astra 1B ontruimt

l.oosterhoff

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
10 feb 2001
Berichten
6.933
Waarderingsscore
92
Punten
48
Leeftijd
63
Locatie
nijega
hoi,

alle transponders van astra 1B zijn overgebracht naar astra 1E.

de backup van astra op de 19,2 oost is nu bijna volledig benut.

 
Waarom hebben ze dat eigenlijk gedaan?

Gaan ze stoppen met het gebruik van de 1B dan ofzoiets? Heeft deze het einde van zijn levensduur al bereikt?

 
Ja oke, capaciteit genoeg inderdaad, ik vroeg me dan ook alleen af waarom ie weg ging eigenlijk want ik dacht altijd dat die dingen zo'n 20 a 25 jaar mee konden gaan.

Bedankt voor de uitleg! Inderdaad weer iets bijgeleerd en da's ook het leuke aan deze hobby, je blijft altijd wel ergens weer iets van opsteken.

 
De astra satellieten zijn bedoeld om zo'n 10 tot 12 jaar mee te kunnen, zeker die eerste.

Alles wat de satelliet langer meegaat is mooi meegenomen.

Bepalend voor die leeftijd is de hoeveelheid brandstof en dus hoe veel er nodig is om het ding op zn plaats te houden.

De overige techniek kan vaak nog wel een heel stuk langer mee.

Schijnbaar valt dat brandstof verbruik nogal mee, want het ding gaat dus langer mee dan gepland.

Scheelt je mooi een erg dure nieuwe satelliet omhoog knallen.

En alles dat het ding langer meegaat is dus pure winst.

Overigens is dat waar de inclined orbit satellieten vandaan komen.

Wanneer brandstof van je satelliet op aan het raken is, laat je het ding langer wegdrijven.

Dan hoef je dus minder vaak de brandstof aan te spreken om de positie te corrigeren waardoor je er een stuk langer mee kunt doen.

Het uitrichten van de ontvangst schotels wordt daarmee wel een stuk lastiger en is dus meer een kwestie voor de wat proffessionelere ontvangst stations.

 
Hmmz.. misschien wel een idee voor in de toekomst dan.

Als de apparatuur zelf langer mee gaat. Dan zouden ze iets kunnen vinden erop zodat ze bijv. met de space shuttle die dingen kunnen bijtanken.

Dat lijkt me goedkoper dan een nieuwe satelliet omhoog schieten.

Bedankt weer voor alle info!

 
Dat bijvullen is nog niet zo gemakkelijk... Ik heb wel eens gelezen dat er onderzoek naar wordt gedaan, weet natuurlijk geen url meer.

Een shuttle vliegt maar op een paar honderd km en een geo-satelliet op 36000 km, een stukje verder weg.

Levensduur is meestal branstof gerelateert, maar er kan meer aan een satelliet kapot. Veel kan men nog omschakelen naar backup app aan boord, maar ook de accu's en zonnecellen gaan in capaciteit achteruit.

Dat is de reden dat bv de Astra 1h de 1e 5 jaar 32 transponders kan zenden en daarna 28.

Een overzicht van problemen met satellieten vind je hieronder. Dit overzicht is overigens niet compleet. Ik weet van enkele satellieten dat er problemen en/of gedeeltelijke uitval is, die niet op deze site is vermeld.

http://www.sat-index.com/failures/

 
Oef... da's inderdaad een paar minuten verder vliegen ja, daar had ik nog niet aan gedacht.

In die optiek gezien gaat dat idee dan inderdaad wel moeilijk worden, maarja misschien vinden ze nog wel iets uit, wie weet, techniek staat voor niets.

Bedankt ook nog voor de link trouwens, die had ik nog niet dus die staat gelijk in de favorietenlijst om nog eens op het gemak na te lezen.

 
"Pure winst als satellieten langer in de lucht blijven." Ik denk dat dit meevalt. je zult nl. toch een nieuwe satelliet moeten inplannen en die ook daadwerkelijk de lucht inschieten, wil je voorkomen dat een wat oudere satelliet op een onmogelijk moment de geest geeft...

 
Correct maar dat gebeurt nu ook al en dat zul je ook blijven houden. Dus backup ruimte heb je altijd nodig.

Maar als het zo zou zijn dat ze veel langer mee konden gaan kon de tijd hiervoor verruimd worden, duurt afschrijving derhalve ook langer, heeft men langer de tijd voordat nieuw komt, da's allemaal pure winst.

Vandaar dat men in die context ook over pure winst kan spreken.

Het enige wat dan extra geld zou kosten, is zo'n vlucht boeken want da's ook niet goedkoop. En dat moet je er dan wel weer bijtellen.

Maarja, dat behoort al niet tot de mogelijkheden dus helaas vervalt dan ook het andere verhaaltje.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan