verschil nokia mm 9500s en d-box-1

O

opeltje

wie kan mij vertellen wat exact het verschil is tussen een nokia 9500s en een d-box-1? na mijn mening zijn deze toestellen toch gelijk?

groeten opeltje

 
Ooit is er eens een mooite site geweest waar alle verschillen op waren vermeld. Daarop kon je ook heel mooi zien dat het enige verschil tussen de Nokia 9200 en de Nokia 9500 de hoeveelheid geheugen was. De 9500 heeft een halve mb meer als ik het goed onthouden heb.

Voor zover ik het me herinner is de dbox1 en de 9500s gewoon gelijk en is de naam dbox gebruikt voor de Duitse provider.

Dat zie je nu ook terug in de Dbox II. De benaming is hetzelfde, doch deze keer is de ontvanger van verschillende merken, waarom deze keer voor een variatie van fabrikanten is gekozen is me niet bekend.

 
ik dacht al dat er geen verschil in zat...het geheugen verschil is geloof ik alleen te merken met teletext...bedankt voor je reactie!

groeten opeltje

 
Het geheugen dat hier bedoeld wordt heeft alleen maar te maken met de opslag van de "Firmware". De officiele software voor Canal+ NL was groter dan die in Duitsland werd gebruikt. Vandaar dat de dBox een geheugen van 1MB heeft en de 9500 1,5MB. Het andere geheugen voor de teletekst kan je uitbreiden d.m.v een extra geheugen chip. Als je dat doet kan je sub-pagina's in het geheugen opslaan en er met de links/rechts knoppen op de AB doorheen lopen.

 
bedankt! ik dacht dat dit geheugen alleen met teletext te maken had...dus weer wat geleerd...

groeten opeltje

 
dbox-1 met 1 MB is een hele ouwe. De laatste hadden 2MB en dan kun je ook de teletext cache functie gebruiken. En er zit inderdaad nog een ram chip in.

Als je een schema nodig hebt dan meel maar. (is wel een behoorlijke file dus wel een kabel of adsl meeladres gebruiken)

 
Dus als ik het zo lees waren de oude Dbox1 dan eerder gelijk aan de Nokia 9200 want die hadden ook maar 1 mb. Correct?

De 9500 heeft voor zover ik weet altijd 1,5 mb gehad.

 
De 9500 die in Nederland verkocht werd had vanaf het begin 1,5MB geheugen.

Ik heb bovendien één van de eerste dBoxes gehad en die had een geheugen van 1MB of dat later naar 2MB is verhoogd weet ik niet. Ik heb daar nooit iets over gelezen.

 
Ik dacht dat het enige verschil tussen de 9500 en de 9200 was, dat de 9200 zonder CAM werd verkocht. De CAM-slot zat er wel in dus je kon er later toch één in zetten.

 
Hèt verschil tussen de 9200 en de 9500 is de aanwezigheid van de modem in de 9500.

De duitse versie was voorzien van een modem zodat je films kon bestellen bij DF1 en later premiere.

De nederlandse werd alleen toegelaten door keuringsinstantie multichoice wanneer deze voorzien was van een modem, zodat je films kon bestellen.

In duitsland kun je al heel lang films bestellen.

Maar de nederlandse ontvangers zijn daar niet geschikt voor, aldus inmiddels canal+.

Das 1 van de belangrijkste redenen dat je tegenwoordig gewoon een seca2 doos moet kopen, want die kunnen dat wel.

Gelukkig maar.

Anders zaten we nou toch echt in de rats daarmee.

Toen wel duidelijk was dat er nooit films op bestelling zullen gaan komen in ons land, ging de nokia importeur dus 9200's verkopen als 9500's.

Want van die 9200 die niemand wilde hebben lagen er nog zat op de zweedse planken.

Als je ff op de achterkant van je maagdelijke nokia kijkt, zie je dus zo of je een 9200 of een 9500 hebt.

En op de onderkant zit een sticker waarop staat dat het een 9500 is.

En ònder die sticker zit dan weer nòg een sticker (onleesbaar, maar ik weet wat erop staat).

Met andere woorden: ik geloof niet dat de hoeveelheid geheugen bepalend was voor het type nummer, alleen de aanwezigheid van de modem was dat.

Wel is het zo dat de duitse dozen inderdaad veelal minder geheugen bezaten.

1 MB tegen 1,5 MB was het volgens mij.

De nederlandse dozen waren dan weer uit te breiden tot 2 MB dacht ik.

Ik weet niet of dat ook met de duitse dozen een kwestie van een duizendpootje in een voetje drukken was.

 
Hmm Cluyveduycker, dat zou wel eens kunnen.

De afwezigheid van een cam.

In dat geval dus geen cam, en geen modem.

 
Hmmz... kweetniet, ik heb ook al 9200's gezien met een modem er in.

Volgens die site waar toen alle Nokia modellen op stonden en ook alle verschillen zat het hem in het 1 en 1,5 mb geheugen.

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat de oorzaak daarvan lag in de lands-bestemming voor betreffende apparaten.

In de Nokia 9500 kon je zelf trouwens wel een geheugenuitbreiding doen maar die was niet voor de firmware maar om door de teletext te kunnen bladeren.

Heb ik hier met m'n 9600 gedaan, alleen werkt het flut moet ik zeggen, hij moet ze toch eerst inlezen allemaal voordat je kunt bladeren en dat kan nogal eens effe duren.

Een ontvanger zonder cam leveren? Lijkt me stug want die heb je toch echt wel nodig in een ontvanger, of het nu een Duitse cam is of een NL cam en bij mijn weten levert de fabrikant de cam en niet de provider.

Maarja, wat maakt het uit, de 9200 is inderdaad altijd toch een beetje gezien als mindere ontvanger, terwijl ie gewoonweg (op geheugen na) niet onderdoet voor de 9500.

En tja, wie wil er nu officiele C+ software in zijn Nokia zetten en hem daarmee weer downgraden naar de trage bak die de Nokia in eerste instantie is, niemand toch? Dus dan maakt die 0,5 mb ook niets meer uit.

In elk geval heb ik er in 't verleden nogal wat kennissen blij mee gemaakt omdat de 9200 nogal eens goedkoper te krijgen was dan de 9500 terwijl de truuk met Overflow hetzelfde was en ze er dus evenveel plezier aan konden beleven als aan de toen duurdere 9500.:)

Het blijven toch leuke bakken, maar doe mij toch maar de 9600.

 
mijn d-box heeft inderdaad 1 mb geheugen maar wel een modem...en de 9500s heeft inderdaad 1,5 mb voorzover ik weet....(hij loopt nog niet)

bedankt voor de info jongens!

groeten opeltje

 
ook nog andere verschillen waargenomen.

de jumper zit op een andere plaats en het lnb tunerboard is geheel anders.

groeten opeltje

 
Hmmz.. interessant. Wat is er anders aan het lnb tunerboard dan?

Hopelijk niet de blik-lengte, want in de 9500 heb je er ook met korte en lange tunerblikken dus da's niet echt een verschil.

De jumper.... ik neem aan dat je de XP06 bedoelt die gezet moet worden voor de BDM? Waar zit die dan bij de 9200? Ik dacht iets meer naar rechts.

Op zich is dat overigens geen verschil want het is dezelfde jumper met dezelfde funktie.

Duidt er wel op dat het mainboard dan niet exact hetzelfde is en da's op zich wel weer interessant.;)

 
Jumpertje XP06 zwerft een beetje rond in de verschillende mainboard revisies.

En het tuner board: er zijn simpelweg (relatief veel) verschillende tuner versies.

Deze geringe verschillen maken NIET het verschil tussen een 9200 en een 9500.

Het is normaal dat een ontwerp van een moederboard van populaire elektronica zo nu en dan es herzien word.

En die tuners, aanvankelijk werden er tunerblikjes van nokia zelf gebruikt, later ook tuners van andere merken.

Andere blikje betekent ook dat het printje waarop deze gemonteerd word, moet worden aangepast.

Dat verklaart voor mij ook waarom dat stukkie van de box op een eigen bordje zit; hoef je niet je hele box opnieuw te ontwerpen als je tunerbljkes van een bepaald type op zijn.

 
de jumper in de d-box zit zo´n beetje onder het tuner board, terwijl die in de 9500 naast de moden zit. de tuner in de d-box heeft een grotere blikken kast zonder noki logo en in de 9500 is het en kleine blikken kast met nokia logo. het vreemde is ook dat het signaal in de d-box beter is dan de 9500....de heeft moeite met de nl transponders vreemd genoeg.

groeten opeltje

 
Het verschil in signaal kan ook aan het tunerblik liggen.

En er zijn ook 9500's met lange tunerblikken, dat zijn standaard veranderingen die je tegenkomt.

Net zoals Mas3 al aangeeft. Als het nu een compleet ander moederboard was of andere chips, dan spreek je van iets anders, maar wat tot nu toe genoemd zijn, zijn toch maar minieme aanpassingen die verder niets wezenlijks wijzigen.

 
Ik heb een Dbox en een Nokia en wanneer ik ze beide op Ned 1 zet zie ik exact hetzelfde. Dus voor mij zijn ze gelijk.....:)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
is ook zo, ze werken hetzelfde en zijn nagenoeg hetzelfde. en je kunt er nog steeds leuke dingen mee doen. daar gaat het om.

groeten opeltje

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan