DVB-T

Multispeed †

Addicted Member
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
1.447
Waarderingsscore
0
Punten
0
Locatie
Down Under
In Belgie start de VRT met DVB-T waarmee de komende

tijd sportevenementen worden uitgezonden.

Ik begrijp na lezen van info via Internet dat DVB-T landelijk

dekkend is waarvoor alle lof want in Nederland is het

volgens mij slechts voorbehouden aan bepaalde kleine

regio's.

Kan één (of meerdere) van onze Belgische Fun Boarders

meer vertellen over de ontvangstmogelijkheden en is het

bereik van het systeem tot ver in Nederland mogelijk.

Kunnen bestaande digitale ontvangers zo een ontvangst

aan.

Negatief effect is dat het aantal sportuitzendingen via

Canvas of Ketnet zullen afnemen, erg jammer.

Multispeed

 
Ik kijk nu dagelijks naar de giro bij de belgen, dit is iets waar de tv bij ons schitterd door afwezigheid.

Ik zou het jammer vinden als ik dit in de toekomst niet meer live kan bekijken.

Ik bekijk zowat elke wielerwedstijd die door de belgen wordt uitgezonden.

 
Helaas zal de ontvangst niet zo ver in Nederland doordringen.

Ik heb de PTT toren bijna in mijn achtertuin staan waar het signaal voor Nederland uitgezonden wordt. Ik moet toch echt zoeken waar ik mijn antenne plaats. Het signaal is zo verdwenen. Verder bevriest de ontvanger veel te vaak terwijl er in het signaal geen verandering te zien is. Alleen de kwaliteitsbalk gaat van 100% zomaar naar 0% terwijl de signaalbalk op 75% blijft staan.

Ik weet niet of het bij de belgen stabieler is. Anders zou het wel eens een gevolg kunnen zijn van het coderen.

Het beeld van de sat ontvanger is stabieler en beter van kwaliteit.

 
Van DVB-T weet ik nog niks af, sorry...

Wat ik je wel kan vertellen is dat de openbare omroep deze zomer een 3de net heeft nl sporza..

Dit is enkel opgericht om de vele sport uitzendingen op te vangen deze zomer

(tour/olympic games/euro 2004/tennis, enz.)

meer info vind je op

http://vrtnieuws.net/sport_master/hoofdpunten/sport_overzicht/index.html

Verder hebben ze 927live op de radio nu ook omgetoverd naar sporzaradio, en zijn ze nu al enkele maanden in DAB aan het uitzenden.

ow, ik lees juist op de web site

P.S.: nog een linkje met wat meer info

http://dutchmedia.web-log.nl/log.log?ID=609822

Wie wint de finale van de Champions League?

Sporza via DVB-T

Op 31 mei gaat Sporza ook van start op televisie. Vanaf dan vindt u hier de programmagids voor de tv-uitzendingen.

Van 31 mei tot 3 september zal ook Sporza niet alleen via de kabel, maar ook via DVB-T te ontvangen zijn. VRT zendt al zijn televisienetten vandaag reeds digitaal uit via DVB-T. DVB staat voor Digital Video Broadcast. Het is de Europese standaard voor digitale televisie.

Om DVB-T te ontvangen moet u beschikken over een digitale ontvanger (settopbox) en een antenne.

Meer info hierover vindt u op http://www.vrt.be

pdf file met zendbereik vind je hier :

http://www.vrt.be/doc/tabel_dvb_t.pdf

 
Laatst bewerkt:
Leuk.. Ik neem aan dat DVB-T verticaal gepolariseerd is. Heeft iemand wat uitzendparameters, frequentie, symbolrate etc?

Ik wil eens testen of je met een oude dbox-1 kabel het kunt ontvangen.

 
Oh staat al in de pdf, tenminste de frequentie.

Nu de symbolrate en fec nog zien te vinden (en een ouwe antenne)

 
Leuk.. Ik neem aan dat DVB-T verticaal gepolariseerd is. Heeft iemand wat uitzendparameters, frequentie, symbolrate etc?
Ik wil eens testen of je met een oude dbox-1 kabel het kunt ontvangen.
Symbolrate kan ik je niet geven.

Voor gegevens heb ik Nederland 2 genomen. Deze is niet gecodeerd.

Kanaal: C34 - 578 Mhz

Modus: 8K - 1/4 - 64QAM - CR 1/2

Aanbieder: Digitenne

Service ID: 12

Audio PID: 1022

Video PID: 1021

Teletext PID: 1023

Codering is Conax.

De volgende gegevens over conax CA

Software-versie: V1.67

Interfaceversie: 0x40

Kaartnummer: ************

Aantal sessies: 3

Taal: 44

CA_SYS_ID: 0x0B00

Misschien kan je hier iets mee.

 
@ satslope:

Nou maak je me wel ff aant t wijfelen...

Maar volgens mij kan dat niet gaan lukken.

Want voor DVB-T word een andere modulatie vorm gebruikt als voor DVB-C en zeker als voor DVB-S.

DVB-S is in QPSK gecodeerd, dat wisten we al.

Op de kabel is het CODFM.

En het terrestriële signaal zou QAM zijn.

(ik heb t nog maar even nagekeken)

Dat betekent dus dat de ontvangers niet uitwisselbaar zijn, omdat je tuner (de werkelijke ontvanger in je ontvanger) niet zal vinden waar ie naar zoekt wanneer je van kabel naar terrestriëel verhuist.

Nou is het niet onmogelijk dat digitenne een afwijkende modulatievorm gebruikt, maar onwaarschijnlijk is het wel.

Ow, in die laatste posting staat al dat het in QAM gemoduleerd is...

 
Ik heb ook zitten zoeken, maar op de kabel is het QAM. COFDM is een nieuwere modulatiesoort.

DVB-T kan zowel in 64QAM als in COFDM zijn.

Als ik de gegevens zo zie zou het in nederland moeten werken, alleen is er die codering weer. (hoewel... conax? dat was toch gekraakt?)

Mijn interesse gaat vooral uit naar de VRT. Ik heb ze wel gemeeld, en ook al wat standaard antwoorden gehad maar ik hoop dat me iemand de technishce parameters kan geven.

Ze zijn wel slim die belgen: de DVB-T zenders zitten dichtbij de gewone analoge, dus met een bestaande antenne kun je zo "overprikken" op een DVB-T ontvanger.

Digitenne richt zich meer op het "kabelloos" gebruik (portable etc.)

De VRT richt zich duidelijk meer op vervanging van het analoge door het digitale net. Daar zijn hun stralingsdiagrammen ook op gebaseerd.

Met een richtantennetje kun je VRT makkelijk ontvangen hier, ik heb vroeger een mooi smalbandig antennetje gehad maar ooit bij verhuizen weggedaan helaas.

Er zijn wel mensen die nog een ouderwetse antenne hebben met de VRT erop, daar kan ik eens gaan testen.

 
Digitenne richt zich meer op het "kabelloos" gebruik (portable etc.)De VRT richt zich duidelijk meer op vervanging van het analoge door het digitale net. Daar zijn hun stralingsdiagrammen ook op gebaseerd.

.
Vraag me niet mee waar ik het juist gehoord heb, maar dit weekend hoorde ik dat ze (vrt) tegen 2008 volledig op de Digitale toer zouden gaan.

Dus ja, Dvd-t heeft hier nog niet veel zin als je weet dat 80% kabel heeft liggen + moeten we dan weer allemaal een antenne op ons dak gaan zetten ???

 
http://www.digitaaltvkijken.be/waar.htm

de ontvangst gaat volgens deze kaart toch een stuk over de grens

ergens heb ik ook gelezen dat alle zenders FTA worden uitgezonden

met de info over de settopboxen kan misschien meer over de uitzendnorm gevonden worden

 
hmzz die antennes vallen goed mee.. is dat trouwens zelfde kabel dan die we nu gebruiken voor sat ontvangst ???

Enfin ik spring volgende week wel ff bij een handelaar binnen hier in de buurt, die zal alle gegeven wel liggen hebben..

(nu ff te druk om tijdens de uren naar de winkel te rijden :-( )

 
Hmm die Hauppauge DEC 2540 is interessant. Die kan wat ik ook wil met de kabel d-box: digitaal opnemen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan