Lezen van cd-rom of dvd-rom......

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
22 aug 2010
Berichten
773
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
Hallo,

Weet iemand de oplossing op het volgende probleem.

In de pc van mij heb ik 2 harde schijven een DVD-rom en een CD-writer zitten.

De harde schijven heb ik als master /slave op IDE poort 1 en de DVD-rom en CD-brander als master/slave op IDE poort 2

Het systeem met Windows-XP-Prof werkt verder uitstekend. Alsook de beide harde schijven en de DVD en Cd-rom.

Het enige wat soms fout gaat is het lezen van de DVD-rom.

Als ik de computer opstart en een cd directory uitlees vanaf de DVD-rom dan ktijg ik keurig de directory op het scherm.

Het vreemde echter is dat wanneer ik de cd verwissel en deze nadien ook uitlees ik de inhoud van de vorige cd weer op het scherm krijg.

Voor mij is dit een raadsel hoe dit kan en hoe dit eventueel is op te lossen. Maar ik denk dan maar zo.

1 weet wenig. 2 weten meer en met z'n allen weten we een heleboel.

 
Oeps... dat is een probleem wat vroeger ook wel eens voor kwam met een diskettedriver, daar was toen een commando voor wat je in de config.sys of autoexec.bat kon zetten en dan was het wel opgelost.

Met XP is dat geen goed idee.

Wat ik zou proberen is om de cd-brander zowieso als master te zetten, en de dvd-rom als slave, en ook zo met de jumpers te configureren, dus niet cable-select gebruiken.

Grote kans dat het probleem dan al voorbij is.

 
Ik heb dit probleem ook... IS vooral kut als je archieven op meerdere cd's hebt staan...

Volgens mij zit het probleem hem bij al die progies om direct naar disc te writen in verkenner onder xp.. dingen zoals die bij nero, clonecd , windows xp zitten... Ik ben er niet zeker van , maar 9/10 = dat het probleem

 
Nee, Nero en Clonecd en CDRWin kunnen zonder problemen onder XP naast elkaar draaien ook met Easy CDcreator erbij.

Wat wel problemen geeft als je er anderen bij hebt is o.a. WinonCD en Directcd etc.

Ook die tool van ECD wat je cd/dvd in de gaten houdt of er iets in komt kan storingen veroorzaken.

Die heb ik er dan in de registry ook fijn uitgehaald.

 
@bt, nee dat bedoelde ik niet, verschillende writesoftware fucken je aspi drivers up...

Wat ik bedoelde was de software om direct files naar een cd-r te slepen in windowsverkenner(vraag me niet hoe het heet)..

 
Heet dat Incd.

Klinkt heel leuk, maar levert meer problemen op dan wat anders.

Met nero werk ik fijn, maar dat andere ding komt er niet op.

Als je gewoon nero opstart kun je daarheen ook prima slepen, geen enkel probleem.

 
Kijk eens aan ik zei al met z'n allen weten we een heleboel.

En zo zie je maar weer dat er in deze reacties toch weer dingen naar voren komen die ik niet wist.

Maar laten we eens kijken of ik het juist begrepen heb.

Ik gebruik dus ook wat MASS3 zegt INCD om files naar mijn mijn rewritable cd mee te schrijven en eventueel te wissen.

Dit doe ik omdat ik dan met verschillende programma's zo naar de cd kan schrijven. Maar eerlijk gezegd vind ik het slecht werken met dat prg. Dus als hier een andere oplossing voor is hoor ik het graag.

Ook heb ik de master/slave gewijzigd maar zonder veel resultaat.

Wat misschien nog wel eens zou kunnen is dat ik een HD kabel ook voor de beide cd-rom's gebruik misschien dat daar een normale kabel aan moet. Zal dat eens proberen.

Maar ik ben benieuwd hoe je zonder INCD of DirectCD een re-writable behandeld..

 
ik draai hier nog met 98

en daar heb ik het ook wel eens

het lijkt dan net of de comp niet weet dat je de cd eruit hebt gehaald

wat ik dan meestal doe is ga met de rechtermuisknop op het station staan en klik dan eject

dan opent de la en reset dan de boel

het gebeurd niet vaak dus maak ik er geen punt van

hier heb ik een master schijf met slave dvd

en een master brander met slave schijf

herbies

 
Een HD kabel is een gewone kabel hoor, dat is de kabel die je gebruiken mag voor je cd-rom dus geen probleem.

Of je moet nu die speciale hd kabels gebruiken dan zou ik de gewone nemen.

Windows XP heeft zoiets ongeveer als Incd ingebouwd, dus je zou die er eens uit kunnen kiepen als je die erop hebt.

Verder kun je een rewritable heel gemakkelijk ook beschreven met Nero. Wel niet naar de verkenner slepen dan, maar net als een gewone CD.

Heb je XP kun je hem wel gewoon naar de verkenner slepen want dan gaat de interne cd brand software van XP ermee aan de slag dus in XP heb je helemaal geen Incd ofzo nodig.

 
Ja ok BT ik begrijp dat je onder xp de boel heen en weer kunt slepen maar hoe zit het dan met het wissen van een re-writable doet xp dit ook ?? En werkt dit alleen met de verkenner of ook met andere prg waar je de bestanden mee kun slepen. b.v. total commander.

De HD kabel bedoel ik eigenlijk zo'n kabel met dubbele beddrading en je hebt gelijk hij is net zo als de andere maar word alleen voor udma enz gebruikt.

Dan nu de oplossing van het probleem.

Op de writer was de UDMA jumper geplaatst welke hem dan in PIO mode 4 set. Door de jumper te verwijderen komt de writer in UDMA33 welke een veel betere interface kent.

Toen ik toch bezig was heb ik ook naar aanleiding van jou sugestie de writer op master gezet en de dvd-rom op slave.

Na deze handeling geen problemen tot nu toe.

 
Mooi.

Het is me niet bekend (heb ik nog niet geprobeerd) om een re-writable te wissen middels de verkenner of total commander.

Volgens mij kun je gewoon met de verkenner aangeven dat de cdrom "geformatteerd" moet worden net als bij de HD.

Als dat lukt, dan lukt dat ook met total commander.

Maar zelf doe ik eigenlijk altijd de rewritables wissen met Nero omdat ik tot nu toe nog geen util gezien heb, die sneller wissen kan.

Kwestie van even uitproberen zou ik zeggen, kapot gaat ie er niet van.:)

Dat met dat UDMA zou verschil uit kunnen maken als de ene cdspeler het wel kan en de andere niet als ze beiden op een udma kabel hangen maar ik heb daar zelf niet zo'n ervaringen mee omdat ik die kabels alleen voor de hd's gebruik.

Hopelijk blijft ie nu goed werken.

 
Je moet opletten met verschillende modes drivers te combineren... dus bijv. geen ATA33 en ATA66 op 1 kanaal... zou moeten kunnen maar :

1. Laagste snelheid word genomen, dus alles draait dan bijv. op ATA33.

2. Veel CD-R/CD-RW drives kunnen er niet tegen.

3. Sommige merken kunnen niet goed als MASTER of als SLAVE werken... kwestie van uitproberen...

Enne... inderdaad opletten met die DirectCD, InCD, etc... software... doet de ASPI-layer van XP vermeubelen... vooral die van de oude EasyCD Creator ( < 5.0) doet dit...

Krijg je opeens in de "Deze computer" ook bijv. CD-ROM/DVD-Speler terwijl er eerst netjes CD-R/W stond... komt door die driver... beste is om het XP gedeelte te gebruiken... maar ja... niet iedereen vind dat fijn.. ikzelf gebruik XP gedeelte en Nero en RecordNow Max... (CD-R/W en DVD+/-R/W)... en dat werkt perfect...

 
Ja ok, ik denk dat ik nog veel moet leren op dit gebied maar daar ben ik nog niet te oud.

Kreten zoals 'beste is om het XP gedeelte te gebruiken' begrijp ik niet helemaal maar wat ik wel graag wil is van dat INCD af.

En dan gaat het er mij niet om of ik de cd in de verkenner of total commander kan formateren of geheel schoon maken, maar of ik ook net zo als je op de HD doet 1 of meerdere files kunt verwijderen en deze ook weer toegewezen krijgt als vrije ruimte op de rewritable.

 
Dan probeer je dat toch gewoon even met een rewritable? Dan weet je het meteen en het kost je geen cd.

Anders probeer ik het wel even voor je van de week, maar dat kan dan wel een paar dagen duren als je dat niet erg vindt.

 
Heb INCD van de comp. verwijderd en geprobeerd om via al eerder genoemde programma's een rewritable te bewerken.

Lezen gaat prima, maar dat is ook alles.

Ik kan geen file van de rewritable verwijderen.

De cd is 'read only'

Dus ik ga ervan uit waneer je een file op een rewritable wilt verwijderen je gebruik moet maken van een extern programma zoals incd. Ik kon geen andere mogelijkheid vinden onder XP Prof.

Na incd weer te hebben geinstalleerd krijg ik ook deze niet meer running. Een groot geel uitroepteken op icoon geeft aan dat er iets mis is maar wat ????

 
Ik neem aan dat je de laatste aspidrivers geinstalleerd heb.

Ik kan onder xp prof zonder incd gewoon schrijven naar een rewritable en zoals gezegd doe ik wissen liever met Nero omdat dit stukken sneller gaat.

MAAR.... check eens in configuratiescher->systeembeheer->services of daar de Universele Plug en Play service geactiveerd is?

Verder kopieer ik met de verkenner dan gewoon de inhoud die ik er op wil hebben naar de cdrom driveletter en windows gaat dan vanzelf verder met branden enzo.

Als je echter een uitroepteken krijgt moet er toch ergens iets fout zitten.

Heb je ook al eens een firmware upgrade gedaan met je schrijver?

 
Met andere woorden, je kunt de rewritable onder de verkenner gebruiken als ware het een harddisk ????

Ik heb de Universele Plug en Play service op automatich gezet en geactiveerd. Hij stond op handmatig en was niet actief.

Zal het komende dagen nog eens proberen.

 
Het werkt nu allemaal maar nog een vraagje.

Als ik een cd in de reader of writer stop start telkens de verkenner op hoe zet ik dit uit ???

 
Ah da's een goeie, misschien met TweakUI ofzo.

Normaliter krijg je een venstertje wat je wilt, als je daar toevallig de verkenner optie neemt en het vinkje zet bij altijd gebruiken dan gaat ie dat doen.

Ik heb het momenteel zo staan dat ie niets automatich gaat opstarten als ik iets in een CD of DVD speler duw, ik hou daar niet zo van. Maar volgens mij heb ik dat toen met TweakUI of TweakXP gedaan.

Misschien dat iemand nog een gemakkelijkere manier weet want volgens mij moet die er ook zijn.

 
????

Verkenner openen.. rechts klikken op desbetreffende cd/dvd player --> eigenschappen -->automatisch afspelen--> daar kan je instellen wat er moet gebeuren als je cd/dvd/audio cd insteekt...

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan