Installatieprobleem ASTRA / HOTBIRD

M

Marky

EENTJE VOOR DE TECHNEUTEN:

Ik heb geen idee waar ik deze vraag moet plaatsen dus doe ik het hier maar:

Ik had tot op heden mijn schotel op Astra gericht. Er was geen enkel probleem met de ontvangst.

Nu heb ik een Digistar Monoblock LNB gekocht met ingebouwde DiSEqC schakelaar om ook op Hotbird af te stemmen.

Omdat Hotbird zwakker is dan Astra had ik de kop voor Hotbird centraal geplaatst en de andere uit het brandpunt van de 85cm-schotel.

Na het uitrichten van de schotel heb ik perfekte ontvangst op Hotbird maar zijn er bij Astra enkele kanalen (bvb. Escales, Animaux op transponder93 en RTL4 en RTL5 op transponder97) waar ik onvoldoende signaal kwaliteit heb (minder dan 30% bij Humax) Dit geeft natuurlijk niets dan miserie. Op de vele andere kanalen van Astra heb ik goede ontvanst kwaliteit. Met alle moeite heb ik dit proberen te verbeteren maar zonder resultaat.

Ik heb dan de schotel op astra gericht (zoals vroeger) en de kop voor Hotbird uit het brandpunt. Ook hier weer geen problemen op Hotbird maar weer die zelfde probleemzenders op Astra. (anderen werken dan weer prima)

Wat kan ik nog doen???

LNB heeft dezelfde NF (0,7dB) als de vroegere.

HELP ME PLEEEZZZ !!!!

 
Je zou misschien kunnen kiezen voor een tussenweg, dat wil zeggen, een beetje op de astra gericht en een beetje op de Hotbird ipv 100% op de hotbird.

Ietsje meer naar het oosten draaien en de koppen bijstellen lijkt mij een goede oplossing omdat het signaal van de Hotbird niet zo heel veel zwakker is als die van de Astra.

Succes!

 
Even mijn laatste bevindingen op een rijtje zetten:

1) Ik heb terug de vorige LNB (Strong) gemonteerd met als resultaat 78% signaalkwaliteit (tov. 28% met de dubbele Digistar) zonder de schotel opnieuw uit te richten.

2) Heb nadien terug de dubbele Digistar geplaatst met de rechtse kop op Astra (schotel niet verdraaid) en heb nu slechts 45% signaalkwaliteit.

3) Heb de linkse kop van de Digistar op Astra gericht: slechts 28% signaalkwaliteit.

Mijn (voorlopige) besluiten:

1) Er is een groot verschil in gevoeligheid tussen de 2 koppen van de digistar.

2) De Digistar geeft beduidend slechtere resultaten dan de enkele LNB van Strong.

Heeft er nog iemand ervaring met de dubbele Digistar "MBF-21" LNB ? Is deze werkelijk zoveel slechter of doe ik toch iets fout.

Licht het misschien aan de voeding?

Als iemand ervaring heeft laat het dan even weten aub !

 
Kan het zo zijn dat die Digistar LNB op zijn middenfrequent meer signaal geeft en daardoor je ontvanger als het ware "overstuurt"? Dat kun je testen met een regelbaar verzwakkertje of met een satslope (what's in a name :) )

De reden dat ik dat denk is dat niet alle signalen precies even sterk zijn. Normaal gesproken regelt een ontvanger dat zelf bij, maar als je signaal wat de ontvanger in gaat erg sterke signalen bevat dan "stoot die regeling zijn hoofd tegen de voedigsspanning".

Heb je trouwens geprobeerd de LNB iets te verdraaien om te kijken wat de optimale polarisatie is? Zou wel stom zijn als die niet klopte want dat krijg je bij zo'n 2 in 1 nooit goed.

Ik heb 2 losse LNB's van alps (het vierkante type), met een emitor AB switch en tussen de astra LNB en de switch heb ik een satslope filter zitten, dat verbeterde de SQ op astra aanzienlijk (zeker op Nederland 1/2/3 toen ze nog op 12.012 GHz zaten)

Laatst merkte ik dat de nieuwere LNB's van Alps een betere SQ geven, ik vermoed dat ze de signaalafgifte op het MF wat teruggedraaid hebben.

Mocht je er helemaal niet uit komen, dan kun je het beste die LNB terugbrengen en zelf een 2e lnb-houder aan je schotel maken (voor astra uit focus dat werkt het beste).

Bij conrad verkopen ze dachtik van die universele houders. Of je maakt zelf iets, dat kan ook. (met aluminium kom je een eind) Dan hoef je er maar 1 gewone LNB en een switch bij te kopen (en evt een filter)

 
Dank voor je info Satslope!

Ik denk persoonlijk niet dat het signaal te sterk binnenkomt want de signaalsterkte is niet hoger dan 68% en als ik de schotel van positie verander (waardoor het signaal verkleint) dan zou de oversturing waarvan je spreekt ook moeten verminderen. Dit is niet het geval met de monoblock krijg ik op de ene kop maximaal 28% SQ en als ik de andere hoorn van de monoblok in het brandpunt plaats dan krijg ik max. 45% SQ, zonder aan de positie van de schotel iets te wijzigen. Er zit dus zeker een verschil tussen de ontvangst kwaliteit van de 2 hoorns op de monoblock. Ik heb ook met de polarisatie van de LNB gespeeld en dit helpt ook geen moer.

Misschien toch best een speciaal Triax-houdertje voor 2 afzonderlijke LNB's kopen + een DiSEqC-schakelaar en extra single LNB?

Tiens, mag je deze DiSEqC-schakelaar buiten (bvb. ergens onder de schotel) monteren of moet deze absoluut binnen staan. (buiten zou gemakkelijker zijn: dan moet ik slechts met 1 kabel door de gevelsteen)

Beetje bij beetje word ik stilaan slimmer ;)

Greetz

Marky

 
Een diseqc switch mag in principe buiten hangen, die zit in een plastiek doosje net als vroeger die kastjes in de antennemast. Een beetje uit de regen ophangen kan geen kwaad. Toch vreemd dat er zoveel verschil is tussen die twee hoorns. Daar klopt iets niet lijkt het.

Enfin, met 2 aparte LNB's kun je het wat fijner afstellen, en als er eentje kapot gaat heb je nog altijd 1 werkende, als zo'n monobloc het begeeft heb je niks. Het ziet er wel deftiger uit maar ja, wat is belangrijker?

succes ermee.

 
Bedankt voor alle suggesties.

Ik heb ondertussen 2 afzonderlijke LNB's op de speciale dual holder van Triax geplaatst. (met switch voor de LNB's natuurlijk)

De ontvangst is nu perfect!!!

Zowel op Astra als op Hotbird zijn er heel wat kanalen met 98% à 100% signaalkwaliteit!

Blijkbaar is dit toch een betere oplossing dan een monoblock.

Greetz

Marky

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan