uitlijnen schotel

N

nitwit

voor de 2e keer is m'n schotel door de wind vergaan. Als het windstil is heb ik nu nog beeld, maar een stevige bries en m'n beeld is weg. Kan ik met een satfinder van ƒ79,= (bij een bekende winkel) zelf m'n schotel uitlijnen, en hoe gaat dat in z'n werk?

tx

nitwit

 
Indien je schotel alleen op Astra staat gericht moet het met een Satfinder wel lukken.

Deze heeft twee opties, een metertje en als het goed is ook een (irritant) pieptoontje.

Je raad hem al, naarmate je de schotel meer of minder verdraaid in de goeie richting zal de meter verder of minder ver uitslaan. Ook het pieptoontje zal hoger of lager worden.

Je kan een schotel op twee manieren uitrichten: Horizontaal (dus van links naar rechts) en verticaal (omhoog en omlaag en dan wel de schotel zelf!)

Sluit nu de meter tussen de LNB en de ontvanger aan en zet de ontvanger ook aan. Zodoende kan het metertje zijn benodigde voedingsspanning krijgen. Beweeg nu rustig de schotel heen en weer (Boutjes/moertjes eerst wel een beetje los natuurlijk) en als het goed is moet het metertje meer of minder uitslaan. Let wel op: Ga nou niet meteen al te enthausiast draaien, je hebt zo een andere satelliet te pakken. Enkele centimeters is voldoende.

Je raad hem al, richt de schotel dan zo af dat je praktisch het hoogste pieptoontje/signaaluitslag op je metertje hebt.

Indien je een beetje schotel hebt (ongeveer 80 cm) moet ie rustig een redelijk stormpje kunnen weerstaan en een goeie regenbui overleeft ie ook wel.

Natuurlijk wel de boutjes/moertjes weer vastdraaien!!! Anders waait ie zo weer uit positie ;)

Suc6 ermee!

:biggrin: Greetz HurryBird :biggrin:

 
Ikzelf doe het nog iets anders nml met mijn pionierstoestelletje een oude armstrad van 8 jaar oud en een klein tv-toestelletje alles naast de antenne en regelen maar als de analoge er op zijn best doorkomen staat hij goed voor de digitale

want uit ondervinding durf ik zeggen dat je bij het aandraaien van de bouten nog aleens de schotel uit zijn ideale positie durft te halen

 
@Luca: Inderdaad, je hebt gelijk, bij het nog eens stevig aandraaien van de boutjes wil inderdaad de schotel nog wel eens een beetje uit positie raken.

Daarom dus de boutjes niet al te los maken, en draai twee boutjes tegelijkertijd vast (diagonaal tegenover elkaar, anders geeft het nog niks) je hebt dus wel ff twee sleuteltjes nodig en het vereist enige handigheid maar persoonlijk lukt het hier altyd mee.

@Nitwit: Suc6 dit weekend ;)

:biggrin: Greetz HurryBird :biggrin:

 
Je hebt bij windstil weer nog beeld dus je schotel staat bijna goed. Dan is het misschien het handigst dat je voordat je de boutjes los gaat draaien eens een beetje tegen de schotel gaat duwen of trekken. Als je niet te ver van de TV af zit zou je met behulp van iemand anders, die het signaal even in de gaten houdt zo de schotel kunnen af stellen.

Als je de boutjes losdraait en je weet nog niet welke kant je op moet kun je al gauw een eind uit de richting zitten.

veel succes

Zeeman

 
Ik zelf doe het ook met een oude analoge ontvanger en een draagbare tv, dit gaat het snelste, als je de juiste positie hebt gevonden is het wel handig, indien mogelijk 1 of 2 lijmtangen te gebruiken om de schotel vast te zetten zodat ie niet verdraaid met het vastdraaien.

misschien moet je eens opzoek gaan naar wat steviger montage materiaal, zodat ie niet zo snel meer verwaait.

marcel

 
nog een tip om met je analoge ontvanger de schotel goed afstellen is als het beeld goed is eens een vochtig doekje over de lnb te leggen je krijgt dan spike`s in je beeld, en je kunt nu de schotel zo af te stellen dat je zo min mogelijk spike`s hebt.

groeten blokker

 
niet te lang wachten anders droogtde doek weer op en worden de spijks ook weer minder

 
niet te lang wachten anders droogt de doek weer op en worden de spike's ook weer minder

 
hee waarom kan ik niet editen maak nog al eens een foutje

vindt het ook leuk als ik dan zelf kan recht zetten

 
in het forum hier onder staat al te lezen hoe wat en waarom

dus vraag is beantwoord bedankt

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan