L1 blijft (vooralsnog) op satelliet!

S

Satslope

L1 Radio & L1 TV blijven zeker nog twee maanden op satelliet. SES Astra stelt middels een persverklaring dat het de mogelijkheden voor (defintieve) satellietuitzending voor L1 niet wil 'verstoren'. Dus heeft SES Astra de proef met circa twee maanden verlengd.

Op 2 april zullen Provinciale Staten een definitieve beslissing moeten nemen of het wel of niet continueren van L1 op satelliet. Dan zal PvdA-gedeputeerde Wolffs met een beeld moeten komen waarin helder wordt hoe satellietuitzending van L1 gefinancierd kan worden.

Het CDA Limburg stelde in de Limburgse Statenvergadering gister dat het geen financiële middelen beschikbaar wilde stellen en dat de Provincie slechts 'een regiiseur en coordinator' kan zijn. In een motie wordt Gedeputeerde Staten gevraagd de regering, gemeenten, L1, SES Astra en kabelexploitanten aan te spreken op hun 'financiele verantwoordelijkheid'. Gedeputeerde Wolffs wees Provinciale Staten er in de vergadering echter op dat de provincie een financiele verantwoordelijkheid heeft voor de regionale publieke omroep. Harro Coumans zegt in een reactie verbaasd te zijn over de CDA-motie. "Dat het Provinciaal Bestuur het fijn vindt dat L1 op satelliet uitzendt, spreekt vanzelf, maar het is verbazend dat de Provinciale Staten niet bereid zijn een bijdrage te leveren. Ik snap niet waar dat vandaan komt. DAt je jezelf 100 % uitsluit is gek." Harro Coumans noemt zichzelf een optimistisch mens en verwacht een goed voorstel waarin deze verwacht dat het 'licht' zal kunnen doorbreken.

Zo blijft Limburg nog even discusseren over L1 op satelliet; 2 april is er hoogstwaarschijnlijk definitieve duidelijkheid! Tot die tijd blijft de zender te zien waardoor voor het eerst ook de Carnavalsuitzendingen vanuit Limburg in heel Europa te zien zijn!

(bron: http://www.dutchmedia.nl)

 
Als ze zo'n definitieve plannen hebben dan raad ik ze aan ook de teletext eens uit te gaan zenden, en de beeldkwaliteit wat te verbeteren. Een resolutie van 480*576 is niet voldoende voor een serieuze omroep. Beter is een 720*576 en pre-filtering op sterk bewegende beelden, het kan, Canal France doet dat en dat ziet er goed uit. Ik zie weleens beelden met datarates onder 2Mbit en toch perfekt, knap.

 
Euh, dat kan wel zijn, maar vergeet niet dat je hier te maken hebt met een lokale omroep met een beperkt budget wat bij zeer lange na niet kan tippen aan budgetten van zenders als C+.

Tenminste.... ik neem aan dat apparatuur voor een betere resolutie enzo toch ook wel weer geld kost of vergis ik me hier? Dat zou ook kunnen natuurlijk.

 
Ik heb het signaal nooit kunnen vergelijken met de kabel, maar ik neem aan de ze normale camera's en apparatuur gebruiken en dat je dan een plaatje krijgt met normale tv-resolutie en geen SVCD kwaliteit. Het kan nog erger, je hebt van die italiaanse muziekzenders...

 
Ach ja wat betreft geld kun je wel gelijk hebben. Dat geldt dan meer voor de bandbreedte. Kan zijn dat ze dat nu nog van Astra cadeau krijgen, en dat die net genoeg over hadden voor een tv signaal. Bij een lagere resolutie heb je ook een lagere datarate nodig om een redelijk plaatje te toveren (hoewel ik me verbaas hoe laag ze nog kunnen gaan in de volledige resolutie op de franse zenders)

En het is net als bij adsl, minder snel, minder betalen ;)

 
Tja ik heb geen idee wat voor materiaal ze gebruiken en welke bandbreedte ze van Astra krijgen want voorlopig is het inderdaad nog een kwestie van krijgen.

Volgens mij is het echter niet iets wat toevallig nog ergens over was en daarom beperkt is.

De bedoeling is om L1 langer in de lucht te houden en daar moeten dan wat instanties aan meebetalen, ik begreep dat die € 300.000,- per jaar ging kosten.

Nja, ze doen maar, ik vind het signaal goed genoeg, gaat me toch alleen maar om het nieuws, voor de rest kijk ik er niet naar.:)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan