Heluppppp

R

robilonk

Hallo allemaal,

Ik heb voor het eerst een schotel, dit is dus allemaal helemaal nieuw voor mij.

Een vriend heeft de mast met vrij zicht op het zuiden geplaatst (deze staat loodrecht!).

Nu heb ik de volgende vragen voor als ik straks de schotel wil gaan afstellen.

Ik heb een 97cm schotel, een dreambox 500s reciever en een diseqc 1.2 rotor, een sat finder en over enkele uurtjes een kompas.

Nu las ik al in diverse posts dat je hem het beste kunt uitrichten op de sirius sat, maar kan iemand mij vertellen hoe het werkt met die graden de sirius staat op 5gr oost maar ik moet m n kompas op Zuid richten? hoe reken ik (eventueel) dan uit waar bv de astra sat staat want deze zal bv op 38GR oost staat(geen idee waar die staat hoor).

De zogenaamde elevatie zou op 38Gr zitten maar ik hoor ook weer 29,9 graden?

Wie kan mij in normaal NL helpen want de woorden zoals elevatie hoek en declinatie hoek zeggen me helemaal niets (en ik heb even geen grote van Dalen bij de hand:)

Bvd

Rob

 
Declinatie ben ik ook even kwijt, ik dacht dat dit links/rechts was, maar elevatie is horizontaal/vertikaal om het simpel te zeggen.

Op de beugel waar me de schotel mee vast zet aan de paal staat een reeks getallen. Daarmee stel je de schotel hoger of lager (horizontaal/vertikaal) af. Dat is de elevatie.

Het klopt ook dat je daar verschillende getallen over hoort, want dat is afhankelijk van de plaats waar je woont.

Als je een diseqc motor hebt met USALS ondersteuning hoef je zelf geen Astra te gaan zoeken dat gebeurd dan automatisch middels instellingen in de Dreambox.

Ik doe het als volgt. Ik hang een meter tussen lnb en ontvanger.

Dan zet ik de dreambox op een FTA zender op Sirius. Ga eerst naar het motor menu en geef daar een "goto 0" aan zodat de motor ook echt op zijn eigen 0punt gaat staan. Moet vanaf fabriek zo zijn, maar soms verschilt het toch iets.

De paal, schotel etc. zet ik dan zo dat alles recht staat in rechte lijn achter elkaar als je aan de achterkant van de schotel staat.

Dan neem ik het kompas, richt op het zuiden en zet dan de elevatie (hoogte) goed voor mijn woonplaats. Het geheel word dus gedraaid, in feite de motor dus compleet met bevestiging en schotel.

Er zijn berekeningen voor welke elevatie je moet hebben voor je woonplaats. Misschien als je je woonplaats noemt dat hier iemand zo al kan zeggen welke elevatie je moet nemen.

Als dat gebeurd is ga ik links en rechts draaien totdat ik het beste signaal heb. Dan motor deels vastzetten, en dan naar boven en naar beneden bewegen met de schotel tot het beste signaal er is. Dan nog eens heel voorzichig links en rechts of het nog beter word. Als alles optimaal is dan alles vastzetten.

Daarna weer in het motor menu de longitude en lattitude waardes ingeven. Dat kun je bepalen met de gps van je tomtom of anders bij http://www.heavens-above.com/selecttown.asp?CountryID=NL&lat=0&lng=0&alt=0&loc=Unspecified&TZ=CET je woonplaats invullen dan krijg je als antwoord de juiste gegevens.

Daarna zet je gewoon een zender op, op een andere satelliet en de motor zal daar zelf naar toe draaien.

Heeft je motor geen usals ondersteuning word het moeilijker dan moet je met de hand gaan draaien, dat kan ook vanuit het dreambox motor menu, maar zul je elke sat die je wenst te ontvangen daarin moeten opslaan.

Ik hoop je hiermee al een stuk op weg geholpen te hebben.

Bij dreambox.sjerom.com kun je er ook het nodige over lezen, alleen gebeurd het daar technisch wat omslachtiger en met wat meer berekeningen.

Maar beide methodes werken prima.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan