SCSI <> XP-Prof <> Nokia 9500

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
22 aug 2010
Berichten
773
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
Nadat ik een andere computer gebruik met windows xp heb ik het volgende probleem.

De scsi kaart die ik in deze computer heb is de Adaptec AHA 2940 U/W waar ik een HP scanner mee aanstuur en de Nokia 9500.

De scanner en het editeren van kanalen met DVB-edit via de scsi aansluiting werkte onder Windows 98 se 100%.

Nu heb ik Xp-prof op de computer zitten maar kan ik niet meer met de 9500 werken.

Het vreemde is dat waneer ik mijn computer opstart zonder aansluiting naar de ontvanger alles 100% werkt.

Maar zodra ik de 9500 aansluit wil de computer niet meer opstarten en blijft halverwege de boot hangen. Maakt niet uit of de 9500 aanstaat of op standby.

Ook waneer ik de comp opstart en daarna de 9500 en dan bij aparaten beheer op vernieuwen klik dan ziet de nokia wel maar er word om een driver gevraagd welke ik niet kan vinden.

Onder aparaat beheer komt hij dan onder 'Overige aparaten' te staan met een groot geel vraagteken.

Weet iemand misschien waar ik deze fout moet zoeken of heeft iemand iets gelijks meegemaakt ?

 
Ik heb ook XP prof en heb geen probleem met booten en de nokia.

Ik heb wel aspi voor xp gebruikt anders ziet hij de nokia niet.

Als je het nodig bent mail me dan even dan stuur ik het een deze dagen het wel even.

mr_hotbird@satnerds.com

 
Ok mr.hotbird het werkt nu prima met de drivers aleen heb ik nog een probleem met de harware instellingen onder xp.

Bij het opstarten van de computer ziet hij nieuwe dat er nieuwe hardware is geinstalleerd. En gaat dan zoeken om een driver voor:

DVB2000 Device Driver V1.2 (WDM) van GKWARE

Deze driver is aanwezig omdat ik bij eerdere pogingen deze had geinstalleerd.

Nu installeerd windows de driver keurig opnieuw alleen doet hij dit 8 keer.

Kijk ik nu onder 'apparatenbeheer' dan zie ik onder 'DVB' dat 'DVB2000 Device Driver V1.2 (WDM)' 1 keer juist is geinstalleerd maar 7 keer met een geel vraagteken.

Bij de eigenschappen van de correct werkende driver:

Dit apparaat werkt correct.

Klik op Probleem oplossen om de probleemoplosser te starten, als u problemen hebt met dit apparaat.

Bij de eigenschappen van de 7 NIET correct werkende driver:

Dit apparaat werkt niet goed omdat Windows de voor dit apparaat benodigde stuurprogramma's niet kan laden. (Code 31)

Klik op Probleem oplossen om de probleemoplosser voor dit apparaat te starten.

Het enigste verschil wat ik tussen deze 8 drivers vind is de Locatie en wel de LUN waarde. Deze word telkens met 1 verhoogd.

B.v. : Bus Number 0, Target ID 2, LUN 0

Bus Number 0, Target ID 2, LUN 1

enz..

Nu werkt verder alles prima maar niemand wil dat er in zijn apparatenbeheer een dergelijke foutmelding zit dus ik ook niet.

Hoe verwijder of corrigeer ik dit ??

 
Ik denk dat je die niet verwijderen moet.

Ziedaar, je 2940 controller kan 8 scsi devices aan.

Hij heeft er 1 gevonden en mist er 7, vandaar ook 1 goeie en 7 vraagtekens.

De LUN-waarde die steeds met 1 verhoogt wordt is gewoon het device nummer oftewel officieel Logical Unit Number.

Zo heeft mijn scsi schrijver LUN 2 en mijn scsi cdrom LUN 3.

HD's worden normaliter op LUN 0 en 1 gehangen.

De 9500 heeft ook een LUN nodig, ik meen me te herinneren dat die standaard op 3 of 5 stond.

Verder is er ook een terminator nodig op het laatste scsi device (vergelijk het een beetje met een BNC netwerk).

Ook zijn er de nodige settings aan je kaart te maken. Zo kun je bijv. aangeven bij sommige adapters of je zowel van externe alsook interne aansluiting gebruik maakt of alleen een van beiden.

Verder kun je aangeven dat de kaart automatische terminator moet gebruiken, op die manier hoef je dan geen terminator op je laatste device te zetten, wat wel heel handig is in het geval van een 9500 want daar heb je geen aansluitmogelijkheid voor een terminator.

Ik zou dat soort dingen eens nagaan. Maar het is dus heel normaal dat hij in totaal 8 dingen vind, want je hebt 8 aansluitingsmogelijkheden, bij die andere 7 vind ie niets, dus krijg je een vraagteken, dat is verder niets om zich zorgen over te maken.

Als ik hier mijn usb kaartlezer installeer krijg ik ook een aantal devices, en dat is gewoon omdat er een aantal kaartlezers in die kaartlezer ingebouwd zitten. Vrij normale procedure dus.

 
nee hoor nix aan de hand, dat gebeurt wel vaker, tijdens dat ie mogelijk weer opnieuw wil installeren ga je in je config scherm.`> app beheer, en verwiijder stuk voor stuk allen (! ) meldingen, je zal zien dat ie. na alles te hebben verijdert, niet meer om installatie vraagd.

de overige " goede " driver zijn nu bereikbaar voor de scsi toepassing.

 
Als ik alles wat onder DVB in apparatenbeheer verwijder dan gaat hij bij de volgende keer opstarten weer die de boel opnieuw erin zetten.

Ook waneer ik alleen die zeven (foutieve) weghaal installeerd hij na het opstarten weer alle zeven.

 
Heb je Vgraber instal er al op staan?

Mischien help het want ik heb alleen dat en de aspi gebruikt om het aan het lopen te krijgen op XP

 
Ja het loopt hier nu ook via aspi, alleen ik blijf zitten met die DVB2000 device driver. Ik weet dat ik toen ik de kaart nog in de andere computer had en ook met xp erop dat helemaal niet nodig had. Alleen aspi erop (wat ik nu vergeten was) en dat was genoeg. Ook werd er toen geen nieuwe hardware gedetecteerd.

 
Om te voorkomen dat er 8x gevraagd wordt door XP om de 9500 te installeren moet je onderstaande sleutel aan het register toevoegen. Daarna kan je de vraagtekens verwijderen.

HKEY_LOCAL_MACHINE

SYSTEM

CURRENT CONTROL SET

CONTROL

SCSIPORT

SPECIAL TARGET LIST

Hier de key' ScsiNet' toevoegen. Hierin de key 'OneLun' aanmaken als REG-DWORD; zet de waarde op 1.

Oude devices weg, rebooten, en het werkt.

Installeer dan de 9500 als standaard schijfstation.

 
@Cluyveduycker

Dat werkt perfect geen fouten meer in apparatenbeheer.

"Installeer dan de 9500 als standaard schijfstation."

Houd dit in dat ik in het menu 8-4 van de Nokia hem op HD-dev moet zetten ?? Hij staat nu op Com-dev en zet ik hem om dan wil de comp. weer niet starten...

 
Nee, niets in de Nokia veranderen.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat als het Plug and 'Pray' scherm opkomt na het toevoegen van de aspi drivers, je de Nokia op de computer moet installeren, uit de lijst, als zijnde een standaard schijfstartion.

 
Originally posted by Cluyveduycker Wat ik bedoel te zeggen is, dat als het Plug and 'Pray' scherm opkomt na het toevoegen van de aspi drivers, je de Nokia op de computer moet installeren, uit de lijst, als zijnde een standaard schijfstartion.
Bovenstaande is mij niet gelukt maar het werkt nu prima.

Ik heb de driver in apparatenbeheer gewoon onder 'DVB' staan zie hieronder :

http://home.wanadoo.nl/nvbgm/apparatenbeheer.jpg

In ieder geval werkt het nu prima en laat ik het zo eerst maar staan. Iedereen bedankt voor de info..

 
@NvBgm

Zou je misschien een link kunnen plaatsen naar die driver site waarmee je de nokia in XP aan de praat hebt gekregen?

Ik ben hier ook een tijd mee bezig geweest, toen lukte het niet. Ik heb nu een aparte boot-partitie gemaakt met windows98, daar werkt hij goed. Alleen is die 2e harddisk zo luidruchtig, dus doe ik het liever met XP (die op m;n stille hd staat).

Matrix

 
Stuur mij een email en ik stuur jou de driver.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan