Test televisie ontvanst in Consumentengids januari 2005

J

JoostA

De Consumentenbond heeft een test uitgebracht over digitale televisie.

Hij is ook voor niet-leden gratis te downloaden. Via http://www.consumentenbond.nl. Dan moet je wel een email adres achterlaten en wordt je de liink toegestuurd.

Misschien werkt deze link zo ook wel:

http://www.consumentenbond.nl/files/pdf/consumentengids/2005/200501p30_focus_digitale_tv.pdf?ticket=nietlid

(dus: in PDF formaat en tot 26 januari a.s. )

Mijns inziens een test in de categorie "flut". Maar als iemand nog een oordeel heeft over de geluidskwaliteit van Digitenne en satelliet (de consumentenbond schrijft: het geluid per satelliet is slechter, wat ik een theoretisch wonder vind, gezien de beschikbare bandbreedte) lees ik het graag. Overigens is de beeldkwaliteit volgens de bond dan weer wel beter en bovendien is satelliet het goedkoopste van alternatief, in vergelijking met kabel en DVB-T.

Nog een eigenaardigheid in de test: men schijnt niet helemaal te begrijpen dat zelfs in het geval dat men de schotel alleen maar uitricht op de Astra, dat niog steeds tot gevolg heeft dat men een enorm pakket aan televisiezenders ontvangt. Dat er bovendien ook nog tientallen radiostations bij komen, heeft men helemaal niet besproken.

 
De rechtstreekse link die je plaatste werkt.:)

Dat scheelt dus alweer. Satwatcher heeft er op zijn site ook al melding van gemaakt dat er bepaalde dingen in het onderzoek niet correct zijn.

Maarja, de consumentenbond maakt de laatste tijd nogal eens vaker fouten. Derhalve ben ik er wel benieuwd naar of er iemand ook de consumentenbond op deze fouten gaat wijzen.

Is misschien iets voor onze gewaardeerde gebruiker L. Oosterhof? Tenminste als ik het goed onthouden heb dat hij lid is van het satelliet platform. Deze organisatie zou bij uitstek geschikt zijn om de consumentenbond te wijzen op de tekortkomingen in dit onderzoek.

 
De rechtstreekse link die je plaatste werkt.:)Dat scheelt dus alweer. Satwatcher heeft er op zijn site ook al melding van gemaakt dat er bepaalde dingen in het onderzoek niet correct zijn..
Ja, ik zie iets staan. Gezien de datum waarop de gedrukte versie van de Consuentengids verschijnt en de datum waarop ik er melding van maakte, heb ik het idee dat er maar weinig mensen een abonnement op de gids hebben. Ze zijn het nieuws zeker ergens anders tegengekomen -:)

Ik denk overigens dat - als iemand serieus in die richting wil reageren - in de uitvoerige commentaren richting Consumentenbond wat gesnoeid moet worden. Opmerkingen over prijzen vind ik er zelf b.v. minder toe doen. Evenals de opmerking over het aantal ontvangers dat men noemt (voor satelliet: 1). Wel deel ik ook de ergernis over de kwaliteit van het artikel op dit soort punten.

Met voorsprong de belangrijke misser is mijns inziens echter zonder meer dat men kennelijk geen onderscheid maakt tussen door CanalDigitaal "goedgekeurde" Seca mediaguard ontvangers. Mede daaruit vloeit voort dat men geen goed beeld heeft van de te ontvangen zenders. Bovendien is her relevant het bestaan er van te noemnen omdat, hoe je het ook wendt of keert de echte leek vermoedelijk een heel prettig type ontvanger zal vinden. N

We zijn er immers geen van allen mee gebaat "in de markt" de suggestie te wekken dat satellliet ontvangst alleen voor freaks is weggelegd.

Dat men zich verder niet realiseert (het wordt in ieder geval niet gesignaleerd) dat er zoiets als Free to Air bestaat, en dat heel wat zenders dus lang niet allemaal gecodeerd zijn, is een andere misser. Wij weten allemaal dat met name *die* FTA zenders een substantieel deel uitmaken van het digitale pakket dat kabelmaatschappijen aanbieden. Anders gezegd: kabelmaatschappijen laten je (veelal) flink *extra* betalen voor iets dat je per schotel gratis ontvangt.

Tsja en mijn commentaar dat de geluidskwaliteit per satelliet toch welhaast beter *moet* zijn zie ik in feite alleen maar bevestigd. Helaas nog geen directe vergelijking gezien van iemand die een behoorlijke installatie heeft en beide typen ontvangers heeft staan.

Kortom: als ik een conclusie mag geven: ik zou nu juist niet deze test "gratis" hebben gemaakt. Voor mij bevestigt hij alleen maar dat ik terecht mijn abonnement op de gids heb opgezegd.

 
Ik heb net even zitten testen tussen satelliet en digitenne.

Voor satelliet heb ik een humax 5400 gebruikt en voor digitenne de single tuner van KPN.

Voor het omschakelen tussen de bronnen heb ik een scartrouter SR-2000 gebruikt. Deze schakelt het geluid zonder tik om.

Wat ons is gebleken dat het geluid van de publieke radiozenders vrijwel hetzelfde is. Bij de commerciële zenders bleef het de kwaliteit van het geluid bij digitenne duidelijk achter bij de satelliet.

Ik heb een paar maal omgeschakeld zonder te laten zien wat de bron was aan een andere luisteraar. De uitkomst bleef zoals ik eerder schertste.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan