publieke omroepen volledig digitaal

l.oosterhoff

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
10 feb 2001
Berichten
6.933
Waarderingsscore
92
Punten
48
Leeftijd
63
Locatie
nijega
hoi,

de publieke omroepen (nl 1,2,3 ) gaan per 23 maart volledig digitaal uitzenden via satelliet incusief anamorpf breedbeeld.

vanaf 23 maart dus nog betere beeldkwaliteit.

 
hoi,

vergeten de bron van bovenstaande is de nbs.

 
Zitten ze nu dan ook nog analoog of begrijp ik iets verkeerd?

 
Het (digitale) signaal van de eindregie's wordt omgezet in analoog en dan aangeleverd aan Canal+ (vraag me niet waarom, ik heb het nooit kunnen achterhalen).

Is in ieder geval goed nieuws!

Deze zenders waren de enige die dat zo deden. SBS en BVN doen dit sinds een jaar of zo. Canal+ en de HMG zenders doen dit al enkele jaren.

@l oosterhof

Wat is nbs?

 
Het (digitale) signaal van de eindregie's wordt omgezet in analoog en dan aangeleverd aan Canal+ (vraag me niet waarom, ik heb het nooit kunnen achterhalen).@l oosterhof

Wat is nbs?
Hoe zit het dan met het signaal wat naar de steunzenders gaat.

Of zit daar het probleem dat alle steunzenders omgebouwd moeten worden.?

 
hoi,

mr beam de letters nbs staan voor nederlandse belangenvereniging voor schotelbezitters.

deze groep heeft regelmatig gespreken op het hoofdkantoor van canal digital over wat er leeft onder de kijkers.

als men vragen had kon men dit melden waarna deze werden mee genomen bij het eerstvolgende gesprek.

de laaste ontmoeting vond plaats op 5 maart j.l.

 
Hoe zit het dan met het signaal wat naar de steunzenders gaat.
Op de steunzenders zul je geen sbs6 vinden etc. daar zitten de publieke omroepen op. Tenminste, ik neem aan dat je met de steunzenders die zenders bedoelt waarmee t.v. ontvangst via de gewone normale antennemast mogelijk is, dat is een analoog signaal.

Aangezien sbs6 en de HMG groep uitsluitend via satelliet uitzenden zouden zij in principe dus een digitaal signaal niet hoeven omzetten naar analoog omdat zij geen gebruik maken van de steunzenders.

Misschien is het zo dat ze bij C+ analoog moesten aanleveren vanwege de coderingsapparatuur van C+ dat deze misschien alleen van analoog naar digitaal konden coderen en dat nu wellicht digitaal naar digitaal ook mogelijk is.

Dit is trouwens maar iets wat ik aanneem hoor, want ik weet het zelf ook niet, anders vroeg ik het niet.:)

 
Ja ik weet het ook niet. .:confused:

Wat ik wel weet is dat van digitaal naar digitaal altijd beter is.

Ik bedoel dat de zenders ned1 ned2 en ned3 zowel uitzenden via de steunzenders en ook het aanbieden via de satelliet.

Ik heb hier thuis de ontvangst van de 3 nederlandse zenders zowel via de antenne dan met de schotel. Als ik deze beelden vergelijk antenne/satelliet naast elkaar dan vind ik het beeld wat van de antenne afkomt wat scherper dan van de schotel.

Misschien wordt dit nu beter of gelijk als ze van digitaal naar digitaal gaan.

We zullen zien.

 
Ik vraag me af hoe het signaal aangeleverd wordt aan digitenne.

Het beeld loopt altijd voor op ontvangst van de schotel. ook bij sbs en rtl.

De beeldkwaliteit is in mijn ogen minder dan satelliet. Dit bekijk ik op dezelfde TV in rgb.

 
De totale bandbreedte voor digitenne is veel kleiner dan wat er voor satelliet signalen ter beschikking is.

Dus moeten ze gaan snijden in de ruimte die ze gebruiken door te comprimeren.

Vergelijk dat met het omzetten van een audio track van je cd naar een MP3 bestand.

Dan comprimeer je ook.

Een onderdeel daarvan is het weggooien van het gedeelte in het audio spectrum waarvan word aangenomen dat je dat toch niet horen kan.

Het kost je in feite dus kwaliteit.

Dat het beeld voor loopt op de satelliet onvangst is ook simpel verklaarbaar.

Je ziet dat effect ook als je via de kabel kijkt.

Zet een voetbal wedstrijd zowel op je tv als op je sat ontvanger aan.

Ga met de AB van je tv in de aanslag zitten, en kijk via de tv.

Zodra je die goal nog een keer wil zien, zap je snel naar je receiver, ben je nog net op tijd.

Dit komt omdat het signaal een stukkie verder moet reizen voordat ie bij jou uitkomt.

Eerst moet ie van NL naar luxemburg en/of duitsland.

Daar wordt ie aangepast en omhoog geschopt.

Als ie boven is, volgt er weer een kleine aanpassing, en komt ie weer naar beneden, alwaar ie word opgevangen door jouw schoteltje (die m ook een paar keer aanpast voordat ie m aan jou laat zien).

Alles bij elkaar levert je dat een vertraging van een seconde of 2 op, en is dus goed merkbaar.

Dit tijdsverschil zit ook in de commercielen, wanneer het kabel kopstation het signaal rechtstreeks van de betreffende zender afneemt, dus niewt via een schoteltje.

 
Jaaa!! Dit is goed nieuws!!!! ;)

Als je de plaatjes van sommige buitenlandse omroepen ziet die wel direkt uitzenden vanaf de studio dan kwamen wij er mager vanaf. Voordel is wel, dat je vanaf Nederland 2,5 uur op een DVD krijgt, en vanaf NRK bijvoorbeeld maar 1,5 uur (vanaf een zender als RTS SAT 4 uur)

De gemiddelde datarate zal hierdoor ook omhoog gaan, sowieso bij 16:9.

Dat betekent meer bandbreedte op de transponder.. En hopelijk doen ze ook iets aan de sterkte ervan, want als het ooit slecht weer is dan is Nederland 1,2,3 de eerste txp die ontvangstproblemen geeft.

(ook met satslope en andere trukkedozen)

 
Perfecte verbetering!

Net Kunst en Kitsch opgenomen en zit die te kijken, op de PC, als je dan inzoomt blijft het langer scherp dan voorheen dus het zal wel okee zijn ;)

50 minuten = 1.6 GB. Is nog niet zo erg drastisch. Moet je eens van Noorwegen (NRK1) opnemen..... 1.5 uur op 1 dvdr.. (uiteraard kun je dan dvdshrink gaan gebruiken..)

Wat doen alleen die witte streepjes links boven in beeld??? Lijkt wel een soort morse code..

 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan