn verschillende programma's waarmee je elke X-minuten

de data die je niet kwijt wilt naar een andere partitie van je HD, Zip, externe HD of naar een andere pc in je netwerk kunt zetten.

99,99999% van de software die wij op onze pc's hebben staan is vervangbaar.

Komen we toch weer bij de beste oplossing. Formateren en opnieuw installeren. Want als Windows Vloekt is het medicijn vaak meer werk als opnieuw installeren.

:) Als je helemaal geen problemen wilt, moet je het volgende doen:

1: Koop de duurste pc die te krijgen is.

2: Koop er voor 3 jaar extra garantie bij.

3: Sluit hem vooral niet aan op het lichtnet.

4: Gooi hem na 3 jaar weg.

5: Begin weer bij 1.

Ze bestaan echt, en ik ken ze.

Have Fun

 
En als je het zonder raid wilt doen, moet je de schijven partitioneren als ze er apart in hangen, dus eerst de eerste, die dan loskoppelen, en dan de andere.

En dan ook los installeren en dan pas als master en slave aansluiten.

Dit i.v.m. het feit dat als ze samen aan de pc hangen, je nooit meer dan 1 primary partitie (althans met dos en windows spul) op je hd's kan zetten.

Als er echter eenmaal eentje op staat, dan kun je ze wel koppelen. De rest van het verhaal, dus pas op het allerlaatst als alles klaar is koppelen, heeft te maken met het feit dat je van beiden moet kunnen opstarten.

Dan nog zit je met het probleem dat je dus niet je program files kunt installeren op beide pc's, aangezien maar naar 1 registry geschreven wordt, en je kunt een proggie wel 2x installeren, 1x op elke disk, maar er het gaat dus toch naar de C registry, gevolg: programma niet bruikbaar bij omschakelen van disk.

Conclusie: Neem ghost of raid.

Het nadeel van raid is dat je je capaciteit halveert.

Nadeel van Ghost is dat je het inderdaad regelmatig moet updaten, maar..... als je je ghost op een aantal cd-rw's zet, dan is dat niet zo'n groot probleem en kost het je nauwelijks iets.

 
een helleboel antwoorden

voordat ik die allemaal gelezen had ben ik gisteren al de hele dag aan het stoeien geweest

de computer was er weer eens mee opgehoeden na het installeren van een demo

dus mijn idee kon ik toen gelijk proberen

wat heb ik gedaan

allereerst een andere schijf als master aan de comp gehangen

windows geinstalleerd

de orginele schijf uitgelezen en de balangrijke dingen gebackupt op een derde schijf (normaal zitten er twee in de comp )

daarna heb ik windows geupdated het office pakket erop gezet en ook geupdated

zo nu heb ik een geheel uptodate systeem met win 98 en office 2000

daarna heb ik de orginele schijf geformateerd

en de derde schijf die ik had geheel gekopieeerd naar de geformateeerde schijf

helaas windows wilde een betand niet kopieren

namelijk het windows bestand win 386 swp

bud nu had ik nog geen werkende kopie wat nu

nog maar een keer windows erop dit was dus al de derde keer vandaag (zondag)

toen kon ik dat swp wel kopieren

daarna de de derde schijf weggehaald

jumpers weer goed en opstarten

niet dus foutmelding kan hymem.sys niet vinden

derde schijf weer terug opstarten en dat bestand zoeken

het zat dus wel in de windows map maar waarom vind hij het dan niet ik heb geen idee

schijf er weer af

maar opstarten homaar

dan maar de opstartdiskette erin en windows er maar weer overheen 4e keer vandaag

en ja het werkt weer en alle updates zijn er ook nog

kan dus wel zeggen dat de missie op deze manier niet echt geslaagd is

heb via kaaza ghost gedownload moet ik dat maar eens proberen

zo gaat de zondag voorbij

en van het netwerk is niks gekomen en vanavond ook weer niet

herbie

ps ik heb het hele zaakje ook op de xp machine gezet op de win 98 partitie daar ga ik dan ook weer win overheen zetten kijken of dat lukt

 
Das dus de swap file, en dat betekent het "tussengeheugen" als de computer geheugen tekort komt, gebruikt ie een stuk van je HD daarvoor.

En dat is dus die .SWP.

Als je hele disks gaat kopieren, heeft ie die swp file nogal snel nodig, is dan dus in gebruik, en kan m niet kopieren.

Helaas is windhoos dan zo dom dat ie niet doorgaat met de files die erna komen, maar stopt met kopieren wanneer ie zo'n fout vindt.

Dus wat je dan kunt doen, is directory voor directory kopieren.

Dan klik je in de windhoos directory eers die swp file aan en doet dan selectie omkeren, waarna je m kopieert.

Dan werkt het wel.

Dat kun je dan met elke file doen die al in gebruik is.

Daarna werkt je kopie wel, maar het kan dus zijn dat je sommige bestanden op een andere manier moet kopieren, met een opstart disk waarop xcopy staat.

xcopy is de 32 bits versie van copy, die dus beter geschikt is vanaf win98.

 
Xcopy moet je overigens met bepaalde parameters gebruiken en zelfs dan wil ie niet eens altijd echt alle files copieeren.

De swapfile, die win386.swp file, hoef je niet te kopieeren, die maakt hij vanzelf weer aan zo gauw hij van die windows versie opstart want die file heeft ie gewoon nodig. Zelf laten aanmaken is beter dan een oude overzetten.

Handigste is misschien om effe Windows Commander (of tegenwoordig Total Commander) erop te installeren en die vertellen dat ie echt alles moet zien, dus ook alle hidden, en readonly en systemfiles.

Zo kun je alles overzetten en gaat vanzelf, als ie bij de .swp file aankomt, geeft ie ook een foutmelding dat ie niet kan kopieeren, maar dan kun je effe op "skip file" duwen en gaat ie gewoon verder met de rest.

Hoe dan ook kun je niet "zomaar effe" een systeem overzetten en dan denken dat het bootable is.

Er zijn hier 2 oplossingen.

1.) Voordat je begint met kopieeren naar de nieuwe C drive even het commando "sys c:" geven (zonder aanhalingstekens) en dan bij het copieeren de files msdos.sys en io.sys NIET laten overschrijven.

2.) Gewoon alles overzetten met WC. Dan opstarten van een win98 bootdiskette (zorg van tevoren dat sys.com hier op aanwezig is, ik weet niet of die er standaard op staat anders even copieeren van tevoren) en ook weer het "sys c:" commando geven en dan is je schijf bootable (opstartbaar).

Klaar.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan