Meerdere accounts....verschillende programma,s

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
22 aug 2010
Berichten
773
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
Nadat ik een pc opnieuw heb voorzien van xp en onder inlogen als administrator nog twee accounts heb aangemaakt met de een als beheerder (A) en de andere met beperkte mogelijkheden (B) heb ik toch wat te weinig kennis denk ik om het een en ander op te lossen.

Als eerste zie ik dat wanneer ik opnieuw opstart na het aanmaken van de accounts mijn administrator account niet meer aanwezig is ofwel getoond word op het inlogscherm. Ik weet dit is normaal maar hoe log ik in als administrator zonder in veilige mode te gaan.??

Als tweede lukt het mij niet om een programma alleen voor een bepaald account te installeren. Zodra ik wissel van gebruiker zie ik daar geen icoontje op het bureaublad maar vind ik het programma wel terug onder start/alle programmas.

Als voorbeeld ik wil onder account A een programma installeren welke niet door account B kan worden gebruikt. Of net andersom.

Of vraag ik nu te dingen die niet mogelijk zijn.?

 
Er was dacht ik een truukje om die Administrator er weer bij te krijgen bij het inloggen in normale mode, maar ik weet niet meer hoe dat ging.

Heb je een wachtwoord aangemaakt voor het Administrator account? Zonee, maak er dan eens eentje aan en kijk of hij er dan wel bij staat.

Een andere mogelijkheid is: start->afmelden en dan "andere gebruiker" kiezen, ik dacht dat ie er dan wel bij kwam te staan maar weet het niet meer zeker.

Je tweede vraag is ook mogelijk, maar is toch een wat diepere systeembeheer vraag die ik zelf ook niet weet. Het is te regelen middels gebruikers toegangsrechten op de bestanden c.q. die programma directory, maar die moet je dan handmatig instellen.

Ik heb geen idee of er ook een eenvoudiger oplossing hiervoor is.

 
Aan onderstaande moet je niet beginnen als je niet zeker van je zaak bent, want je kan het een en ander verpesten als je tijdens het spelen een verkeerde optie kiest.

Lees ook eerst het hele verhaal een keer of 2 door.

Ga naar start - uitvoeren, of naar start - alle programma's - bureau-accessoires - Opdrachtprompt.

Type daar in control userpasswords2 en enter of klik OK.

Je krijgt nu een nieuw venstertje waar je opties over gebruikers accounts kunt beheren en eventueel accounts toevoegen.

Je zult daar ook zien dat er veel meer gebruikers bestaan dan je zelf hebt ingesteld, onder andere gebruikers van een M$ help service zodat ze vanaf het internet (na je toestemming) op je systeem kunnen werken.

In het tabje geavanceerd zie je onderaan een vakje wat je kan aanvinken, genaamd Beveiligde aanmelding.

Hiermee stel je in dat je eerst op ctrl-alt-del moet drukken om je aan te melden.

Dat houdt in dat je daarna altijd je naam en password moet intypen bij aanmelden, en niet zoals je nu hebt op een naam kan klikken en eventueel een password invoeren.

Zo staat het bij de meeste bedrijven ook op de computers ingesteld, want je moet nu naam en password goed hebben en het is daarmee net weer iets veiliger.

Overigens moet je eens proberen wat er gebeurt als je al tijdens je huidige inlog scherm op ctrl-alt-del drukt.

Goede kans dat je op dan ook kunt kiezen om op de hierboven genoemde wijze in te loggen, en dan hoef je helemaal niks te gaan rommelen in dat password tooltje.

 
Over je tweede vraag (lees ook deze eerst ff helemaal door).

Bruine tekst moet een variabele weergeven en daar moet je dus zelf de juiste waarde invullen :

Als je toch nog aan het experimenteren bent, kun je je wel een risico'tje permitteren.

Ga met de verkenner naar %root%:\Documents and Settings\All Users\Menu Start, en maak van deze directory een reserve kopie naar een andere locatie naar keuze.

Je kan dan altijd nog terug als je wil.

Ga nu in deze directory (dus het origineel, niet je reserve kopie) of dieper op zoek naar het item dat je niet voor iedereen beschikbaar wil stellen, en wis het.

Hiermee voorkom je dus dat een programma voor alle gebruikers in het menu staat.

Alleen kan het dan wel es zijn (grote kans zelfs) dat het er ook niet meer is voor de gebruikers die er juist wel gebruik van mogen maken.

In dat geval moet je dus naar C:\Documents and Settings\%gewenste gebruiker%\Menu Start en daar de eerder verwijderde spullen juist neerzetten.

Je kan ze dus opduiken uit je reserve kopie die je daarnet gemaakt hebt.

Hiermee heb je de programma's verwijderd uit het menu en zijn ze dus lastiger te zien voor de niet gewenste gebruikers, maar ze zijn wel nog steeds te vinden op het systeem, ook voor die ongewenste gebruiker.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of (zal eigenlijk vast wel) en hoe je een hele map of losse bestanden voor 1 gebruiker (of groep van gebruikers) kunt vrijgeven, waardoor dus die anderen er geen toegang op hebben.

 
Een kleine aanvulling op bovenstaande.

Om als admin in te kunnen loggen in het "welcome screen" moet je op ctr-alt-delete drukken ( twee keer achter elkaar dacht ik ). Dan krijg je een normale login waar je de username gewoon in kunt typen.

Dan over het rechten stuk.

Ten eerste moet je weten dat een administrator altijd zichzelf toegang kan geven, dus als je wilt voorkomen dat de admin iets kan dan word dat of lastig of onomkeerbaar.

Als je voor een normale gebruiker een programma ontoegankelijk wilt maken zijn er diverse manieren. De beste en meest flexibele is m.b.v. een zogenaamde GPO maar daar zal ik verder niet op in gaan omdat die methode relatief ingewikkeld is.

De makkelijk methode is door gewoon die persoon geen rechten te geven op de betreffende map. Dus als je het bijv. onmogelijk wilt maken IE te starten ga je met verkenner naar Program Files en dan klik je met rechts op de map internet explorer. Daar vind je een tabblad beveiliging waar alle groepen vermeld staan die rechten op die map hebben. Als je daar de groep users we haalt dan kan dus alleen de administrator nog in de map komen. Doordat een normale user de map niet in kan kan hij dus ook de software die er in staat niet meer starten.

Ik hoop dat je hier weer wat verder mee komt.

 
Daar vind je een tabblad beveiliging waar alle groepen vermeld staan die rechten op die map hebben
Als je in het configuratiescherm bij mapopties het vinkje weghaald bij "eenvoudig delen van mappen en bestanden" dan krijg je bij dat beveiligingstabblad zelfs nog meer te zien en kun je zelfs op gebruikersniveau de toegang gaan regelen.

Dus op die manier zou je kunnen aangeven dat Admin en gebruiker Jantje wel IE mag gebruiken maar gebruiker Pietje bijv. niet

Deze manier van werken is ook oppassen geblazen, zodat je jezelf niet uitsluit van rechten.

Verder is het handig een stukje administratie aan te leggen van wat je waar ingesteld hebt, of je dat op file of mapniveau gedaan hebt, zodat als je wijzigingen moet aanbrengen, het ook weer snel terug kunt vinden.

 
Als eerste bedankt voor al deze info want ik ben er in geslaagd om een en ander zo in te stellen zoals de bedoeling was. En als admin kan ik nu door de info die julie gaven toch inloggen zonder in eerste instantie op het inlogscherm te verschijnen. De rechten voor de twee andere gebruikers stel ik in op map niveau en is voor mij voldoende. En heb inderdaad hier en daar wat genoteerd om later nog eens terug te vinden.

Wat ik mij nog wel afvraag is waarom ik naast m de account van admin eerst een account moet aanmaken met beheerder rechten voordat ik er een aan kan maken met beperkte rechten. Wat ik eingelijk wou was een admin account met daarnaast twee accounts met beperkte rechten.

Maar zal nog eens kijken nu ik alle drie accounts heb ingesteld om dit alsnog te realiseren..

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor zover mij bekend hoeft dat niet perse. Tijdens de installatie word je gevraagd een gebruikersaccount aan te maken, dat krijgt automatisch beheerdersrechten, als je daar niets invult krijg je dacht ik gewoon het administrator account voor je neus als je wilt inloggen.

Althans zo is dat met XP Pro, of dat met de home editie ook zo werkt is me niet bekend, volgens mij wel.

Hoe heb je het nu gedaan dat inloggen als administrator? Op ctrl-alt-del gelukt bij het inlogscherm of hoe?

 
Ja inderdaad heb ik tijdens de installatie een user aangemaakt maar die krijgt dan beheers rechten. Als je dan opstart zie je ook alleen die user maar en geen admin.

Echter bij ctrl-alt-del (2x) kun je inloggen als admin.

Daarna heb ik de rechten van de user aangepast naar beperkt en heb er een tweede user bijgemaakt ook met beperkte toegang.

Heb nu dus 1 admin en 2 users met beperket toegang,

En dat wou ik hebben. Bij het opstarten zie je nu alleen de 2 users en geen admin. Wil ik als admin inloggen moet ik de ctrl-alt-del gebruiken.

 
Echter bij ctrl-alt-del (2x) kun je inloggen als admin.
Ja dat was het eenvoudige truukje, ik heb er naar gezocht want dat heb ik ooit op het CID forum genoemd gezien, maar kon het niet meer vinden.

Gelukkig wist Activ het ook te noemen.

Ergens had ik als oplossing gezien dat als je een wachtwoord voor Admin aanmakte dat deze dan ook in dat lijstje bij het inloggen zichtbaar werd.

Maar klaarblijkelijk is dat niet het geval, dus hoe je dat opgelost krijgt weet ik nog niet maar ben er wel nieuwsgierig naar dus zal ook mijn ogen open houden.

 
Onderstaande is voor gevorderde, als dit je niet zegt doe er dan ook maar niets mee.

Oke, dan nu de uitleg over hoe je een user wel of niet op je welcome screen laat zien.

Dit word bepaald in je registry, en staat hier: ( als de key niet bestaat kun je hem gewoon aanmaken )

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList

Als daar een username staat met de waarde 0 dan is hij verstopt en anders zie je hem. Een normale acount heeft als default 1 en is zichtbaar de admin acount is een speciale en heeft als default 0, als je die wilt zien moet je hem hier toevoegen en dan op 1 zetten.

Een voorbeeld uit mijn eigen registry:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList]

"HelpAssistant"=dword:00000000

"TsInternetUser"=dword:00000000

"SQLAgentCmdExec"=dword:00000000

"NetShowServices"=dword:00000000

*Opmerking: userlist is aan elkaar maar op de 1 of andere manier word het met een spatie ertussen weergegeven op het board ( in mijn browser tenminste )

 
Ok Activ heb een en ander wat je schreef geprobeerd en werkt uitstekend..

Om het nog gemakelijker te maken heb ik Tweak UI voor XP erop gezet.

Bij LOGON kun je zo aanvinken wie wel en wei niet op het inlogscherm komt..

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan