De Vbox II aan een motor met lichtsluis.

M

MAS3

De Vbox II is een oplossing voor mensen die een 36 Volt motor, maar daar niet de juiste receiver voor hebben.

Wanneer die receiver wel DiSEcQ ondersteunt (en welke receiver doet dat niet?) dan biedt de Vbox II een oplossing.

Deze zet namelijk de DiSEcQ signalen om naar de 36 volt sturing.

De aansturing moet weten of de motor draait als ie aangestuurd wordt, en hoe ver het draaien is.

Daarvoor word per omwenteling een puls gegenereerd.

Meestal gebeurt dat door een magnetisch gestuurd schakelaartje dat twee draadjes doorverbind.

De Vbox II is voor deze motoren bedacht.

Maar er zijn ook motoren waar een lichtsluisje inzit.

Zo'n lichtsluisje heeft een voeding nodig, plus dus het signaal draadje.

Hier zijn dus drie draadjes nodig.

De gregorian offset schotels zijn veelal voorzien van zo'n motor.

Maar de Vbox heeft dus niet genoeg aansluitingen hiervoor.

Das heel jammer want eigenlijk is het heel eenvoudig om het apparaat ook hiervoor geschikt te maken.

En dat gaan we dus ook doen !

Natuurlijk, de nieuwe aanwinst moet wel gelijk open geschroefd worden en dus gaat je garantie eraan.

Aan de andere kant, het ding is nou ook weer niet zo duur dat dit een groot probleem zou zijn.

Als je het heen en weer sturen voor reparatie moet betalen, kun je beter gelijk een nieuwe kopen.

Het stukje electronica rond het lichtsluisje heeft 5 volt nodig.

In de Vbox zit een processortje in de orde van de Atmel en de PIC die we kennen van de kaartjes.

Die werken toevallig ook op 5 volt.

Nou heb ik dat al een beetje zitten bekijken om te zien waar het gemakkelijkst die 5 volt te stelen is.

Vlak bij het processortje (met het stickertje erop) zit een draadbrugje genaamd JP3.

Daar kun je heel eenvoudig een draadje aan solderen.

Aangezien mijn Vbox ook nog maar net nieuw was, vond ik het zonde om er een gaatje in te gaan boren om dat draadje naar buiten te voeren.

Dus heb ik 1 van de twee schroefjes waarmee de aansluitklemmetjes in de achterkant van de Vbox zitten eruit gedraaid.

Hier loopt nu dat draadje doorheen.

Tot dit punt kan eigenlijk iedereen de wijziging wel doen.

Maar als je nu al gaat proberen hoe goed het werkt, krijg je na aansluiten van de motor en testen gelijk een foutmelding dat er geen pulsen zijn.

En das eigenlijk wat we wel hadden gehoopt te krijgen met de aanpassing.

We hebben een aanpassing gemaakt, en nou werkt het nog niet! :sad:

Wat gaat er nu fout?

De pulsjes komen vrij snel achter elkaar, en daarom is meten met een digitale multimeter lastig.

Wanneer je over een oscilloscoop beschikt, heb je dat probleem niet en kun je direct zien wat er fout gaat.

Ik heb de oscilloscoop er niet bijgehaald, maar ben nog eens verder gaan kijken wat er zoal in die Vbox zit.

Je kunt wel de motor elke keer een stukje laten draaien en dan met je multimeter meten.

Elke keer dat er een foutmelding is geweest en je wil weer een stukkie draaien, moet je dan ff de voeding eraf doen om de Vbox zo te resetten.

De electronica in de motor heeft dus een plus, een min en een signaaldraadje nodig.

De plus hebben we daarnet gemaakt en die zit echt hard aan de voeding.

Maar de min, die komt gewoon van een van de klemmetjes.

Als je meet tussen de plus en de min na dat draaien, dan zie je iets vreemds gebeuren.

Want die 5 volt veranderd dan.

Das raar, want als dat zou gebeuren in de Vbox, gaat het processortje helemaal over de rooie.

Dus moet er iets met die min mis zijn.

De Vbox meet pulsjes, en we kunnen ook zien dat er iets in de buurt van 5 volt en nul volt zit tussen die pulsjes.

Maar dat is wel ten opzichte van die twee klemmetjes, en dan is het helemaal niet gezegd dat dit ook ten opzichte van de echte plus of de min is.

Je raadt het al, dit is dus niet zo.

Om veiligheids redenen heeft men de stroom in die twee draadjes beperkt.

Dit met behulp van een redelijk dikke weerstand in zowel de "plus", als in de "min" lijn.

De pulsen die mogelijk wat zwakker worden hierdoor worden door een versterkertje weer opgepoetst.

Daarom maakt het ook niet uit dat de pulsen niet helemaal naar de volle plus en de volle min gaan, na het versterkertje doen ze dat voldoende.

De weerstand is 3300 Ohm per stuk.

Ze zitten gemonteerd vlak naast de relais om de 36 volt te schakelen.

Omdat die vrij grote weerstand in de min lijn zit, werkt onze voeding van 5 volt helemaal niet meer.

Die stort in zodra er een pulsje gemaakt moet worden.

De truuk is dus om de min hard te maken.

Hiervoor hoef je alleen maar die ene weerstand van 3300 Ohm te overbruggen.

Het gaat hier om weerstand R3, die het verst van de relais afzit.

Nu heb je een harde 5 volt gemaakt, en zal het een stuk beter gaan werken.

Wanneer je nu gaat testen, is het gezeur om pulsen afgelopen en zie je het displaytje mooi tellen.

Nu kun je gaan kijken of je wel de goeie kant opdraait, en de rest van de instellingen gaan doen.

Dus:

- Je moet een 5 volt aansluiting maken, die haal je het gemakkelijkst van JP3 af.

- Je moet weerstand R3 overbruggen om een harde min te maken.

Dat is alles wat nodig is om de Vbox ook met deze motoren te laten werken !

Jammer dat de fabrikant geen rekening met deze motoren heeft gehouden met het ontwerp van de Vbox II.

Het duurste (eigenlijk enige) wat daarvoor toegevoegd had moeten worden, zou een extra aansluit klemmetje van misschien 1 euro zijn.

 
Inmiddels ben ik elders een aanpassing op dit verhaal tegengekomen.

Daar heeft men de weerstanden R2 en R3 los gesoldeerd en vervangen door een draadbrugje.

Dat is een mogelijkheid en zal zonder meer werken.

Wanneer je dit doet komen de pulsen "beter aan", de weerstanden knijpen als het ware niet meer in de lijn.

De pulsen komen nu vlotter (steilere flank) in de Vbox, en de kans dat er een pulsje wegvalt is kleiner geworden.

Maar zoals genoemd hebben die twee weerstanden ook een functie.

De stroom door de leidingen naar buiten toe word nu niet meer netjes begrensd.

Dat is niet erg zolang je deze ombouw blijft gebruiken.

Maar zou je ooit in een toekomst weer met de eerder genoemde magnetisch gestuurde schakelaars willen werken, dan kun je problemen krijgen wanneer je die weerstanden niet terugzet.

Op dat moment zal namelijk wanneer je een pulsje krijgt, het onderdeeltje dat na die weerstanden zit, 12 volt bij onbegrensde stroom te verwerken krijgen.

Dat onderdeeltje is een optocoupler, ik weet niet of deze dat zomaar aan kan maar het valt eigenlijk wel buiten de specificaties van dat onderdeeltje.

Dat is de reden waarom ik alleen maar een draadje over 1 van de twee weerstanden heb gemaakt en niet over beide, zo blijft er tenminste nog een beetje beveiliging intact en je kunt zonder veel twijfel ook weer een magnetisch gestuurd schakelaartje gebruiken.

Volledigheidshalve: wellicht is het netter (voor het oog) om de weerstand(en) te vervangen voor een draadbrugje (of twee).

Maar het maakt elektronisch gezien niets uit als je de weerstanden laat zitten en overbrugt met een draad.

Is dan alleen net iets minder werk, en je kunt deze hele modificatie uitvoeren zonder de print helemaal los te nemen en dus sneller klaar zijn.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan