Universal USB memory driver...

F

FranX

Misschien een beetje een vreemde subject benaming, maar wanneer ik mijn MP3 stick/Camera of Andere Memory stick inplug onder Windows XP vindt deze de devices altijd, onder een universal removable disk driver oid, maar werkt altijd...

Dat ik voor Windows98 hiervoor drivers moet installeren is me duidelijk, maar voor elk! device een aparte driver wordt wat te gek.

Nu was mijn vraag of er voor Windows98(se) niet zoiets bestaat als een 'universal USB HDU driver' zodat ik niet voor elk device een aparte driver nodig heb...

Dat evt. applicatie software die bij het device hoort, niet meer werkt maakt me niet zoveel uit, als het opslag gedeelte maar beschikbaar wordt..

Grtzz FranX

 
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is daar geen universele driver voor.

Zo heb ik bijv. een cardreader/writer 6in1, daar kan dus compactflash in, en nog 5 andere soorten kaarten voor fototoesten enzo.

In XP zie je het dan wel als 1 apparaat, maar als je hem uitschakelt zie je ook heel duidelijk (overigens ook bij de installatie) dat ie er meerdere devices van maakt en ook meerdere device drivers installeert.

Aangezien 98 nog antieker is, denk ik niet dat die beter zal zijn dan XP door een universele driver te hebben voor die dingen.

Als ze dat hadden dan zouden ze dat denkelijk toch ook wel in XP geimplementeerd hebben.

Of het moet zo zijn dat M$ net zo stom gedaan heeft als in Dos 6 toen ze met de multimenu optie kwamen als uitvinding (keuzemenu met opstarten gemaakt in config.sys en autoexec.bat) terwijl ze er niet aan gedacht hadden om hun eigen memmaker het ook te laten ondersteunen. Qemm deed dat overigens wel.:)

Je blijft dus lachen met die figuren en vandaar dat ik toch maar voor de voorzichtigheid aangeef dat ik het niet zeker weeg. Er zal maar weer eens zo'n intelligente geweest zijn die zo'n usb driver gemaakt heeft omdat ie het ook zo stom vond hoe het op de originele manier gebeurt, zou niet de eerste keer zijn.

Ik hoop dat je gelukt hebt, maar ben bang van niet.

 
Wanneer je usb device een spanninkje krijgt, meldt ie zich netjes met product en fabrikant ID.

Daar zit m hoogstwaarschijnlijk de kneep.

Ieder ID zijn eigen driver anders zou het wel es fout kunnen gaan..

Zal es kijken of ik van de week dat artikeltje dat ik daarover gelezen heb terug kan vinden.

 
Hmmm ziet er dus niet zo fleurig uit...

Ik heb vanavond nog eens goed gekeken bij een XP machine, maar als ik daar mijn Aiptek MP3stick (met sigmatel chipset) in de USB prik komt ie met een 'player device' en met een 'removable harddisk' nergens kom je de naam Sigmatel tegen...

Terwijl ik dezelfde stick in W98se prik er wel!! een melding komt van sigmatel...

Bij XP plug en play (algemene naam)

Bij w98 sigmatel welke de sigmatel drivers activeert...

Zoals MAS3 dacht ik ook dat de kneep um in de melding moest zitten van de MP3 stick, maar toen 'Billy klein en zacht' in 2001 XP 'bedacht' was de hele Sigmatel chipset nog niet eens geboren...

Er zal vast ergens een afspraak liggen met daarin hoe een geheugenstick zich minstens moet melden....(waar ik graag gebruik van zou willen maken)...:)

Naja voorlopig houdt de firmware van deze MP3stick me wel bezig, standaard zit er geen resume functie op die dingen maar inmiddels heb ik er firmware op draaiend gekregen waar dit wel! inzit...:biggrin::biggrin:

Alleen nog een paar 'kosmetische' dingen en de eerste FranX Nederlandstalige Aiptek MP310 MP3stick is geboren...:biggrin:

Grtzz FranX

 
Hehehe... prachtig toch.

Maar je hebt misschien wel gelijk, als in de tijd van XP die Sigmatel nog niet eens geboren was, dan was ie dat in de tijd van 98se al helemaal niet en die herkent hem ook als Sigmatel zoals je zegt.

Zo bekeken zou je theoretisch inderdaad er van uit moeten gaan dat er een soort gestandaardiseerde aanmelding is, waarvan je dus voor 98 misschien ook weer gebruik zou kunnen maken.

LoL... de eerste Universele FranX USB device driver.:biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan