Canal Digitaal VRT + Ketnet /Nieuwe zender MTV Music

J

JoostA

Ik begrijp uit de nieuwberichten op de website van Canal Digitaal dat de belgische publieken definitief naar het Familie-pakket gaan. Bovendien, maar daar wordt niets speciaal over gemeld, je ziet dat terug in het overzicht: er schijnt een nieuwe zender aan het basis-pakket te zijn toegevoegd (MTV Music, maar die ging gisteren bij mij - nog ? - niet open).

Hoe dan ook: absoluut tijd voor een vergelijking tussen het pakket van E 7,45 van CD en het Digitennepakket van E 7,95 van KPN (voor iemand met recht op korting)

KPN biedt: Nederland 1; Nederland 2; Nederland 3; één (VRT);Ketnet /Canvas; RTL 4; RTL 5; SBS 6; RTL7 (incl. RTL Z); Eurosport 1; Net 5; CNN; Jetix / Veronica; Talpa/Nickelodeon; BBC Prime; BBC World;MTV; TMF; CNBC / National Geographic; Animal Planet; Discovery Channel; Spice Platinum; Regio TV.

Canaal Digitaal biedt: Nederland 1; Nederland 2; Nederland 3;RTL 4; RTL 5 SBS 6; RTL7 (incl. RTL Z); Eurosport 1; Net 5; CNN; Jetix / Veronica; Talpa/Nickelodeon; BBC Prime; BBC World ;MTV; TMF; CNBC / National Geographic; Animal Planet; Discovery Channel; MTV Hits; VH1; VH 1 Classic ; MTV 2; MTV Music; Mezzo.

Met drie LNB 's op drie verschillende satellietposities dacht ik wel wat muziekzenders te kunnen missen. Kortom: MTV Hits, VH 1, VH, VH 1 Classic, MTV 2, MTV Music. Mezzo mag ook sneuvelen (vermoedelijk is er sowieso nog een andere manier om die te zien, weet ik momenteel niet zeker).

Kortom: er is een feitelijk Verschil van 25 zenders die CD aabiedt tegen KPN 23. Echter zes van de CD zenders zijn muziekzenders.

Sowieso kun je een aantal zenders bij CD en KPN feitelijk afserveren omdat toch al FTA op de schotel zitten (m.n. Eurosport, CNN, CNBC, BBC World), maar omdat zowel CD als KPN ze toch al aanbieden kan ik ze moeilijk uit de vergelijking weg laten.

Hoe dan ook: het verschil tussen KPN en CD is op zijn best twee zenders ten gunste van CD, maar door de vele muziekzenders van CD (nb: MTV Music is deze week kennelijk nieuw toegevoegd) is de hoeveelheid zenders fors geflatteerd.

Reeel is de pakketten zo goeld als gelijkwaardig te beoordelen. Je kunt er dan nog aan toeveoegen dat je met KPN TV op vrij simpele wijze overal een TV kunt plaatsen) en bovendien kunt kijken en opnemen tegeljk.

Kortom, de vraag voor iemand die niet een megagroot super scherp plasma beeldscherm heeft staan is: is er eigenlijk veel verschil in beeldkwaliteit te zien ? C.q.: kan dat nog een werkelijk serieus punt wezen ?

Tweede vraag is: wat zou men van de tarief ontwikkelingen bij beide aanbieders mogen verwachten ?

Laatste vraag: hoe snel ben je van je abonnement van CD af ? Ik heb zelf nog steeds niet gebeld en het antwoord heb ik ook nog nergens gezien.

 
Je berichtje leest een beetje alsof je maar wat graag van je canal digitaal abonnement af wil, als het alternatief je maar niet te veel kost.

Is dat ook je insteek ?

Ik meen dat je maar liefst 3 maanden opzegtermijn hebt die je schiftelijk moet indienen, maar daar ben ik dus niet zeker van.

Wat ik wel zeker weet is dat ff belle niet volstaat, alleen als je graag meer wil betalen.

Dat kan namelijk binnen een kwartiertje geregeld zijn.

Je vergelijkt het pakket met "de Belgen" met dat van KPN, waar de prijs die canal digitaal eraan hangt er op wijst dat zij het meer zien als een concurrerend produkt voor een kabel signaal, en daar zit ook wel weer wat in.

(Vanwege discovery en cornuiten)

Hèt grote gemis daar zit hem in de BBC's maar die heb je ook lang niet overal op de kabel.

Met betrekking tot het kijken en / of openemen op meerere plaatsen heb je zonder meer gelijk.

Daar mag men bij canal digitaal ook eens stevig over na gaan denken in de nabije toekomst.

Niet omdat het nu niet mogelijk is, maar wel omdat dat dan nogal een kostbare aangelegenheid word, of je moet aan het hobby'en slaan.

Voor wat betreft de beeldkwaliteit, ik ben er zoeen die zich mateloos kan ergeren aan een mindere kwaliteit dan dat wat ik gewend ben.

Bij het kabel signaal bij familie bijvoorbeeld, zelfs als dat een goed signaal is.

Maar aan de andere kant, dat soort zaken went uiteindelijk wel.

Je zou ook nog iets verder in de toekomst kunnen kijken.

Dan zie je namelijk dat satelliet signalen potentieel hebben om een behoorlijk aanbod aan zenders te bieden die in een hogere kwaliteit uitzenden.

Dan heb ik het dus over bandbreedte die voor een HDTV toepassing noodzakelijk is.

Een digitenne heeft het voorlopig al zwaar genoeg met het pakket zoals ze dat nu aanbieden.

Maar op de satelliet is er nog wel wat (niet erg veel) ruimte over.

Het is voor digitenne (of KPN's derivaat daarvan) een grotere uitdaging om het zender park uit te breiden dan voor een satelliet eigenaar c.q. provider, relatief gezien dan.

Zelfs de kabelmaatschappijen kunnen de beschikbare bandbreedte van een satelliet signaal niet aan.

En dan heb ik het nog niet eens over een systeem met meerdere LNB's of een draaibare setup.

Uiteindelijk zul je altijd een aantal verschillen kunnen vinden in de verschillende distributie wijzen van TV signalen.

Een echt 1 op 1 vergelijk zal dus altijd kanttekeningen met zich meebrengen.

Zoals de FTA zenders die je met elke satelliet receiver kunt zien en die je zal moeten missen met digitenne.

Zelfs als je aan de grens woont heb je pech met je KPN receiver, want die wil geen vreemde signalen laten zien, als zijn ze niet gecodeerd (maar met een digitenne receiver gaat dat dacht ik juist weer wel).

De tarieven van canal digitaal kunnen pas omhoog als ze klaar zijn met de verbouwing.

En dat duurt nog wel ff.

Mogelijkerwijze gaan na die verbouwing eerst de prijzen omhoog, zodat vrij snel daarna canal digitaal van eigenaar kan verwisselen, want alleen dat is het doel van de huidige eigenaar.

Die van digitenne zullen naar mijn verwachting omhoog gaan zodra het hele netwerk is uitgerold, en er een goede basis aan abonnees gelegd is.

Deze abonnees zijn de mensen die nu nog aan de hark hangen.

Maar de prijs zal niet explosief stijgen.

De lopende reclame campagnes voor die mensen worden nu met vlag en wimpel gewonnen door canal digitaal.

Want mensen die nu al tijden zitten te wachten op een (digitaal) signaal dat ze al meer dan een jaar geleden hadden moeten kunnen krijgen, zullen nog zeker een jaar moeten wachten.

In de gebieden waar nu officieel geen digitenne ontvangst is, kun je dus officieel ook niet de apparatuur ervoor kopen.

Terwijl ze op deze zaterdag nog van hun satelliet signaal zouden kunnen genieten.

Pff wat een verhaal weer, en dat op dit tijdstip.

Maar het komt er op neer dat de keuze natuurlijk altijd een persoonlijke keuze zal zijn.

Je moet deze zaken allemaal zelf afwegen.

Daarbij zullen er niet heel veel mensen zijn die schotel (met 3 LNB's voor een hele hoop FTA zenders) èn digitenne tegelijk in huis halen.

Ja, of je moet zo'n gestoorde hobbyist zijn...

Nou ja.

Deze gaat nu slapen in ieder geval.

 
Om dat maar even duidelijk te maken: ik heb een schotel met 3 LNB's staan (dus inclusief BBC en ITV en allerlei Franse zenders op de Hotbird). Dat is een groot genoegen en de schotel blijft - wat er ook gebeurt - zeker staan ! Al is het maar om me niet te hoeven opknopen aan kabel of aan andere aanbeiders die wel voor mij zullen uitmaken wat ik wel of niet mag zien -:sad:.

Ook destijds - toen men er voor koos om allerlei Nederlandse zenders digitaal te gaan uitzenden - heb ik trouwens voor de schotel gekozen. Omdat ik alleen een analoge ontvanger had (een Amstrad met "extender") en niks zag in Pace, heb ik enkele jaren lang de Nederlandse commerciele zenders niet kunnen ontvangen. Nederland 1,2 en 3 ontving ik via Goes met een rasterantenne.

Omdat er nog steeds genoeg op de schotel zat (waaronder Duitsland), heeft me dat nooit bijzonder geinteresseerd. Tegenwoordig zit ik ook teveel achter internet om me echt *heel* druk te maken over wat er in Nederland wordt uitgezonden. Je houdt het toch niet bij.

Wat CD nu doet is me echter een iets te doorzichtige verkooptruc: het familiepakket liep aanvankelijk niet (wie kan zich nog de enquete herinneren ?).

En als je het op de keeper beschouwt: het familiepakket stelt nog steeds weinig voor (zo'n exterme sports, reality e.d. zitten FTA op 28,2 en hebben me sowieso nooit bijzonder kunnen boeien, evenmn trouwens als Hallmark toen dat nog bekeken kon worden).

Het familiepakket aantrekkelijker maken door het basispakket fors in prijs op te trekken was natuurlijk niet een heel goede optie (gezien de concurrentie van Digitenne en later KPN). Wel een optie was het om te kijken wat er zou gebeuren als de de beide VRT zenders in het familiepakket zouden komen. Precies wat nu gedaan wordt.

Het effect is nu dat we met een overdaad aan muziekzenders in het basispakket zitten (zoals nu: de nieuwe MTV Music) terwijl twee belangrijke general interest omroepen als de VRT in het familiepakket zijn beland. Ik heb het stellige idee dat CD het niet zou durven dezelfde truc met BBC Prime /BBC World en ARD/ZDF uit te halen. Het is dus inderdaad een onaangename verkooptruc die de abonnees niet zouden moeten honoreren

Als je over deze benadering niks te zeggen hebt (en dat is natuurlijk zo), dan kun je natuurlijk overwegen weg te lopen. Dat overweeg ik dan ook (oops, drie maanden opzegtrermijn ?).

Ik overweeg ook (wat je ook zegt), eens een KPN tuner *erbij* te nemen. En te kijken of het een acceptabel alternatief is.

En ik zal eens kijken of MTV Music zich inmiddels laat decoderen -:).

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan