USB-sticks

Multispeed †

Addicted Member
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
1.447
Waarderingsscore
0
Punten
0
Locatie
Down Under
Over CD's en DVD's lees ik regelmatig dat na verloop

van tijd de data verloren zou kunnen gaan.

Ik gebruik momenteel USB-sticks om de belangrijke

gegevens van een bedrijf te bewaren.

De vraag is is de kans op datverlies bij USB-sticks

ook aanwezig?

Multispeed

 
USB sticks willen bij veelvuldig gebruik nog wel eens stuk gaan.

Ik zou dus niemand adviseren om een backup oplossing te maken die vertrouwd op een usb stick.

Hangt er ook een beetje vanaf hoe je het aan pakt.

Als je bijv. 5 sticks hebt en dan elke dag een backup maakt naar 1 van de sticks dan spreid je het risico een beetje. Maximaal dataverlies is dan twee dagen werk. Als dat acceptabel is kun je het zo doen.

Mischien kun je wat nader beschrijven wat je precies wilt zodat we er dieper op in kunnen gaan wat de beste methode is voor jou.

In de regel is het i.i.g het beste om je data altijd op twee plekken te hebben ( bijv. eeb hd en een tape)

 
Wat ik doe is de complete administratie van

een bedrijf bijna dagelijks Backuppen.

Dus Kasboek, Bankboek, Giroboek, Debiteuren-

en Crediteuren-administratie.

Nu ik je verhaal over USB-sticks lees is m.i. de

meest veilige optie een extra harde schijf plaatsen

en/of elders(outdoor) de gegevens opslaan.

Multispeed

 
Waarom gewoon niet een Usb externe schijf gebruiken daarvoor.Je kan dan gewoon per dag een directory maken en die zal wel betrouwbaarder zijn dn een USB stick.

 
@bellejt

Dank voor je reactie.

Bedoel ik ook met een extra harde schijf, staat in

mijn posting een beetje onduidelijk.

Multispeed

 
Neem dan geen Maxtor maar een goed merk externe HD, heb je toch weer wat meer overlevingskans van je gegevens.

Eigenlijk loop je met elke gegevensdrager risico's dus een papieren backup kan nooit kwaad.:)

 
Waarom niet gewoon een tape drive kopen en vijf tapes?

Het probleem met 1 stick of 1 harddisk is dat de kans bestaat dat die net aan de pc hangt terwijl alles in rook op gaat.

Risico spreiden is dus je beste optie.

 
@BT

Vanzelfsprekend zal het een goed merk HD moeten zijn.

Papieren backup heb ik natuurlijk al, is gewoon een verplichting.

Ik heb thuis maximaal 1½ maand liggen de rest ligt bij onze

boekhouder.

Ja hij moet geen brand krijgen, ik hoop dat hij de papieren in een

brandbestendige kast heeft. Ik zal eens navragen. (Zal toch wel).

@activ

Tape drive is inderdaad een goeie optie echter wel duurder dan HD

en of USB sticks. Ik gebruik momenteel 5 USB sticks en 2 DVD's.

Risico spreiden is uiteraard de beste optie.

Heb ik al zoveel mogelijk gedaan echter het spreiden moet gewoon

nog beter.

Mocht ik thuis brand krijgen heb ik zeker een probleem met vooral

Kasbescheiden want Bank- en/of Giro-gegevens zijn gelukkig altijd

terug te halen.

Ik denk nog steeds over na.

Dank voor jullie reacties.

Multispeed

 
Alternatief is natuurlijk om gebruik te maken van Gmail.

Dan kun je je data ook nog mooi en effectief doorzoeken.

En dankzij de cache functie van google zul je je data waarschijnlijk nooit meer kwijtraken.

En kun je hier een berichtje plaatsen als je iets specifieks niet kan vinden, want dan kan natuurlijk iedereen je data doorzoeken.

Zeker weten dat je dan niks meer kwijtraakt ! (en wij raken dan ook nooit meer iets van je kwijt) :biggrin: .

Echte veiligheid haal je door een paar storage servers te huren op een verschillende continenten, en daar je backups heen te schrijven.

Maar ja of je zo grondig te werk wil gaan...

 
Nadeel van Gmail is dat je niet de enige bent die de zaken doorzoekt, Gmail zelf doet dit dacht ik ook, dus of dat nu zo'n goede optie is?

Er wordt ook opslagruimte op internet aangeboden.

Je zou ok nog bepaalde ruimte kunnen huren.

Een tapedrive lijkt me trouwens niet zo'n best plan, wat is de gemiddelde levensduur van tapes? Iets van 1,5 jaar?

En die zijn toch ook weer veel gevoeliger voor weersinvloeden en dat soort grappen dan HD's of DVD's.

Een externe HD lijkt me toch de beste oplossing.

Of inderdaad storage servers die dagelijks backup maken, dan heb je dubbelen zekerheid, maar dat kost dan ook meestal wel iets.

Wat je ook kunt doen is zelf een storage server maken, daar gooi je dan een doos HD's in met Raid 5 stripeset erop, liefst SCSI II UW hot pluggable als je het echt gek wilt maken.

Gaat er dan 1 stuk, haal je die eruit, nieuwe erin en deze wordt vanzelf weer hersteld door de stripeset.

Nadeel: SCSI is enorm duur.

Met ide gaat het vermoedelijk ook, maar die zijn niet hot pluggable.

In elk geval legio mogelijkheden.

 
Ik ben het met je eens dat tapes aan slijtage onderhevig zijn en na ongeveer een jaar vervangen moeten worden ( uitgaande van een cyclus waarbij ze 1 keer in de week gebruikt worden ) maar ze zijn nog steeds naar mijn idee de beste keus voor backup.

Hoe lang denk je dat de harddisk mee gaat als je hem elke telkens mee neemt naar kantoor en dan weer terug naar huis om hem in de brandkast te leggen? Om over het gezeul nog maar te zwijgen.

Wat mij betreft zijn er twee goed professionele oplossingen voor backup, dat sluit ook aan wat je bij grote bedrijven en instanties ziet.

1-Het aller beste is een san met een miror die offsite staat waarbij je ook shadow copies aan hebt staan.

2-Tape, en dan de tapes offsite en vervangen voor ze stuk gaan. Tapes slijten overigens niet zo veel als ze niet in gebruik zijn. Dus als ze koel en donker liggen kunnen ze ook voor meerdere jaren data bewaren.

 
USB sticks

Ik ga voor een externe HD om backups op te slaan(1 x per week)

en gebruik de USB sticks om de dagelijkse backup te maken.

Ook zet ik bij onze hostingprovider, de gegevens in een email in de

mailbox. (Plek genoeg daar).

Bij mijn vorige werkgever, een Multinational, werd continue een backup

gemaakt en weggeschreven naar twee locaties elders in de wereld.

Vooral de aanwezigheidsregistratie had de hoogste prioriteit want

in geval van een calamiteit is het prettig om te weten wie aanwezig is.

Zover wil ik voor een kleine Zelfstandige niet gaan.

Dank voor jullie reacties.

Multispeed

 
Nadeel van Gmail is dat je niet de enige bent die de zaken doorzoekt, Gmail zelf doet dit dacht ik ook, dus of dat nu zo'n goede optie is?Er wordt ook opslagruimte op internet aangeboden.

Je zou ok nog bepaalde ruimte kunnen huren.

Of inderdaad storage servers die dagelijks backup maken, dan heb je dubbelen zekerheid, maar dat kost dan ook meestal wel iets.
Een :biggrin: in een posting van mij mag je zien als een lolletje hoor.

Wat jij aanhaalt is exact wat ik bedoel.

Google zou een optie zijn, ware het niet dat niks gratizzz is en je ook voor een dergelijke dienst betaalt.

Wil je dat je gevoelige of gewoon privé gegevens op straat komen te liggen, moet je ze vooral aan google geven (hoewel dat tot nog toe niet zo'n vaart loopt).

De storage servers verdeeld over de wereld kent Multispeed dus al.

 
Hoe lang denk je dat de harddisk mee gaat als je hem elke telkens mee neemt naar kantoor en dan weer terug naar huis om hem in de brandkast te leggen? Om over het gezeul nog maar te zwijgen.
LoL... is dat met tapes dan anders?:biggrin:

Om nog maar niet te spreken over de leuke effekten die je kunt krijgen als je tapes met deze temperaturen in de auto meeneemt.

Daarnaast is het al handig om ze donker en koel te bewaren zoals je zegt.

Als je met HD's op diezelfde wijze omgaat, en een beetje voorzichtig doet met oppakken en neerzetten heb je echt meer aan hd's.

Ik ga dus wel met je mee maar hou de volgorde op:

1.) Zelfde als jij

2.) toch HD's

3.) Tapes (tenzij professionele installatie dan toch 2, maar dan kun je ook aan stripeset HD's op Raid 5 beginnen, waardoor HD dus ook op 2 blijft).

 
Oke, oke, HD mag ook :)

Hoe bedoel je raid 5? ga je dan telkens 1 van de HD's mee nenemen?

Voor mijn werk heb ik een aantal servers met raid 5 en echte herver hardware ( das ook van belang als je betrouwbaarheid wilt ) maar we doen backups op sdlt 600 tapes. De gene die die tapes moet wisselen en meenemen vond deze tapes al groot ( ze zijn ongeveer een vhs band door de helft ) dus een harddisk telkens maak ik niemand blij mee denk ik. En als er een tape sneuvelt hebben we een strategie waar van elk bestand een dag, een week en een maand backup is dus dan is er vast wel een bruikbare versie.

@Multispeed: Klinkt goed, dat gaat zeker goed komen zo.

 
Dat USB sticks data verliezen wist ik. Maar die van mij gaat gewoon mee in de wasmachine en de data staat er nadien nog schoner op als tevoren..

 
@NvBgm

Is jouw "Opschonen" feitelijk niet defragmenteren?

Multispeed

 
@NvBgm
Is jouw "Opschonen" feitelijk niet defragmenteren?

Multispeed
Het is maar net wat soort wasmiddel er word gebruikt, en is het de voorwas of de hoofdwas.. :)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan