wat doe ik fout, of wat is er fout

H

hugorosamobiel

ben pas nieuw in deze tijdverdrijvende hobby . Ik vind geen astra, nogthans de schotel word gericht naar 19.2 ° oost onder een hoek van +/- 30°.

Ik krijg power binnen van 68%, is dat voldoende ? of niet ? EN mijn kwaliteit is slechts 24 %.

Wat kan er fout zijn en hou krijg in de percentage's de hoogte in.

Wie kan mij helpen.

 
Hoi Hugo, welkom op het Satellite Fun Board.

Je geeft wat informatie in je vraag, maar niet voldoende.

Hoe weet je dat je schotel de goeie kant op geeft (je bent daar nogal stellig in)?

19.2 graden oost is ten opzichte van het zuiden, dus eerst naar het zuiden kijken en dan 19.2 graden naar links draaien (vanaf ons zichpunt).

Welke receiver en welke schotel en LNB gebruik je ?

68 % power zou kunnen betekenen dat je inderdaad een satelliet ontvangt.

Maar 24 % kwaliteit zegt dat die niet uitzendt wat er verwacht word.

Wanneer je een zelfzoekend systeem hebt, dan kan die wel roepen dat ie naar 19.2 kijkt, maar dat is nog helemaal niet zeker dan he.

Die dingen zijn best voor de gek te houden.

 
@Mas3,

Ofwel ben ik verkeerd maar ik dacht dat het 19,2 t.o.v. de 0 meridiaan was. Wanneer je nu 5° oost zit, trek je er ongeveer die 5° af.

@Hugo

In ieder geval, 30° elevatie is te veel, zeker voor Nederland. Ik woon in Belgenland en heb een elevatie van 28°, wanneer ik in Oostenrijk op vakantie ben gaat hij naar 35° elevatie dus Nederland kan alleen maar minder zijn. Ik weet niet of je ff van een dom metertje dat je tussen de kabel kan zetten gebruik kan maken maar dit is denk ik nog altijd het eenvoudigste om de schotel af te stellen

Suc6

 
In ieder geval, 30° elevatie is te veel, zeker voor Nederland.
Zoveel scheelt het niet, voor Nederland ligt ie gemiddeld op 29 graden volgens Veronica Satellite.

Volgens mij is hij hier in Limburg zelfs 32 graden.

Ik kan alleen niet zo hoog kijken want mijn schotel hangt helemaal bovenaan de mast.

 
28 of 30 graden elevatie is alleen van toepassing als de houder van de schotel 100% in het lood staat.

wellicht heb je een andere satelliet gezien.

zet em op kanaal met een sterk signaal.

bv een duitse FTA (vrije) zender als "das erste."

bij 68 % zit je gewoon bij de meeste ontvangers aan de kritische kant.

tussen 80-90% zit je heel redelijk.

ook erg belangrijk dat de lnb(kabel) recht naar beneden staat.

en om het brandpunt te focussen ongeveer in het midden staat.

(= lnb naar voor en achteren schuiven)

de lnb kan dan wel signaal afgeven, maar dat wil dus nog niet zeggen dat je de juiste satelliet te pakken heb,

neem dus het zuiden en draai em voorzichtig 19 graden naar het oosten.

niet te snel. want digitaal signaal heeft 1 seconde denktijd nodig om het signaal door te geven aan de ontvanger.

met digitaal is er signaal of geen signaal.. niets er tussen in (sneeuw bv)

 
Ik heb hem dus wel degelijk 19° oost staan t.o.v. het zuiden.

Na nog wat meer draaien en keren merkte ik op dat zowel het sterkte en kwaliteit altijd hetzelfde blijft , richt ik nu de schotel naar de grond of naar het noorden, blijft 68% power en 24% kwaliteit.

Wanneer we een satfinder tussenplaatsen slaagt het metertje ervan steeds door, alsof die telkens een puls krijgt en daardoor tilt slaat.

Welke gegevens moeten er trouwens JUIST ingevoerd worden om de astra satelliet te ontvangen (freq. en dergelijke). Ook video pid, audio pid en dat andere, deze dienen toch om gegevens van het kanaal vast te leggen (of heb ik dat ook verkeerd begrepen) ?

 
Als dat het geval is zit je dus niet op een satelliet. Als je wel op een satelliet terecht komt, zal de kwaliteit ook gaan uitslaan naar 60% of meer.

Denk er goed aan dat je het best met een meter kunt uitrichten, een ander punt om goed te onthouden is dat digitaal geen analoog is. Het luistert veel en veel nauwer.

Om de schotel uit te richten moet je soms echt millimeter voor millimeter gaan werken.

Eerst kijken dat je zo goed mogelijk een piek krijgt op zowel signaal alsook kwaliteit en dan proberen middels millimeterwerk (bij het draaien) dit zo hoog mogelijk te krijgen.

De door jouw genoemde gegevens dienen inderdaad om een zender vast te leggen, echter de meeste ontvangers hebben al een standaard inregeling waarbij de nodige kanalen reeds in de ontvanger aanwezig zijn.

Dus hoef je zelf even niets te doen, eerst eens zien dat je op 1 zender wat te zien krijgt. Liefst een FTA zender. BVN is dan een goede keuze om mee te beginnen. Ook een van de Duitsers.

Hou er wel rekening mee dat de Duitsers ook op Hotbird zitten dus dat je ook net teveel naar rechts kunt zitten als je die vindt maar als resultaat hebt dat je geen signaal op de NL zenders hebt.

 
Wanneer je dezelfde waarden meet als je naar een willekeurig (maar 100 % zeker foutieve) richting richt, dan moet er iets anders aan de hand zijn.

Heb je de installatie zelf gedaan ?

Zit de arm juist aan de schotel ?

(kijk even of er geen "handige" nokjes zijn waar ie in moet klikken zoals bij een triax schotel)

Zit je LNB correct in de houder (zoals xgabox al zei) ?

Heb je de connector correct aan de kabel gezet ?

Is er geen water in de kabel terecht gekomen ?

Heb je tegen de ontvanger verteld dat de voeding naar de LNB aan moet staan ?

En de 22KHz ?

 
ik denk heel sterk aan kortsluiting.

de f-stekkers maken kortsluiting met de kern vd coax.

draai ze eraf, en controleer of de masse ommanteling geen contact maakt met de kern vd coax.

1 draadje is al voldoende om kortsluiting te maken.

goed terugvouwen dus en de stekker er weer op schroeven.

 
Dat is ook een mogelijkheid inderdaad.

In dat geval hoop ik dat de lnb niet al opgeblazen is. Ooit heb ik op die manier per ongeluk kortstluiting gemaakt met als gevolg dat ik gelijk een nieuwe lnb nodig had.

 
heb ondertussen geluid en beeld gevonden. Dankzij de raad die ik hierin het forum gevonden heb, waarvoor mijn dank. Juiste afstellingen zijn zeer belangrijk. Bedank iedereen. Groetjes

 
Da's fijn om te horen. Veel kijkplezier en als er weer iets is, stel je vragen gerust, wij helpen graag als we kunnen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan