Verschil tussen PFC- en ATXvoeding

nono

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
766
Waarderingsscore
4
Punten
18
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen beide voedingen?

b.v.d.

 
Als jij me kunt uitleggen wat een PFC voeding is wel ja.:)

Is dat zo'n voeding wat vroeger in pc kasten zat?

Dan is het verschil hoofdzakelijk meerdere geleverde voltages, de aansluitkabel voor op het moederbord.

Ik zou in elk geval echt geen oude voeding op een ATX board gaan aansluiten.

Voor technische specificatieverschillen hebben we hier onder andere een Mas3 en waarschijnlijk nog wel meer menen die je de exacte verschillen kunnen vertellen als dat de bedoeling van je vraag was. Bovenstaand is een "flut" globale verschil opsomming.:)

 
De (interne)voedingen van pc's van vandaag zijn allemaal van het ATX type.

Die zijn herkenbaar aan het feit dat je ze met een druktoets in kunt schakelen, en dat een computer zichzelf kan uitschakelen (of eigenlijk standby).

Sommige ATX voedingen hebben er geen echte hoofdschakelaar meet op zitten, andere weer wel.

Een PFC voeding zal dus ook van het ATX type zijn.

Dan de term PFC.

Die staat voor Power Factor Correction, zo leerde mij een kleine google truc.

Wanneer er sprake is van een active PFC, dan is deze voeding herkenbaar aan het ontbreken van een schakelaar waarmee je hem op 115 of 230 volt moet zetten voor je m de eerste keer gebruikt.

De power factor correction houdt in dat deze voeding voorzien is van een ingangs filter.

Voor de 230 volt kant dus.

Deze zorgt ervoor dat wat de voeding in komt niet teveel varieert.

Dat heeft wat voordelen.

Zo gaat deze voeding veel beter om met een spanning die iets te hoog of te laag is.

Als je m op 115 volt aansluit (in amerika) dan doet ie het zonder morren net zo goed als wanneer je m (zonder een instelling te veranderen) hier op de 230 volt aansluit.

Hierdoor is niet alleen de ingang van de voeding stabieler, maar natuurlijk ook de uitgang.

Verder zal een dergelijke schakeling er ok voor zorgen dat de voeding minder vervuiling op het 230 volt net gooit .

Lang verhaal kort:

PFC heeft er een ingangsstabilisator inzitten waardoor deze aan de uitgang ook stabieler en dus betrouwbaarder is.

Uiteraard heeft dat wel consequenties voor de prijs van een dergelijke voeding.

Aanvankelijk vermoedde ik dat de term iets met de door de voeding geproduceerde herrie te maken zou hebben.

Dit is dus niet het geval.

Maar omdat deze voedingen in het duurdere segment vallen, kan het wel zijn dat deze van een stillere ventilator voorzien zijn.

 
Laatst bewerkt:
Terwijl ik aan het posten was, was BT me dus al voor met zijn posting.

Dit geheel toevallig.

Maar ik neem aan dat je met bovenstaand antwoord verder kunt.

 
Originally posted by MAS3 Terwijl ik aan het posten was, was BT me dus al voor met zijn posting.


Dit geheel toevallig.



Maar ik neem aan dat je met bovenstaand antwoord verder kunt.
Mwah ja en nee.

Ik heb, wat zal 't zijn, ruim één jaar geleden (dus niks ouwe troep BT!) 'n Titanium kast gekocht.

En daar blijkt een PFC voeding in te zitten, waar ik het vermoeden van heb, dat die ( zo goed als) stuk is.

D'r zit 'n netwerkschakelaar op en is inderdaad alléén geschikt voor 230V.

Ik zag mijn kast in de Conradgids met dus een PFC voeding, maar precies dezelfde kast ( alleen andere kleur) met ATX voeding.

Vandaar mijn vraag.

Maar als mijn voeding inderdaad stuk is, kan ik dus net zo goed een ATX voeding kopen toch?, want die zijn inderdaad een stuk goedkoper.

Hoezo voeding waarschijnlijk stuk?

Als ik de comp. aanzet gaan alle lampen branden en de ventilator van de voeding gaat heel erg snel loeien en verder gebeurt er niets.

Ik kan de comp dan alleen nog met de netwerkschakelaar uitzetten.

Na een stuk of 10 pogingen start de computer dan eindelijk op, maar komt er toch nog een angstaanjagend geluid uit de kast. ( n.a.w. de koeling van mijn processor)

Met de comp. uitzetten en daarna opnieuw starten is dat probleem ook opgelost, maar ja het hoort natuurlijk niet zo.

En vandaar, dat ik in de Conradgids keek om te zien in welke prijsklasse ik moest gaan denken voor zo'n voeding en zag toen mijn kast in de gids.

 
Ja.

Je kunt gewoon een normale ATX voeding halen om degene die je nu hebt te vervangen.

Maar let wel op dat je een voeding hebt die voldoende vermogen kan leveren.

Want de voedinkjes lopen uiteen van 145 tot 500 watt (degene die ik ben tegengekomen tot nog toe).

Als je voeding niet 'zwaar' genoeg is, dan lijkt het vaak alsof je systeem normaal werkt, maar kun je allerlei vreemde en onregelmatig optredende problemen tegenkomen.

Zoals spontaan uitschakelen bijvoorbeeld.

Nog een belangrijk punt:

Wanneer je een pentium 4 hebt, moet je een extra stekkertje uit je voeding hebben die aan een originele ATX voeding ontbreken.

Dat is een vierkant plugje met 2 zwarte en 2 gele adertjes eraan.

Daar dus even op letten, maar waarschijnlijk zal die er nu wel aan zitten.

 
Originally posted by MAS3 .

 


Nog een belangrijk punt:



Wanneer je een pentium 4 hebt, moet je een extra stekkertje uit je voeding hebben die aan een originele ATX voeding ontbreken.



Dat is een vierkant plugje met 2 zwarte en 2 gele adertjes eraan.



Daar dus even op letten, maar waarschijnlijk zal die er nu wel aan zitten.
Nee, ik doet 't nog met Pentium 3, maar zal daar op letten, want eens hoop ik over te stappen op 4.

Bedankt voor de uitleg!

 
kijk eens na of de condensors(condensators?? wie het weet mag het zeggen ik ben een simpele slager :) ) van je voeding of moederbord niet ontploft zijn .....

Dat zijn die buisjes die recht op je moederbord/voedig gesoldeerd zijn en waar meestal bovenaan een alu plaatje insteekt (in die condensdinges zit een zwartachtig poeder)

Ik heb het al een paar keer voorgehad dat die dingen gesprongen waren, met als resultaat dat de pc of voeding wel stroom krijgt maar niet opstrart... die dingen kun je trouwens zelf makkelijk vervangen, in dien je beschikt over een soldeerbout en 2 niet al te linkse handen.....

DIe dingen springen trouwens vrij hard .. heel je kast zit onder het zwart stof dan.....

 
Originally posted by iceke kijk eens na of de condensors(condensators?? wie het weet mag het zeggen ik ben een simpele slager :) ) van je voeding of moederbord niet ontploft zijn .....


Dat zijn die buisjes die recht op je moederbord/voedig gesoldeerd zijn en waar meestal bovenaan een alu plaatje insteekt (in die condensdinges zit een zwartachtig poeder)



Ik heb het al een paar keer voorgehad dat die dingen gesprongen waren, met als resultaat dat de pc of voeding wel stroom krijgt maar niet opstrart... die dingen kun je trouwens zelf makkelijk vervangen, in dien je beschikt over een soldeerbout en 2 niet al te linkse handen.....



DIe dingen springen trouwens vrij hard .. heel je kast zit onder het zwart stof dan.....
Wat zie ik? Stof!!

Nee, gelukkig niet op mijn moederboard en ik zal eens in de voeding kijken.

Breek ik wel de zegel daarmee, nou ja garantietermijn is toch verlopen.

 
dus niks ouwe troep BT!
@Nono: Ik heb het nergens over oude troep gehad.

Ik schreef "oude voeding" en dat is heel iets anders dan "troep".

Als je goed gelezen had, dan had je ook duidelijk gezien dat ik niet wist wat een pfc voeding was en er van uit ging dat dit het oud type PC voeding was in de uitleg.

Die ik overigens zelf ook een flut uitleg noemde.

Als jij nu iets uitgebreider zoals in je verdere reaktie, had aangegeven wat jij al wist en wat je bedoeling was, dan was de zaak ook veel duidelijker geweest voor iedereen.:)

 
Originally posted by Black Tiger @Nono: Ik heb het nergens over oude troep gehad.


Ik schreef "oude voeding" en dat is heel iets anders dan "troep".



Als je goed gelezen had, dan had je ook duidelijk gezien dat ik niet wist wat een pfc voeding was en er van uit ging dat dit het oud type PC voeding was in de uitleg.



Die ik overigens zelf ook een flut uitleg noemde.


 


Als jij nu iets uitgebreider zoals in je verdere reaktie, had aangegeven wat jij al wist en wat je bedoeling was, dan was de zaak ook veel duidelijker geweest voor iedereen.
:)
Ja maar, IK kòn tòch óók niet weten, dat je boos zou worden.

 
OOOpsss.. heb ik zeker weer te fel geschreven, ik ben absoluut niet boos hoor, wilde alleen maar zeggen dat ik echt geen oude troep bedoelde.:biggrin:

Maar dat is dan anders overgekomen dan ik bedoelde, sorry.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan