Nieuw op het Humax 5400 forum

H

Humaxfan

Beste mensen .

Hallo allemaal , mag ik mijzelf even voorstellen : Geert jansse , 26 jaar en woon in Nijmegen .

Ben in het bezit van een Humax 5400 ( met funcard ) en een Triax 80 cm schotel met dubbele LNB voor astra en hotbird . ( vaste opstelling )

ik heb de Humax + schotel nieuw gekocht in 2002 en meteen laten patchen , toen kon je nog met de funcard alles zien , canal+ , multivision , premiere enz .

Maar na de komst van seca 2 en andere nieuwe codereringen heeft mijn hummie ( zoals sommige forumleden hun tuner noemen heb ik gezien ) een tijdje het rustiger aan gedaan , wel heb ik enkele software updates laten doen , en toen kon ik zowaar een paar weken naar o.a. Sky Italia kijken .

Nu wilde ik mijn Humax zelf nieuw leven inblazen , want als ik zo op het forum lees is er nog steeds redelijk veel met deze tuner te doen .

Echter ............. ik ben niet zo heel technisch aangelegd , en het duizeld mij van de termen die jullie gebruiken , wat niet zo verwonderlijk is als je er net '' instapt '' natuurlijk .

Want om te beginnen moet ik een kabel trekken van mijn pc ( usb ) naar de Humax ( ? ) wat voor een kabel zou dat moeten zijn ?

Als ik het goed heb begrepen kun je de files en settings ook op deze manier inladen , i.p.v. op de funcard .

Hoe gaat dat in z`n werk en is dat makkelijk voor een leek als ik te doen ?

Waar vind ik de files en settings ?

Wat kan ik allemaal ontvangen met de Humax als hij is geupdate ?

Veel vragen mijnerzijds , hopelijk zijn er mensen die bereid zijn mij antwoorden te geven ( als het kan zo eenvoudig mogelijk ) zodat ik mij óók kan verdiepen in de facineerende wereld die Humax heet .

Als er eventueel een goede CI module/cam moet worden aangeschaft en/of een speciale card is dat natuurlijk geen probleem , het is juist de bedoeling om zoveel mogelijk uit de Humax te halen .

Gaarne zie ik jullie reacties op dit topic tegemoet .

Alvast hartelijk bedankt !

Vriendelijke groeten : Geert .

 
Heej Geert en welkom op Satellite Fun.

Het klopt inderdaad dat er van tijd tot tijd (als er files beschikbaar zijn) nog dingen met de Humax 5400 te doen zijn, doch dat is hoodfzakelijk illegaal en beschrijven wij hier normaliter niet.

Nieuwe firmware is belangrijk. USB naar de Humax? Dat zal wel niet voor de 5400 zijn want bij mijn weten heeft die geen usb aansluiting. Maar veel computers en laptops hebben tegenwoordig geen seriele poort meer, dus het kan zijn dat men dan een USB naar Serieel koppelstuk zal moeten gebruiken.

Een aantal benodigde files en settings maar ook utilities etc. die je voor de Humax kunt gebruiken vindt je in onze downloadsectie.

Dit is echter slechts beperkt tot het legale gedeelte.

Het meer illegale deel (dus keyfiles etc.) zul je hier niet vinden. Wel kunnen we je vertellen hoe je dergelijke files en bins kunt bewerken om op je ontvanger te gebruiken.

Doch dan moet ik even om mij heen kijken naar de Humax 5400 bezitters. Aangezien die je beter kunnen vertellen dan mij (als Dreambox bezitter) hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

 
Hallo Black Tiger .

Hartelijk bedankt voor je antwoord , in ieder geval moet ik dan een verloopstuk aan het einde van mijn usb kabel hebben , oké .

Het is inderdaad zo dat de Humax 5400 alweer een beetje verouderd is , de techniek gaat vrij snel .

Maar deze tuner kocht je indertijd niet om braaf met je canal digitaal abotje naar de nederlandse zenders te kijken .

Het zelfde geld voor de mensen met de Dreambox , die met hun ethernet verbinding en cardsharing een heel scala van pakketten kunnen binnenhalen . ( smullen !!!!!!!!!!!!!!!! )

En er komt een hele mooie aan zoals je misschien al weet , de 8000 , gaat rond de 700-800 euro kosten , en heeft een DMI uitgang en dus is het mogelijk om HD beelden en geluid weer te geven ( ik moet even de mond schoon maken hoor ) echt een prachtige machine .

Hopelijk kunnen de mensen met een Humax 5400 mij verder helpen , als zij liever niet openlijk de minder legale setting en zo op Satellite Fun site zetten , kunnen ze hun raad en daad misschien rechtstreeks in mijn mailbox deponeren :

[Moderator on]

Een mail adres op een board plaatsen is erg onverstandig, en daarom heb ik deze zojuist verwijderd.

Verstandiger is het om gebruik te maken van de persoonlijke bericht (PM) functie van het board.

Zo voorkom je dat alles en iedereen je mail adres leest en je lastig gevallen gaat worden.

[Moderator off]

Ben erg benieuwd hoe ik mijn hummie weer leuk kan laten draaien ?

Alle mensen alvast bedankt voor hun reactie`s

Groeten : Geert .

 
Laatst bewerkt:
Ik zit met soortgelijke problemen en ik weet niet hoe ik een bericht kan plaatsen.Groeten van Maria

 
Nou mijn bericht komt in mijn postbus terecht,hoe werkt het, dat weet ik niet.

Wie kan mij helpen ,opfriscursus + nieuwe dingen, 3 en een half jaar kon ik niets doen op sat gebied.Werken met Humbox,Wat moet ik voor Humax 5400 kopen om een beetje moderniseren?Wat kan men nog met fun kaart doen?Wat heb ik voor seca 2 ontvangst nodig,een beetje met files rommelen,ect.

Het is echt moeilijk na zo lange tijd weer in te komen.Vriendelijke dank voor elke advies, tips.Groeten van Maria

 
Hoi Maria, welkom op het satellite FUN board !

Het plaatsen van een bericht hier heb je dus inmiddels uitgevonden.

Waarschijnlijk heb je onderaan het berichtvenstertje aangegeven dat je je wil abonneren op het onderwerp, en dat je een mail wil krijgen wanneer er iets geantwoord word.

Wanneer je een nieuw onderwerp wil beginnen in plaats van antwoorden op een bestaand onderwerp, klik je op de knop "New Thread" die boven en onderaan de opsomming van onderwerpen staan.

Zit je in Nederland of zit je verder naar het Oosten ?

(dat heeft wat te maken met je ontvangstmogelijkheden).

De Humax 5400 kan van zichzelf alleen Irdeto aan.

Je zou er vroeger een zogenaamde allcam ingehad kunnen hebben waardoor je met bijvoorbeeld die funcards ook naar andere systemen kon kijken.

Maar dat is niet meer het geval.

Wanneer je nu nog wil kijken naar de NL kanalen en niet al een Irdeto2 kaartje hebt, zul je moeten overschakelen op SECA(2).

Daarvoor moet je dan een SECA CAM kopen, en een SECA kaart met abonnement.

Daarvoor is er dus een sleuf in je ontvanger aanwezig.

Let wel op wat je hiervoor moet investeren, want misschien koop je ook wel een modernere ontvanger voor dat geld.

Ik heb wel es wat meegekregen over andere mogelijkheden maar niet meer dan dat.

Ik ben verder niet zo bekend met de Humaxen.

Dus misschien dat er iemand anders wat dieper op het dagelijkse gebruik van de Humax in kan gaan.

 
Ik lees dat je ook nog wat wilt rommelen met files. De Humax is nog een goede, zij het beetje verouderde ontvanger. Met funkaarten is niets meer te doen.

Als je echt nog iets wilt hobbyen, zou ik eens een Dreambox overwegen, daarmee is buiten de mogelijkheid om bestandjes te gebruiken (voor zover er iets gekraakt is en bestandjes dus beschikbaar) ook nog wel andere mogelijkheid.

Dat is cardsharing, kunnen we hier verder niet bespreken maar is wel een optie als je aan het hobbyen gaat.

Zeker omdat je in het land waar jij nu zit, niet eens legaal aan een abonnement kunt komen zonder adres hier in NL en als je in een ander land woont heb je dat normaliter niet.

Dus officieel zou je geen abo kunnen nemen op jouw buitenlands adres en dan is het nog maar de vraag of je dan illegaal kijkt.:)

 
Hartelijk bedankt voor de adviezen.Het is zo,ik ben in Oostenrijk geboren,in Hongarije opgegroeid en 29 jaar in Nederland gewoont.Nu zit is met mijn Hollandse partner in Hongarije wegens finanziele moeilijkheden die steeds meer hebben onze leven zuur gemaakt.Hier heb ik stilte, 2100 m2,minder luxe,meer vrijheid en mijn antenne van 125 cm komt hier op een paal van 6 meter ,dat wordt overmorgen gemonteerd.Ik moet dan wel een diseqc motor aanschaffen.Ik dacht dat ik dan ook een positionair moet kopen ,maar volgens een sat winkel humax moet het kunnen vinden.

Wie helpt mij mijn vergeten dingetjes terug tr halen?Ik probeerde met Humbox te werken .Ik weet dat op het laats moet send to IRD komen,maar allerlei slechte dingen komen,dat lukt dus niet.Ik wil Humax met emu patchen.

Enige opfriscursus kon ik gebruiken.Hartelijke dank voor elke advies von Maria

 
Even iets rechtzetten, als je een diseqc motor hebt, hoef je geen positioner want de Humax kan dat zelf.

Echter... de meeste diseqc motoren kunnen schotels aan tot 1 meter, dus wel goed opletten dat de aan te schaffen diseqc motor ook die antenne van 1.25m aan kan, zeker op die hoogte omdat dit nogal veel wind kan vangen.

Dan Humbox. Deze wil nog wel eens vervelend doen en rare meldingen geven. In de tijd dat ik er nog mee stoeide was dat probleem er plots ook.

Als je in onze downloadsectie gaat kijken (rechts boven op "downloads" klikken in het kolommetje) dan kun je bij de Humax utilities het programma "Humax Uploader" (HU15.zip) downloaden, hier is de rechtstreekse link:

http://www.satellitefun.org/bbs/downloads.php?do=file&id=100

Dit programma is kleiner en een stuk gemakkelijker dan Humbox en werkt gewoon altijd uitstekend.

 
Beste Black Tijger, hartelijke dank voor je adviezen,vandag gaan wij 40 km verder aan een sat winkeltje.Na jullie schrijven begon iets te dagen>namelijk dat spulletjes waar ik op zoek ben, cams en dergelijke worden zeer waarscheinlijk in Hongarije helemaal niet verkocht.Cardwriter zendt internationaal,en nog een andere,ik wacht op een concrete advies van je,van jullie wat moet ik kopen om te hobbyen, rommrlrn,een ontvanger,waar de juiste cams al inzitten.Dan zal Humax mijn partner gebruiken,hij heeft genoeg aan de gewone televisie.Voor seca 2 kan ik nu geen nederlandse adres meer toveren,mijn partner heeft daar ook geen familie meer,daarom is ie meegekomen.Maar soms - lees ik,lukt het alsnog met de nederlandse zenders.Ik mis RTL4,dat was mijn favoriete tv zender.As the world turns..

Al 2 maanden niet meer gezien.Jammer..Bij je adviezen zou ik alsnog wat prijsindicatie waarderen,wat kost het.Is er een firma in Nederland ,die ook complete ontvanger wil naar Hongarije sturen na ingang van geldbetaling<

hier zijn er alleen maar wat FTA ontvangers en kleine keuze.Wel wat HD,maar ik wil een stukje verboden fruit...Spannend wacht ik op jullie antwoord, groetjes van Maria

 
Beste Mensen,vandag heb ik in de stad een diseqc motor gekocht,Dat kostte 11000 forint oftewel cca 43 euro. OPTICUM DM2200,doet als het goed is tot 1.2 meter.Mijn schotel is 1.25,dus maar hopen. Ze houden daar nauwelijks spulletjes,maar dan kreeg ik te horen dat ik voor 60000 forint,dat is ongeveer 239 euro een dreambox DM 500 KAN kopen,moet wel eerst besteld worden.

Ik denk zo van de hofstad wordt gestuurd.Jullie hebben mij aangeraden dat ik mijn ouwe humax 5400 beter niet kan upgraden,de kosten zouden te hoog zijn en liever een dreambox kopen.Ik wil dus jullie mening horen of dit apparatje vor zo een prijs wel goed zou zijn en als ik koop wat heb ik nog nodig?Wat moet ik dan bij Cardwriter aanschaffen? Welke kaart past erbij,en wat voor apparatje om de kaart te schrijven?

Wat kan ik met zo een dreambox ontvangen ,wat een FTA zender niet kan?

Met of zonder kaart?Gaarne een beetje voorlichting van iemand,die zo een ding bezit.Veel dank en groetjes van een herintreder:Maria

 
Een Humax 5400 upgraden is niet al te duur qua kosten, alleen het probleem is dat je er eigenlijk niet meer mee kunt hobbyen.

Een Dreambox 500s als je een officiele hebt, ligt hier rond 210 euro, dus ik kan me voorstellen dat hij bij jullie 239 euro kost. Dat is niet te duur. Het is een kleine ontvanger waar je wel het nodige mee kan, maar bijv. niet opnemen en je kunt er geen USB stick aan hangen om bijv. meerdere firmware te draaien.

Een Dreambox is een uitermate geschikte ontvanger om mee te hobbyen, doch er moet wel bij gezegd worden dat wat pc kennis ook noodzakelijk is, zoals bijv. het werken met een FTP programma en het instellen van een ip adres wat overigens ook vaak automatisch door de router gebeurd.

Met internationale verzendingen ben ik niet bekend, misschien dat de firma Cardwriter dat wel doet, doch ik weet niet of ze ook in Hongarije bezorgen.

Wil je ook kunnen opnemen, zou je ook een HD moeten inbouwen of naar je pc streamen, het gemakkelijkst is dan een ontvanger waarmee dat gelijk kan. De Dreambox 7020 kan dat maar is wel weer een stuk duurder, zeker met een HD er in.

Er is ook nog de twintuner de 7025, doch er zijn zat mensen die daar nog problemen mee hebben, terwijl de 7020 inmiddels als een zonnetje loopt.

Alleen is bij de 7020 het nadeel dat je niet naar 1 zender kijken kan en een andere zender opnemen.

Je kunt echter ook de DM500 nemen en daar gewoon de oude vertrouwde videorecorder naast gebruiken om op te nemen.

Op kaarten kun je niet meer schrijven, althans momenteel niet. Een programmer is dus niet nodig. Maar het leuke van een dreambox is dat hij met alternatieve software, gewoon de Seca2 kaart in zijn eigen interne kaartslot kan gebruiken, dus zonder aparte hardware aanschaf.

Verder is er (als je internet hebt) de mogelijkheid tot cardsharing, iets wat de meeste andere ontvangers niet kunnen. Dit is echter wel illegaal en kunnen we hier niet bespreken. Je zou daarvoor eens kunnen kijken bij satsjaak of funfiles of wellicht Hutsefruts. Cardsharing kan dus ook zonder kaart.

 
Vriendelijke dank voor je gedetailleerde uitleg.Geld speelt wel eenrol,wij zitten met een verbouwing,die altijd een kostbare zak was.Ik zal elders toch maar een dreambox zien te kopen.Als ik hem hem ,zal ik zeker nog wat vragen hebben.Helaas tot nu toe heb ik nog geen vrijwilliger,die mij wat steun zou kunnen bieden via msn of skype bij patchen van Humax met emu.Of is het niet altijd nodig?Ik heb aan Josje op zijn site een paar keer geschreven en gebedelt voor dat gebruiksaanwijzing,die wat jaren geleden nog stond,namelijk een aanwijzing voor beginners stap voor stap,hoe je je eigen hummie moet patchen.Hier wil de plaatselijke zaak geen steun bieden,ook niet tegen betaling.Zij verkopen liever UPC abonnamenten.Maar waar een wil is,komt een oplossing.Welterusten en nogmaals bedankt.Groetjes van Maria

 
Tja ik zou je wel via MSN willen helpen, maar ik heb er niets meer van en het is te lang geleden dat ik met Humax gewerkt heb, dus ik zou je hooguit van de regel in de drup helpen.

Maar wie weet is er hier nog wel iemand.

In elk geval heb je de nieuwe firmware nodig en de nieuwste TOH software om in de Humax te zetten met de Humax Uploader.

Daarna is het een kwestie van op zoek gaan naar een zogenaamde keyfile voor de Humax genaamd key.bin en deze moet middels DSR9500 of DSB9500 (ben de exacte naam kwijt) in de Humax gezet worden.

Maar hoe dat allemaal precies werkt weet ik eerlijk gezegd ook niet meer.

Mischien dat iemand anders je hier nog mee kan helpen of bereid is je via MSN tegemoet te komen.

 
mensen het is mogelijk omgewoon naar de premiere tekijken en naar de d+ ( tequila )

wat heb je er voor nodig :

een humax :tong: ( 5400(z) (plus )

een hot 9.5b ( filmware)

setiingslijst ( kanalenlijst )

funkaart ( om de keys op tezetten )

nul kabel ( van je compoort naar je humax )

benodigde prog. humax loder pack ( inladen van filmware + settings + keys )

sluit uw nul kabel aan op de compoort op uw pc de andere kant gaat in de humax

download programma humax loader pack die is trevinden op http://www.josje01.nl

daar kun je ook tevens de filmware setiingslijst vandaan halen ;)

als je de loader pack hebt uitgepakt klikt u op filmware

u gaat naar de map toe waar u uw filmware hebt uitgepakt

dan laaid hij hem in de prog. nu kunt u het bestand inladen in uw humax door teklikken op zend to hummy ( uw humax moet op dit moment wel uitstaan met de knop op de achter zeide van de humax ) ( zo gauw u in beeld ziet staan dat hij wacht op de connecktie met de humax schakelt u de humax in door middel van de knop op de achter zeide van de humax )

zo die is ingeladen

nu de setiings ( kanalen lijst )

klik in de loaderpack op settings

laad daar nu de kanalen lijst in

zet uw hummy op standby

klik nu op zend file to hummy

als die weer aangeeft dat hij wil connecten met de humax dan schakelt u de humax weer in met de standby knop

zo die is ook ingeladen

nu zet u de humax aan

u gaat naar menu

u pakt josje01

en dan de bovenste

u krijgt nu een groot scherm

indat scherm zet u de card op card+emu ( zodat hij nu ook de funkaart mee neemt )

u drukt op oke dan staat die vast dan kunt u op exit drukken tot u het menu uit bent

e zet nu uw hummy op premiere 1

u klikt nu op keys in de loader pack

u gaat naar uw bin bestand toe waar u de keys hebt staan

en laaid ze in en nu doen de premiere kanalen het ( tequila meestal ook )

suc 6

sorry voor als je geen link mag geven naar een website

als je keys nodig hebt voor de zenders dan stuur maar een pm of een mail en dan komen de keys naar u toe

de keys die worden verstuurt zijn getest

en geef u een tip voor als u ze heeft werken

zet in het weekend van zaterdag op zondag uw hummy NIET uit

laat hem draaien op een premiere zal u uit leggen waarom

premiere wisselt op zaterdag ( meestal snachts ) van keys

heeft u hem nou daar op staan dan krijgt u automatiesch een key update

u beeld zal dan enkele seconden uit vallen en daarna weer verder gaan

:klappen::duimen:

 
Laatst bewerkt:
sorry voor als je geen link mag geven naar een website
LoL, een link mag wel, maar een uitleg hoe je illegaal aan beeld komt eigenlijk niet.:)

Maar bij wijze van uitzondering laten we hem deze keer staan omdat er zo mooi uitgelegd staat hoe je deze nieuwe firmware op de Humax kunt krijgen.

 
hoi hoi

ja ik heb alleen uitgelegt hoe je de

filmware settings en de keys erin krijgt meer niet heb niks door gegeven kwa site voor de keys ofzo dus jah die moeten ze zelf maar zoeken :tong: hahaha maar ja ik leeste zo op het forum hier en zag dat ze een uitleg wouden hebben dus jah dacht zal het wel ff uitleggen :tong2: maar oke dan weet ik dat voor de volgende keer dat ik het dan ff anders moet uitleggen thnx voor de tip

greetz nebbas :biggrin:

 
Graag gedaan, maar ik vond het wel prima zo hoor, uitstekende uitleg.

Laat je niet tegenhouden, mocht er eens iets echt fout staan, dan hoor je het wel en wij zijn de ergsten niet, bij een fout krijgt men niet gelijk een ban ofzo.;)

 
heejjj mensen..

mijn naam is Christian. Ik ben nog in het bezit van een humax irci 5400. Heb hem aangeschaft met een vario schotel(zo'n vlindervormige schotel voor astra en hotbird)en een funcard en schrijver. Heb hem destijds aangeschaft toen dit nog het topmodel wat ontvangers en ilegaal kijken was.. haha. Nu neem ik hem alleen nog mee op vakantie om de gratis zenders te zien.. Ben de software en benodigde kabeltjes en cardschrijver allang kwijt. Wil alleen proberen een nieuwe zenderlijst erin te zetten.. heb al enige links gezien... en zal het weer eens proberen... vnavond weg op vakantie dus mooi op tijd.. haha

verders een leuk forum met veel info..

succes..

greetz Chris

 
Hoi jc68 en welkom op Satellite Fun.

Ja dat waren nog eens tijden met die funcards en programmers, eigenlijk best een gezellige tijd, ook het nodige zelf uitzoeken en loggen enzo.:)

Alvast succes gewenst met het er in zetten van de nieuwe zenderlijst en mocht het niet lukken, open gewoon even een nieuw draadje en dan stel je daarin je vraag en geeft aan wat er mis gaat.

Voor vanavond een prettige vakantie gewenst en bedankt voor het compliment aan ons forum!:)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan