Twijfelaar

B

batyko

Nooit gedacht dat het MIJ zou overkomen, “TWIJFEL”

Ik ben al een behoorlijke tijd gebonden aan de kabel, maar wegens een aankomende verhuizing kan ik gebruik gaan maken van ADSL.

Ik heb zelf “nooit” problemen gehad met de kabel, telefonie via IP is onderweg, nadeel is dat ik geen server mag draaien.

Ik had mij in ADSL nog nooit verdiept, Maar tot mijn grote schrik zag of zie ik het bekende bos door de bomen niet.

Natuurlijk het internet afgestruind naar aanbieders, maar dat zijn er zo veel, en ik kan geen goed onafhankelijk board vinden, waar duidelijk de voor en nadelen van verschillende aanbieders besproken wordt. De ene zegt dat het zonder telefoonabonnement kan , en dat je dan een bedrag voor de KPN kabel betaald, en dus wel gebruik kan maken van ADSL zonder dat je telefoneert.

Andere aanbieders leveren allen ADSL als je ook een Telefoonaanbieder hebt?

Wat ik heb:

Batyko: 2x internet + gsm (en wil straks graag thuis de server draaien,

Geen spanende dingen, alleen wat experimenteren, en de geest fris houden)

Mammalou: Internet via dunne klant + gsm

BArt: Internet + PS2gamen via internet + gsm

ThYs: internet + XBOX-live + gsm

KOen: internet via dunne klant +gsm

De Honden hebben en krijgen GEEN!! Internet.

Wat ik wil is:

Geen Kabel.

ADSL+de mogelijkheid om te bellen.(volgens een meting? Zit ik 1350 meter van een centrale)(is dit ver?)

Ik heb wat aanbiedingen op het oog, maar kan niet genoeg info vinden, vooral als het gaat om te kunnen bellen via ADSL, er staan mooie rekensommetjes maar eigenlijk heb ik ervaringen nodig om de “TWIJFELAAR”over de streep te trekken.

Help Me :)

 
Oke, voor ervaringen zit je bij mij aan het juiste adres, ik heb jarenlang kabel gehad en zit nu wat meer dan een jaar op adsl, inmiddels mijn tweede aanbieder.

Waar je in eerste instantie rekening mee moet houden, is dat ADSL in vergelijking -duurder- is dan kabel.

Uitgaande van mijn eigen provider: ProDSL (2Mbit)€ 59,95

En dat is waar je naar moet kijken want een kabel abo is een max. 2mbit verbinding. Kabel is dan dus gemiddeld 10 euro per maand goedkoper.

MAAR! ADSL is over het algemeen stabieler, en er zitten voordelen aan waaronder vaak geen downloadlimieten en het feit dat je zelf servers mag draaien. De limieten zijn afhankelijk van de providers.

Momenteel is de beste keuze voor een 2mbit abo, in combinatie met geen downloadlimiet de providers TweakDSL en SpeedXS.

Anderen hebben bijv. een zwaar gecapte newsserver, hanteren limieten of zijn duurder.

Dan komen we aan het bellen.

Momenteel hoef je bij een aantal providers (zoals BBNed providers) niet perse een telefoonabo te hebben van KPN. Het is inderdaad zelfs zo dat er providers zijn (waaronder BBNed) die ook telefoon aanbieden, welke niet via kpn gaat dus.

Indien je GEEN vaste kpn lijn thuis hebt liggen, wordt er door de KPN 9,09 euro aan de provider in rekening gebracht. Deze kosten worden aan de gebruiker doorberekend.

Van de andere kant is 9,09 nog altijd goedkoper dan 48 euro vastrecht of wat kost dat tegenwoordig?

Momenteel is er een actie gaande, waarbij de providers (of althans enkele ervan) samen met de klanten een protest willen indienen bij de Opta tegen deze heffing van KPN.

Dit onder het mom van "de lijnen zijn in de tijd van staatseigendom van KPN door kpn gelegd en alle burgers hebben er al aan meebetaald en het is niet redelijk om dus nu nogmaals vastrecht te tellen voor iets wat door de staat betaald is".

Denkelijk komen ze er niet mee door, want het onderhoud etc. zal toch door KPN moeten gebeuren, maarja dat zien we dan wel weer.

Belangrijk is dat je VOOR dat je een adsl abo neemt, het besluit neemt of je wel of geen vaste kpn lijn wenst te hebben, en zoniet, dat je dan gaat kijken welke internetproviders dit accepteren en ook nog eens telefoon leveren. Van BBNed weet ik dat ze dat doen, maar BBNed is een provider vergelijkbaar met KPN, een soort hoofd-provider.

Internet providers die BBNed leveren zijn bijv. Tweakdsl, SpeedXS, XS4all en zo zijn er nog meer, dit zijn een paar van de bekendere.

Niet al deze Internet providers, waarvan jij dus je internet afneemt, ondersteunen ook adsl zonder kpnlijn of adsl met telefoneren via bijv. BBNed. Stel je hier van tevoren gedegen op de hoogte.

Volgens mij heb ik alles gehad, maar weet het niet zeker, doch dat maakt niet zoveel uit want ik ga er van uit dat als iets niet beantwoord is of als je nog vragen hebt dat je ze hier wel zult stellen.:)

 
Mooie uitleg want ook ik zit op kabel en overweeg om over te gaan op adsl.

Ook ik zie door de bomen het bos niet meer en door mensen die hun ervaringen opschrijven word je toch een stuk wijzer.

Nu heb ik nog ISDN van Kpn. Maar hoe zit dat met het bellen. Kun je een vergelijking maken met ISDN. ? Ik bedoel dan dat je ook 3 of 4 lijnen hebt.?

 
Voor telefoneren met BBNed en de opties en mogelijkheden daarvan zou je eens op de site van BBNed moeten kijken, ik bel zelf nog niet met BBNed omdat ik zelf ook ISDN heb en de mogelijkheden aan het bekijken ben hoe dat dit dan gaat werken.

Als je gewoon je KPN telefoon aansluiting houdt, dan krijg je een zgn. splitter ertussen en ga je gebruik maken van linesharing, wat zoveel wil zeggen dat je zowel ADSL alsook ISDN (of analoge telefoon) op je lijn hebt hangen.

Je hebt dan dus je internet, maar ook gewoon je 4 nummers (2 lijnen) ISDN en kunt ook met 2 lijnen gewoon naar buiten bellen terwijl je adsl ook funktionerend is, dat is geen enkel probleem.

Voor een vergelijk van KPN ISDN en het bellen zonder KPN aansluiting moet ik zelf ook nog gegevens bij elkaar zoeken.

 
Stap 1 is genomen, kabel abonnement(Internet) is opgezegd per mail, en al een mail terug gehad, met de mededeling dat ik in “behandeling” wordt genomen. :) Nu heb ik de laatste tijd niets vreemds aan mezelf ondervonden, dus waarom ik in behandeling genomen wordt is mij een raadsel :)

Ik heb ook al een ADSL + Telefoneren aanbieding op het oog, deze is eigenlijk voor bedrijven bedoeld, maar volgens de medewerker van de helpdesk, kon ik mij als particulier gewoon inschrijven. Ben benieuwd. ***.dsl.**

Ik ben vanmorgen ongeveer 2 uur in de weer geweest met diverse medewerkers van essentkabelcom, om er achter te komen of ik ook mijn TV abonnement aan kon passen, naar het hier in de regio nog lopende “kleine”Pakket” :)Het leek de Frisia reclame wel, zo van “bestaat dat dan” en “ik wist niet dat dat kon” :)

De betrouwbaarste uitspraak vond ik, dat het nog wel bestaat voor de klanten die dat in de vorige eeuw hebben afgesloten, maar niet voor nieuwe of bestaande klanten.

Toch staan er bij ons op de zenderkaart *retjes die aangeven:

*1 Abonnee tv

*2 Lokale omroep, is allen in de eigen gemeente

*3 Zenders behoren tot het kleine pakket van de gemeente.

Ook heb ik geïnformeerd bij de programmaraad, (http://www.programmaraden.nl.)maar deze kunnen mij ook geen antwoord geven op de vraag wat de “must carry zenders nu eigenlijk inhouden. Is dit een pakket wat een aanbieder minimaal voor de hoofdprijs moet aanbieden,

Of is dit het “kleine pakket”

Al met al, was het vandaag weer een vruchtbare en verwarrende dag.

Have Fun

 
Must Carry zenders zijn zenders die in alle paketten opgenomen moeten zijn, dus zowel de goedkope als de duurdere.

Voorbeeld daarvan zijn de publieke zenders NL 1, 2 en 3.

Waar heb je nu je abo genomen, want ik zie alleen sterretjes... bij Zon?

 
***.dsl.**

http://www.dsl.nl

[ik heb ook al een ADSL + Telefoneren aanbieding op het oog]

Ik heb hier een abonnement aangevraagd, en heb dus nog geen bevestiging.

Have Fun

 
Adsl provider keuze is net zo moeilijk als een gsm abonnement kiezen.

Wij wouden graag de analoge kpn-telefoonlijn behouden en sneller internetten voor een vast bedrag in de maand (liefst zonder downloadlimiet). Wifi ging hier helaas niet door. Ik heb gekozen voor een adsl-lite abonnement van 1024 up / 320 down Kbit/s. bij een provider die begint met de W en eindigd op Anadoo. Het is een 1-jarig contract, dus kan ik over 1 jaar overstappen op iets anders.

In juni/juli gaan ze de boel aansluiten, ik heb al een routertje gekocht en binnenkort ga ik een paar netwerkkabels trekken (draadloos lan is me te traag).

Matrix

 
Keuzes zijn altijd lastig om te nemen, maar je neemt ze ZELF, door er voldoende over te lezen, dan ga je twijfelen, en dan heb je het bekende zetje nodig.

Voor ADSL heb ik me een suf gelezen bij http://www.internetten.nl , en hoe meer ik las, hoe groter mijn twijfel werd, omdat het een totaal onbekende materie was (maar dat was mijn eerste transistor radio-tje ook).

Daarom vind ik het mooi dat ik er hier over kan pruttelen, en natuurlijk na verloop van tijd ook mijn ervaring hierover kan spuien.

Voor GSM heb ik me suf gelezen bij http://www.telecomvergelijker.nl , en heb daar vooral het forum doorgespit, met als resultaat:

Mammalou T-mobile 150 voor € 0,95 Per/Maand

BArt T-Mobile 150 + Vodafone 120 € 2.50 Per/Maand (dual sim)

ThYs T-Mobile 150 voor € 1,95 Per/Maand

KOen Vodafone Prepay voor niXX (hij weet sinds kort dat je er ook mee kunt bellen)

Nu komt dat over als koopjes jager, maar waarom teveel betalen, als je door jezelf goed te informeren, en voor JEZELF de juiste keuzes te maken, hier je voordeel mee kan doen.

Morgen ga ik stap 2 doen:

Uitzoeken hoe ik eventueel mijn KPN abonnement kan opzeggen.

En natuurlijk op zoek naar een nieuwe modem/router voor ADSL, hierover is alle info welkom, en er zijn natuurlijk al verschillende postings over geweest.

Have Fun

 
Ik vind het niet zo heel moeilijk om een goede provider te kiezen.

Niet zo moeilijk als met GSM.

Je kijkt gewoon wat je zelf wilt en wat je precies wilt hebben en dan ga je een vergelijk maken, maarja, dat ligt dan misschien aan mezelf.

Ohja, nu ik Matrix posting net lees, valt me iets belangrijks te binnen.

Waar je heel goed voor moet uitkijken zijn de wijzen tot opzegging.

De meeste providers (ook kabel) hebben het zo dat je er 1 jaar aan vast zit, da's vrij normaal, maar dat je daarna kunt opzeggen, over het algemeen met een opzegtermijn van 1 maand.

Er zijn echter providers, waarbij het abonnement zonder tijdige opzegging (3 maanden voor einde contractdatum over het algemeen) gewoon stilzwijgend voor een jaar wordt voortgezet! Een soort met C+ te vergelijken wurgcontract dus, althans zo noem ik het.

Het lijkt me niet dat het verstandig is om zo'n provider te nemen.

Dus let goed op hoe en wanneer je mag/moet opzeggen en wat de termijnen zijn waaraan men gebonden is.

 
Nog erger Wanadoo heeft sinds 1 okt 2003 het opzeggen veranderd.

Alleen schiftelijk en een opzegtermijn van 1 JAAR ook als je al 2 of meer jaren lid bent. Dit houd dus in dat je als je abbo begint op 1 nov 2002 en je wilt nu opzeggen dan stopt deze pas na 1 nov 2004.

Heb zelf meegemaakt.

Banshee

 
Dat is juridisch helemaal niet rechtsgeldig. Een opzegtermijn van 1 jaar is onredelijk dus daar kom je vrij gemakkelijk onderuit.

Maar dan zul je wel een redelijke opzegtermijn (3 maanden) in acht moeten houden. Of nog beter... geen Wanadoo abo nemen.

 
Heb 3 jaar kabel gehad en daar nog snelheden meegemaakt die heel normaal waren.Maar toen het van telekabel naar chello ging begon de ellende en toen maar snel overgegaan naar adsl van C..istron wat echt perfect liep nooit geen storing gehad alleen was wel wat duurder.Na een verhuizing over gegaan naar d..emon,ook meer op advies van de consumentenbond..en moet zeggen wat ik in 1 jaar niet heb gehad bij c..istron heb ik bij d..emon wel gehad.Slechte nieuwsgroepen,veel storing met email..dus na dit jaar gauw naar een andere provider.Oja had bij c..istron de 1024/512 en nu bij d..emon 2048/1024 line..dus ja wat is een goeie provider...ze hebben allemaal we leen min puntje,en het belangrijkste is om te kijken denk ik of je geen data limiet hebt en natuurlijk de prijs.

 
Dan heb je inderdaad erg veel pech gehad. Ik heb bij Publish gezeten in 2003 en die kreeg toen de newsserver van Cistron af en dat was echt complete bagger, als je 10% complete had op de binairies dan was het echt veel.

Pas na september 2003 toen ze zich aansloten op news-service.com was het perfekt (tot november toen ze gingen afsluiten omdat er ook gebruik van werd gemaakt). :)

Bij Demon zijn er wat probleempjes geweest met de newsserver inderdaad, maar over het algemeen zie ik de meeste mensen daar toch erg tevreden over zijn op dit moment, ook over de newsservers.

Maar het klopt wat je zegt, ze hebben allemaal wel een minpuntje, zo is Tweak weer niet van de snelsten met support. Wel goede support, maar soms duurt het wat aan de lange kant.

Qua verbinding en verbeteringen die ze aanbrengen zijn ze weer prima, en 0 datalimiet, goede opzegvoorwaarden....

Volgens mij is het zelfs de enige provider waarbij je je adsl-contract mag annuleren zonder kosten als je binnen 2 maanden niet aangesloten bent.

Maar voor de langzamere aansluitingen (512 en 1024 enzo) zit je waarschijnlijk elders weer beter, heb zelf geen ervaringen met trage verbindingen.

Het is altijd een kwestie van heel goed zoeken en heel goed vergelijken en ook goed voor jezelf bepalen wat je als gebruiker nu eigenlijk met je internet verbinding wilt gaan doen.

 
Ik zit al weer een tijdje bij HCCnet, na 3 jaar kwello. Vooral de nieuwsgroepen van HCC zijn perfect, bijna nooit incompletes. Het enige nadeel is dat je lid van de HCC moet zijn, anders kun je daar geen adsl-abo afsluiten. Zij hanteren een fair-use policy voor de download limiet, maar in een artikel in de CT werd iemand geinterviewd die meer als 80 gig per maand ophaalde dus dat is dan geen probleem.

 
Laatst bewerkt:
Donderdag de doos met modem, splitter,en kabels binnen gekregen, aangesloten. De beloofde snelheid word gehaald, en de telefoon werkt tot nu toe, een kant op, ik kan alleen gebeld worden.

Het KPN nummer heb ik vandaag ook laten porteren, mijn abonnement is opgezegd, dus als alles nu goed is gegaan ben ik van de KPN af, en betaal nu dus €10,- per maand aan mijn provider voor de koperlijn(KPN) en 1 telefoon aansluiting

Zaterdag de server geïnstalleerd (Windows SBS 2003), met 2x netwerkkaart, dus die dient nu ook als router. Vandaag wat gestoeid met externe bureaubladen, en alles lijkt redelijk onder controle.

Toch een fijn gevoel, dat de kabel er nog 3 weken naast mee loopt.

Have Fun

 
Nog een dag aan de kabel, dan moet ik mijn kabelmodem inleveren, en dus volledig ADSL. Ik heb veel plezier en profijt gehad van een tijdelijke dubbele Internet verbinding. Je kunt dan direct kijken of sommige zaken goed werken.

De telefoonlijn is overgedragen aan Colt Telecom, en werkt nog steeds maar 1 kant op,

ik kan alleen gebeld worden.(lekker goeikoop)

Alles op een rijtje:

19-04-04

Ik heb mij aangemeld(als particulier) voor ADSL, bij een provider die alleen aan zakelijk Nederland internet en telefoon toegang verkoopt.

@home abonnement opgezegd.

19-04-04

Binnen 4 uur krijg ik het verzoek om mijn kamer van koophandel nummer aan Bbeyond door te faxen, Omdat er anders geen doorgang plaats kan vinden.(dit heb ik niet dus heb ik ook nooit gefaxt).

20-04-04

24 uur later krijg ik een mail van Bbeyond dat alle benodigde informatie binnen is, en dat er is gestart met de benodigde werkzaamheden om de DSL lijn zo spoedig mogelijk te leveren.

12 uur later krijg ik een mail dat 03-05-04 KPN de telefoonlijn zal overdragen aan Bbeyond

21-04-04

Aanmeldingsformulier ontvangen(van TTG Netherlands) voor voice connect bij Bbeyond.

Bericht van @home dat mijn abonnement op 01-06-04 zal worden stopgezet.

06-05-04

Verzoek tot porteren van mijn telefoon nummer (is geregeld door Bbeyond)

18-05-045

Goedkeuring van KPN ontvangen, voor het porteren van mijn telefoonnummer, en dat de lijn is

overgedragen aan Colt Telecom.

Ben best wel tevreden tot nu toe hoe een en ander is verlopen, het vreemde is het verhaal over KvK nummer, en dat ik nooit ergens voor heb hoeven tekenen of zo?????

Have Fun

 
Laatst bewerkt:
Ja da's wel apart, maarja, misschien hebben ze gedacht van "dat komt nog wel" of ze hebben gedacht van "laat maar gaan, elke klant is momenteel meegenomen".

Ik ben het zelf een beetje zat eerlijk gezegd, ik heb nu tot 2x toe naar Cambrium een mailtje gestuurd met verzoek om informatie over VOIP en beide keren niets ontvangen, nog zelfs geen ontvangstbevestiging.

Zit hier ook via BBNed en ben ook aan het denken over BBeyond, vermits dat te combineren is hier met de 8mbit adsl lijn over isdn.

 
Deze Jongen heeft nog even geduld met @home, reden?

Ik woon in Enschede daar wordt momenteel erg druk glasvezel ingelegd op dit moment zijn ze ongeveer 500 meter bij mij vandaan (ik probeer die grondwerkers met de nodige kratten grolsch mijn kant op te krijgen)

Zodra er glasvezel ligt zeg ik alles Op kabel telefoon en internet ik kan voor 99 Euro per maand genieten van een 10mbit up/down verbinding digitale televisie diverse glasvezel diensten en telefonie.

En ondertussen geniet ik nog even van de snelheidsverhoging van @home misschien wordt hij wel zo goed dat ik me nog bedenk :biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan