Echte beginnersvragen

B

bertk

Hej, alle Fun Board lezers,

Ik ben echt helemaal nieuw maar aangezien ik woonachtig ben in het buitenland ontzettend geinteresseerd in nederlandse tv. Was in het bezit van een orignele CanalDigitaal ontvanger met zenderpakket maar toen de ontvanger het begaf heb ik een Dreambox 7025 aangeschaft (nog zonder hdd). Heb tevens én een speciale CanalDigitaal Mediaguard CAM én een Dragon Twin Cam.

Zoek nu het internet af naar informatie en gegevens over alles wat met Dreambox en CI, CAM ed te doen heeft. Gek genoeg vind ik niet zoveel "echte" informatie. En het beginnersforum op deze site handelt het meeste over het goed afstellen van de schotel. Dit is voor mij eigenlijk in het geheel geen probleem.

Wat ik graag van een serieuze, gevorderde satellietdeskundige zou willen weten is: Wat kan ik eigenlijk allemaal met mijn DB 7025? Ik weet dat er een hoop vragen zijn die niet zomaar via dit forum beantwoord mogen worden, ik vraag ook niet hoe maar wil alleen weten wat mogelijk is. B.v.: Kan ik zelf ergens via het internet files downloaden en die via en Phoenix smartmouse op een smartcard laden zodat ik gecodeerde kanalen kan bekijken? Wat is dan een passende smartcard en CAM? Waar zijn de twee andere cardreaders goed voor? Kunnen die geprogrammeerd worden zodat je eigenlijk geen CAM nodig hebt? Is een hdd noodzakelijk om zulke procedures uit te voeren?

Zou echt dankbaar zijn voor informatie want ik heb niet veel in mijn omgeving om te vragen. Oh, ik vergat bijna te zeggen dat ik alleen op Astra 1G sta, Gemini op mijn Db heb en mijn Dragon Cam heb geprogrammeerd om Mediaguard te lezen. (ben daarop nogal trots). Trouwens de Dragon Cam doet het beter dan de CanalDigitaal CAM. Hoe kan dat nou??

Wie wil mij op gang helpen?

 
Hoi Bert, allereerst van harte welkom op het Satellite Fun forum.

De reden dat je misschien weinig over de Dreambox ziet in het beginners forum is omdat we daar een aparte sectie voor hebben, alwaar ik je post naar toe verplaatst hebt, dan komt hij meer tot zijn recht.:)

Net als voor de 7000 en de 7020 (zijn voorgangers) heeft de 7025 ook een intern kaartslot. Een mediaguard cam is dan in feite ook niet nodig, sterker nog, soms heeft de Dream wat problemen met die cams.

Als je er alternatieve software in zet, zoals bijvoorbeeld PLI of Gemini, dan kun je via een zogenaamde softcam of emu, die via het menu te downloaden is, je officiele Canal Digitaal kaart ook gewoon in het interne slot van de ontvanger gebruiken. Geen CI nodig dus. En dat geeft al gelijk antwoord op een van je vragen.

Wat je allemaal kunt met de 7025? Het is een twin-tuner, eigenlijk kun je er heel veel mee. Opnemen van de ene zender en kijken naar de andere zender, tenminste als je er een HD in duwt of een verbinding maakt met de pc van je HD.

Gecodeerde kanalen bekijken is eigenlijk bijna niet meer mogelijk op de manier die vroeger zo was, dus met een kaartje en een programmer. Er zijn enkele zenders op de hotbird die het dan nog wel doen, een of andere zendre met toneel en antieke muziek of zoiets, maar voor de rest is er op dit moment eigenlijk niets.

Wel is het mogelijk om (ja je leest het goed, geen smartcard nodig!) bepaalde sleutels (keys) gewoon in een bestandje te plaatsen. Op dit moment kun je op die manier naar het Spaanse pakket kijken. De softcam oftewel emu, leest dat bestand uit, en zorgt dat je beeld hebt.

In feite vervangt die softcam/emu gewoon de fun-, gold en andere kaartjes die men vroeger nodig had. Files komen niet meer op kaarten maar rechtstreeks in de directory van de Dreambox, want in feite is de Dreambox een kleine pc.

Feitelijk is dat echter wel illegaal, dat begrijp je natuurijk zelf ook wel.:)

Waarom de Dragon het beter doet dan de CanalDigitaal CI? Kan verschillende oorzaken hebben maar ik vermoed omdat de Dream gewoon beter met die Dragon om kan gaan dan met de Mediaguard Ci.

Doch zoals gezegd, beiden niet nodig, gewoon beide kaartslots gebruiken.

Je schrijft dat je Gemini hebt. Klik dan maar eens op de blauwe knop van je afstandsbediening, dan addons, download and install, dan naar cams en dan kun je bijv. mgcamd installeren. Dan zijn er nog wel wat acties nodig, maar dat is een veel gebruikte cam.

Je moet dan wel apart even newcs (word automatisch mee geinstalleerd) moeten starten, maar als dat gebeurt is kun je gewoon je C+ kaart in het kaartslot gebruiken.

Hopelijk helpt je dit al deels op gang.

 
Bedankt Black Tiger! Dit is echt groot (goed) nieuws voor mij. Natuurlijk heb ik nog een hoop verdere vragen en zullen er zeker nog vele bijkomen maar ik heb nu ook een vroegere vraag/antwoord ontdekt die naar een heel leervolle site verwijst: http://www.duwgati.com/nl/index.htm. Eerst maar is geduldig alles lezen!

Nogmaals bedankt.

groetjes uit Zweden

 
@ BT,

Als je b.v. mgcamd 1.18 complete installeerd wordt dan newcs ook automatisch meegeïnstalleerd? Zit dat dan in het mgcamd/newcs script? Ikzelf installeer ook altijd de newcs 1.20 bin, dacht namelijk dat dit ook nodig was. B.t.w. in het blue panel zet ik de boel op mgcamd dus niet op mgcamd/newcs en start vervolgens mijn server handmatig op. "/var/bin/newcs_1.20 & "

Dit vindt ik als voordeel hebben dat ik niet alleen op mgcamd hoef te blijven kijken maar dat ik tussendoor ook gewoon kan switchen naar andere emu's terwijl de server gewoon door blijft lopen. Het nadeel hiervan is echter dat elke keer als de box gereboot wordt je de newcs server opnieuw handmatig moet opstarten.

Boets.

 
@BertK: Dat is inderdaad een leerzame site. Een andere leerzame site is bijv. http://dreambox.sjerom.com daar staat ook veel info.

@Boets: Ja met mgcamd word bijv. ook het Ronald cs script mee geinstalleerd en mgcamd/newcs. Die twee verwijder ik zelf meestal omdat ik zelf alleen gebruik maak van de mgcamd client. Momenteel staat hier op mijn dream ook de mgcamd/newcs1.20 combinatie erbij.

Het is natuurlijk een voordeel als je beiden gelijk kunt starten als je alleen die emu gebruikt met eigen kaart. In jouw situatie echter niet. Want switch je naar een andere emu, gaat hij geheid (zouden we even moeten testen) naast mgcamd ook de newcs killen en dat is net wat we in jouw situatie niet willen hebben.

Waarschijnlijk hoef je de newcs binairie niet apart te installeren maar dat zou je voor de zekerheid even na moeten kijken.

Tegen het eventueel handmatig moeten opstarten van de newcs server kun je bijv. het startcommando voor newcs in je init zetten dan start deze ook bij elke herstart van de Dreambox op en hoef je het niet steeds handmatig te doen.

 
@Boets: Ja met mgcamd word bijv. ook het Ronald cs script mee geinstalleerd en mgcamd/newcs. Die twee verwijder ik zelf meestal omdat ik zelf alleen gebruik maak van de mgcamd client. Momenteel staat hier op mijn dream ook de mgcamd/newcs 1.20 combinatie erbij."
Oke BT, als jij die box enkel als cliënt gebruikt volstaat het inderdaad om alleen mgcamd 1.18 te installeren, met mgcamd kun je dan probleemloos connecten naar b.v. radegastservers, newcamdservers en newcsservers. Ga je echter die box ook als server gebruiken moet je wel degelijk de newcs 1.20 bin installeren, want volgens mij is dat /newcs achter mgcamd1.18/newcs1.20 alleen een scriptje om de newcs server aan te slingeren en te killen.

Ik doe hier overigens precies hetzelfde als jou, ik haal dat ronald cs en mgcamd/newcs ook altijd weg. Ik gebruik hier mgcamd 1.18 als cliënt en new cs 1.20 als server (uiteraard alleen intern).

En zoals ik in mijn vorige posting al schreef, ik start mijn server altijd apart op, zodat newcs “losgekoppeld” staat van mgcamd 1.18. Maakt hier niet uit of ik b.v naar common interface, camd3, Cccam of een andere emu kijk, server loopt dan gewoon door, die wordt pas gekilled als de box gereboot wordt.

Boets

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Black Tiger Terugkomend naar de echte beginners, je begrijpt dat er ontzettend veel nieuwe gegevens over me heen komen. Maar vind dit heel intressant en ben dankbaar voor alles. Gaf in de haast helaas verkeerd door dat ik Gemini heb. Ik heb Enigma 2.0 op de Db. Is Gemini of PLI beter? Ik heb gezien dat ik natuurlijk wel addons kan downloaden. Kan je Enigma en Gemini tegelijk op de Db hebben, ook zonder hd? Begrijp ook niet helemaal hoe alles samenhangt. Als de Db eigenlijk en pc is, en je vergelijkt ze met elkaar, hoe is de verhouding dan bv: PC - Windows XP - Outlook - Smiley addons en

Dreambox - Linux - ..... - .....???

Zijn trouwens Gemini, PLI, Enigma updates vrij te krijgen? Is het aan te raden om als beginner zulke dingen te wijzigen? Ik neem aan dat een hd absoluut noodzakelijk is.

Wat betreft het downloaden van addons >cams >mgcamd. Waar komt die dan vandaan? Ik neem aan dat ik die eerst via mijn pc moet downloaden of niet? Evenzo het apart starten van newcs. Hoe start je newcs (met Enigma)?

Misschien onozele vragen, maar zoals gezegd, eenzame beginners.....

Bertk

 
@Boets: Dat kan kloppen, zoals gezegd heb ik niet getest wat er precies van die newcs geinstalleerd word bij de installatie van mgcamd.

Overigens heb ik je post aangepast zodat de quote ook goed zichtbaar is. Als je wil quoten zet je de te quoten tekst gewoon tussen deze haakjes:

[ quote ] dit word dan gequote [ /quote ]

Alleen moet je dan wel de spaties die nu bij de haakjes staan weghalen.

@bertk: Ik begrijp het volkomen. Toen hier de Dream aangeschaft werd had ik precies hetzelfde gevoel als jij.:)

Hopen nieuwe info, enorm veel mogelijkheden, effe op het gemak alles uitpuzzelen en rustig bekijken.

Helaas kan ik je niets zeggen over Enigma 2.0. Enigma is bij mijn weten een onderdeel van de firmware, de 2.0 is dacht ik een nieuwere versie van wat er eerst gebruikt werd. Het kan echter zijn dat die inmiddels ook een eigen image uitgebracht hebben.

Aangezien ik deze niet getest heb is het ook niet mogelijk voor mij om aan te geven of Gemini of PLI beter zou zijn.

Vermoedelijk kun je Enigma en Gemini tegelijk op de DB hebben maar niet zonder iets extra's, als je geen HD hebt, dan heb je een USB stick nodig en maak je een zogenaamde multiboot, dan kun je meerdere firmwares erop zetten en daar tussen switchen.

Doch zoals gezegd is me niet bekend of dat met de Enigma 2.0 ook mogelijk is.

De DB kun je vrijwel vergelijken met een PC met Linux erop. Dus je zou bijv. kunnen zeggen:

Dreambox - Linux - Samba Server - Webserver - MP3 player, ja zo zijn er wel wat dingetjes. Kijk maar eens in zo'n lijst met addons en plugins wat er allemaal voor te krijgen is, ongelooflijk.

Je kunt het natuurlijk niet vergelijken met je windows werkstation waar je Delta Force op kunt spelen ofzo, want het is allemaal wat kleiner, maar de basis en de meeste principes zijn vrijwel gelijk.

Dan de addons. Als je Gemini of PLI hebt, download je die gewoon middels de afstandsbediening van de Dreambox zoals ik uitgelegd heb. In deze firmware staat namelijk ergens een url van een website waar deze dingen staan en de dreambox verbindt daar dan mee om deze te downloaden.

Je kunt ze ook handmatig er in plaatsen maar da's een stuk moeilijker.

Voor het apart starten van de newcs server telnet je naar de server, dat is een soort communicatiemogelijkheid.

Vanuit windows doe je start->uitvoeren en dan type je CMD en klikt op OK dan opent een command prompt in windows.

Type dan telnet ipadres.van.je.dreambox en druk op enter.

Dan kun je inloggen, over het algemeen met usernaam root en wachtwoord dreambox.

Doe dan het volgende:

cd /var/bin

Dit is afhankelijk van waar de binairie van newcs staat, in veel firmware is dat dus deze directory.

Starten doe je als volgt:

./newcs_120 &

Ook hier kan het commando verschillen, misschien is het alleen ./newcs of ./newcs.ppc dat ligt er aan welke binairie er staat.

Newcs starten via enigma weet ik niet. Als je alleen newcs als cardserver draait kun je dat (in Gemini en PLI) starten met de blauwe knop en dan staan de emu's bovenaan.

Misschien is het als beginner daarom verstandiger om met een goed bekend en goed ondersteund image te beginnen zoals Gemini.

Als laatste: Op Satellite Fun houden wij het principe er op na dat domme en onnozele vragen niet bestaan. Slechts domme en onnozele antwoorden bestaan.

Iedereen die een vraag stelt (hoe onnozel die ook mag LIJKEN), stelt die vraag om iets te weten te komen. Dat duidt op leergierigheid omtrent een of ander. Leergierigheid kan nooit onnozel zijn.

Onnozel zijn degenen die vragen hebben maar ze niet stellen.:)

Dus wees gerust.

 
PLI is niet geschikt voor de 7025. Is Enigma1 software en de 7025 is Enigma2. Gemini (nu 2.20) is een goed besturings systeem. Google naar i-had-a-dreambox en je vind je weg naar de site van Gemini. Je moet wel duits kunnen lezen. Als je een profiel aanmaakt kan je hem daar ook downloaden.

Met een nederlandse kaart is mijn ervaring, dat de emu CCcamd een heel goede optie is. Geen extra cardserver nodig en hij zapt heel snel. Ook de cardsharing met twee 7000 ontvangers in mijn huis werkt boven verwachting probleemloos.

 
Als ik addons wil downloaden in download and install geeft mijn 7025 volgende

melding: Error: Can't not connect to host.

Ik kan wel pingen van de pc naar de dreambox, maar waarschijnlijk ligt

het probleem juist andersom. t.t.z. moet ik v.b geen ip ergens instellen in

de dreambox ??? Excuus maar ik heb de dreambox nog maar juist, en heb er

gemini2-220-dm7025 met succes op geplaatst.

Ik wil nu mijn TV-vlaanderen kaart gebruiken in deze dreambox, liefst dus

in een van de cardreaders, wat staat mij te doen.

Hartelijk dank voor de reaktie(s) hierop

 
Opgelost: De DEFAULT GATEWAY stond niet ingesteld op de dreambox.

Heel tof board, ik zal het nog veel bezoeken denk ik.

Vriendelijke groeten

 
Je laatste bericht leest alsof je bij default gateway het IP nummer van je dreambox hebt ingevuld.

Dat kan nooit werken, dus wat je hier bedoelt is waarschijnlijk dat je in je dreambox instellingen bij het item default gateway, het IP nummer van je router hebt opgegeven.

De default gateway is je poort naar het internet (de naam moet je al zoiets doen vermoeden).

Deze is meestal hetzelfde als de DHCP server, maar dat hoeft niet.

Het is wel altijd de router(/modem) of een proxyserver die het verkeer tussen intern netwerk en internet regelt.

Zo'n gateway moet dus minimaal 2 netwerk aansluitingen hebben (1 voor het "thuis" netwerk, en 1 voor het ineternet).

Daarom kan een apparaat als de dreambox eigenlijk geen gateway zijn.

(Ja nu komen de mensen die een dreambox wel als gateway kunnen instellen en gebruiken natuurlijk, maar das niet voor ons gewone stervelingen weggelegd)

 
Je laatste bericht leest alsof je bij default gateway het IP nummer van je dreambox hebt ingevuld.
Nja dat haal ik er toch niet uit tenzij ik wat scheef lees. Op mij komt het toch echt over alsof het juiste gateway ip moet worden ingesteld op de Dreambox. En da's correct.

Er staat immers niet "op het dreambox ip".

Maar je verdere uitleg kan wel wat handiger werken voor meelezende beginners.:)

 
Inderdaad is dit van twee kanten te bekijken, en leg ik het ietwat dubbelzinnig uit.

Het is dus wel zoals MAS3 schrijft:

"...dus wat je hier bedoelt is waarschijnlijk dat je in je dreambox instellingen bij het item default gateway, het IP nummer van je router hebt opgegeven"

Ik zou nu nog enkel mijn TV-Vlaanderenkaart willen gebruiken, in de 7025

en wel in de cardreader sloten.

Met de aston CI werkt het wel, maar ik heb dit CI-slot nodig voor andere cam,s.

Kan mij hier iemand vertellen hoe ik dit moet doen.

Welke ADDON of EMU ik moet gebruiken, hoe ik in de configuratie kom van een EMU enz...

of ben ik hier totaal verkeerd bezig...

Groetjes

 
Hi piekeda,

De eenvoudigste weg is om CCcam te installeren, heeft al een ingebouwde cardserver. Een andere optie is om b.v. mgcamd te installeren maar dan moet je er ook een cardserver bij installeren anders ziet die je sloten niet.

Boets.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan