Werken met Samba

D

dreeke

Ik heb samba op mijn dreambox geinstalleerd bij Hydra Zeus. Ik kan op zich via de windows explorer naar de dreambox kijken maar dat doe ik via het ip adres van de box. Is het ook mogelijk om dit met een naam te doen? Het is namelijk vervelend dat wanneer ik de box met mijn laptop verbind de box steeds een ander ip adres krijgt toegewezen.

 
Zet anders DHCP in de dreambox uit, dan wordt de box altijd onder het toegewezen IP-adres herkent.

 
Is inderdaad een mogelijkheid, maar die moet weer aanstaan als ik met de box wil internetten. Ik had gehoopt dat ik de box met een naam kon benaderen in plaats van een nummer.

 
Hoezo moet die DHCP aanstaan als je wilt internetten met die box?

Als je de juiste gateway/dns server gegevens erin hebt staan kan je toch zo het net op met die box?

Als je die box een vast ip geeft kan je die evt. in de hostlist (c:/windows/system32/etc/drivers/hostst) van windows toevoegen , zo is de box gekoppeld aan een ip adres.

 
Aangenomen, dat je via een router het internet opgaat, kun je in je router DHCP ook uitzetten, en de netwerkkaarten in de andere computers in je thuisnetwerk een vast IP-adres geven. Dat is zowieso handiger omdat je dan altijd weet welk IP-adres bij welke computer/box hoort.

 
Ok. Bedankt voor de hints. Het is me al weer iets duidelijker. Ik ga hier eens mee stoeien.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan