TV/radio signaal verspreiden

P

Pete

Beste allen,

Wanneer alles volgens plan verloopt dan start begin volgend jaar de bouw van een nieuwe woning voor mij en mijn gezin. Nu vraag ik mij af op welke manier ik het best/makkelijkst het signaal van de kabeltelevise (en eventueel van mijn Nokia 9500) naar minstens 5 verschillende plaatsen in huis kan brengen. Verder zou ik ook graag op enkele plaatsen (keuken, badkamer, ...) luidsprekers in het plafond plaatsen om er een muziekbron op aan te sluiten (bvb radio of een microfoon om de kinderen te roepen wanneer het eten klaar is :)) die ik dan per kamer wil kunnen in- of uitschakelen en het volume regelen. Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt en groeten,

Pete

 
Kabeltelevisie heb ik niet, kan ik je helaas niet verder mee helpen, maar schotelontvangst is wel te verdelen.

Het makkelijkst is als je max. 4 aansluitingen in huis wilt, er zijn namelijk zogenaamde "quatro-lnb's" te koop, dus hierop kan je maximaal 4 ontvangers aansluiten.

Als je meer dan 4 aansluitingen wilt (per lnb) moet je een speciale lnb kopen, die de volgende uitgangen heeft: "verticaal-low, verticaal-high, horizontaal-low en horizontaal-high". Deze moet je aansluiten op een speciale multiswitch, die de signalen afkomstig van de lnb omzet naar verschillende uitgangen. Ik heb ze zelf wel gezien met 16 of meer uitgangen. Hierop kun je dus je schotelontvangers aansluiten. Een goede schotelspeciaalzaak, kan je daar meer over vertellen.

Suc6 ermee,

Matrix

 
Daarvoor heb ik van de meterkast naar iedere kamer/ruimte een extra loze leiding laten leggen die uitkomt in een inbouwdoos.

Van de zolder naar de kruipruimte heb ik een dikke pijp laten zakken zodat daar flink wat kabels doorheen kunnen.

Natuurlijk is 1 loze leiding naar iedere kamer nooit genoeg.

Wanneer je ook speakers en/of een inbraak alarm installatie wil gaan gebruiken dan is het dus raadzaam om naar elke hoek van de betreffende kamer aan het plafond naar de meterkast te laten leggen.

Natuurlijk moet er dan ook een extra loze leiding van de geluidsbron naar de meterkast gaan vanwaar je je geluid dan gaat verdelen.

Let er wel op dat dat meestal belachelijk duur is om te laten doen, maar als je dat kunt bekostigen dan altijd doen.

Overigens is het raadzaam ook rekening te houden met een eventuele behoefte aan netwerk aansluitingen voor computers en internet, maar dat kan ook draadloos.

Van het dak naar de meterkast lopen 4 stuks H125 antenne kabels.

Aan de schotel zit een quad LNB (ontvangstkop), wat dus niet een quattro LNB is.

De quad LNB heeft zoals Matrix al beschreef 1 uitgang voor elke band; horizontaal laag, vertikaal laag, horizontaal hoog en vertikaal hoog.

Deze zijn in de meterkast aangesloten op een multiswitch die de signalen verdeelt naar de maximaal 8 aan te sluiten ontvangers.

Multiswitches zijn er in een aantal verschillende uitvoeringen, waarbij het aantal ingangen en uitgangen de belangrijkste verschillen in die uitvoeringen inhouden.

Het minimum aantal aansluitingen is 4 en gaat dan naar 6,8,12 en 16 aansluitingen.

Wanneer je nog meer wilt is dat ook mogelijk, maar dan gaat dat meestal iets anders en ik denk niet dat dat hier aan de orde zal zijn. :)

Ook meer LNB aansluitingen is mogelijk (om meerdere satellieten tegelijk te kunnen zien) maar dan word het helemaal een monster installatie.

Een multiswitch heeft een verterkertje ingebouwd waardoor het verlies in signaal dat optreedt door de verdeling weer word opgeheven.

Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat de totale kabellengte van LNB naar aansluitpunt niet te ver uit de hand loopt, blijf je binnen de 30 meter dan moet dat allemaal niet zo'n probleem zijn.

Anders zijn er versterkers, maar om dat helemaal op de juiste wijze toe te passen kom je eigenlijk niet onder een meting van het signaal uit.

want je kan ook weer te ver versterken.

Wanneer je ervoor zorgt dat je die 4 satelliet ingangen en 1 kabel ingang hebt, dan kun je het precies zo gaan verdelen als je vraagt zonder dat je stukken signaal moet gaan inboeten.

Je moet er dan wel voor zorgen dat je op ieder punt waar je wilt kijken een specifiek daarvoor bedoelde aansluiting maakt, dus een stopcontact met 3 aansluitingen (radio, tv en satelliet).

In die stopcontacten zit namelijk een filter dat ervoor zorgt dat het juiste signaal uit ieder gaatje komt, en dat er niets fout gaat met de stroomvoorziening die je satelliet ontvanger heeft voor de LNB.

Zo zet je dus overal zo'n stopcontactje, ook als je alleen het kabel signaal wilt gebruiken.

Informeer eens naar multiswitches van het merk spaun, 1 van de betere merken maar natuurlijk is de prijs daar ook wel naar.

Ik hoop dat ik niet al teveel info ineens over je heenstort en dat je het nog een beetje kunt volgen.

Zo niet ff laten weten dan gaan we er nog wat verder op in.

 
Allemaal heel leuk maar bijna onbetaalbaar..

De oplossing is firewire verbinding of verbinding over het elektricteitsnetwerk...

Je spaart een hoop kabels uit en met een xbox in de kamer waar je je tv zet kan je vanuit je centrale pc zowat alles streamen wat er te streamen val..

Geen zin om 5 xboxen te kopen ??

Ik heb ergens een produkt gezien die een pc verbindt met het elektricteitsnetwerk en vanwaar je dan gewoon op een a/v out adaptor die je in het stopcontact steekt overal in het huis aan een stereoketen/tv kan hangen

 
Misschien voor alle duidelijkheid wat de kabel-tv betreft:

Het is de bedoeling dat ik in de verschillende kamers een tv-toestel kan plaatsen waar ik dan ook nog eens verschillende zenders wil kunnen zien (alsof iedere kamer een aparte kabelaansluiting heeft dus).

Ik meen gehoord te hebben dat een 'gewone' T-splitter, waar je dus 2 toestellen kan aanhangen, al de helft van het signaal opsoupeert zodat beide toestellen nog slechts 1/4e van het oorspronkelijk signaal ontvangen.

Ik stel mij voor dat wanneer ik dit signaal nog eens split er onvoldoende overblijft om een duidelijk beeld te krijgen. Bovendien vraag ik mij af of dit niet handiger op te lossen valt.

Iceke, heb jij soms wat meer concrete info want in een dergelijk apparaat ben ik ook wel geïnteresseerd.

Groeten,

Pete

 
Wat je dus nodig hebt voor dat kabel signaal is een splitter/versterker.

Wanneer je maar op 1 punt wil schotelen en op de rest wilt "kabelen", dan kun je bij een goed uitgeruste tv handelaar maar ook bij de satellietboer met een breed leveringsprogramma daarvoor terecht.

En die multiswitch doet dat dus al van zichzelf zoals eerder in mijn verhaal opgemerkt, moet je wel de juiste kiezen natuurlijk.

 
Als je cai wilt verdelen heb je een multitap nodig. Dat is een "blikje" met 4 of 8 aansluitingen. Vanaf hier verbind je alle kabels die naar verschillende vertrekken lopen. Tussen de cai aansluiting en de ingang van die multitap zet je een versterker, het liefst een regelbare. Tratec heeft een reeks splitters en taps, Hirschmann goede cai-tv versterkers.

 
Laatst bewerkt:
Ok jongens, ik denk dat ik er nu wel uitkom.

Bedankt en tot later!

Pete

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan