einde d2mac in europa

l.oosterhoff

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
10 feb 2001
Berichten
6.962
Waarderingsscore
92
Punten
48
Leeftijd
63
Locatie
nijega
hoi,

het einde van D2 mac in europa nadert.

op 15 maart stopt tv3 en tv3+ denemarken met D2 mac

op 1 juli stopt DR2 met D2 mac.

 
Oh da's lachen, ik wist niet eens dat dit nog bestond.:)

Maarja, het wordt dan inderdaad ook wel tijd om te stoppen ermee inmiddels.

 
Ik vermoed dat nu de laatste TV die het kon weergeven is doorgebrand ?

 
Lijkt me niet, d2mac is een codering, geen beeld-norm voor tv bij mijn weten.:)

En de laatste decoder is ook nog niet stuk, want ik heb op zolder nog een werkende liggen. Dat wordt straks nog een museumstuk.:biggrin:

 
D2-mac is namelijk beide.

Het gaat om een modulatievorm (Mac) zoals we ook PAL, NTSC en SECAM kennen.

Mac is gebaseerd op een signaal dat zeer grote overeenkomsten heeft met het S-VHS signaal.

Het D2 gedeelte in d2-mac slaat op de digitale component dat word meegestuurd.

Daarin komt onder andere de codering naar boven, het is èèn van de digitale componenten in het signaal.

Eigenlijk was d2-mac dus een hybride systeem en is achteraf te zien als een overgang van analoge tv naar MPEG2 digitale tv.

Je mag dus wel stellen dat het inmiddels hopeloos verouderd is.

Je ontvanger-decoder is (hèèl) kort door de bocht niet veel meer dan een omzetter van de ene modulatievorm naar een andere modulatievorm, zowel die van de analoge, de d2-mac als de digitale versie ervan.

 
Oh hmmz... in de vroegere jaren toen we dit nog gebruikten, heb ik begrepen dat er voor de d2mac nog een andere codering was, de d-mac en dat deze nadien geupgrade was naar d2-mac aangezien die d-mac codering hopeloos gekraakt was.

Dus zoiets als irdeto en irdeto/2. Was die informatie dan foutief?

Het zal best bestaan maar ik heb altijd maar van 2 normen gehoord voor televisie, de pal/secam (europees) en de ntsc (amerikaans). Scandinavië ligt toch ook in Europa?

 
Scandinavië ligt toch ook in Europa?
Eh, ja.

Maar dat heeft er weinig mee te maken.

Het is ooit de bedoeling geweest een opvolger te bedenken voor het in europa gebruikte PAL.

Zoals je weet zijn daar een aantal pogingen toe gewaagd.

De bekendste zijn dus die D2-mac en PALplus.

Overigens zijn er veel meer modultie vormen.

MPEG2 is geen modulatie vorm.

Maar het op de satelliet gebruikte QPSK, de voor kabel gebruikte QAM en de voor digitenne gebruikte COFDM zijn de huidige ("digitale") modulatievormen.

Dat je eigenlijk alleen PAL en NTSC kent is simpelweg omdat dat zo'n 40 jaar lang de meestgebruikte versie was.

Dat is nu toch wel zo ongeveer voorbij.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan