Een uitdaging voor de technisch onderlegden?

S

sebastopol

Zelf ben ik professioneel met computers bezig (en ik ben daar, al zeg ik het zelf, goed in ;-) ), maar ik moet me helaas beperken tot het toepassen van dingen die anderen maken, wegens te weinig theoretische kennis.

Met het populair worden van draadloos ethernet (802.11) lijkt het mij aardig te zijn om een apparaatje te bezitten dat een metertje heeft dat uitslaat wanneer het een signaal van zo'n netwerk opvangt. Dus geen gedoe met laptop opendoen en kanalen afschuimen en zo, maar gewoon een handzaam ding dat zondermeer reageert op de aanwezigheid van zo'n netwerk.

Zelf heb ik geen idee hoe je zoiets moet aanpakken, maar misschien zitten er onder jullie wel een aantal mensen die wat verstand hebben van RF en de theoretische (en praktische) discussie willen aangaan over hoe zoiets moet. Als het technisch te moeilijk is of gewoon te duur, zou ik het toch leuk vinden om wat meer inzicht te krijgen in de materie, en ik vermoed dat er nog wat leden van dit fijne board zijn die hier ook in geïnteresseerd zijn. Graag jullie commentaar.

Sebas

 
Voor zover ik weet is dat draadloos gedoe enorm handig maar werkt maar met een bepaale reikwijdte tenzij je er versterkers aan gaat zetten.

Zo overbrugde (of doet dat nog steeds) het Mercedes Callcenter een link naar de Helpdesk die in een kantoor zo'n 300 meter verderop in vogelvlucht zit.

Persoonlijk zou ik zo'n netwerk niet willen, gezien het verkeer wat over tcp/ip gaat is het voor hackers en andere kwaadwillenden een kleine moeite om het ip verkeer af te luisteren en zelf een "werkend" ip adres te gebruiken om zo op je netwerk te komen.

Je kunt e.e.a. wel afschermen natuurlijk, maar wat door de lucht gaat is af te luisteren, wat over een persoonsgebonden kabel gaat al een stuk moeilijker.:)

 
Uhh....

Erg veel zorgen over inbreken in een wireless netwerk hoef je jezelf niet echt te maken.

Er zijn verschillende beveiligingen aanwezig, zoals frequency hopping en versleuteling. Daarnaast kunnen alleen clients (PC's en notebooks) toegang krijgen tot het netwerk die een bepaald (voor een buitenstaander onbekend)IP nummer hebben.

Onderstaande tekst knipte ik (zonder merknamen etc.) even als toelichting van het web:

->>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Het is mogelijk om een op zichzelf staand draadloos netwerk aan te leggen door twee of meerdere pc’s of notebooks te voorzien van draadloze netwerkkaarten. De netwerk connectie tussen de individuele computers komt tot stand via radiogolven. Ook kan het bestaande, traditionele netwerk verder uitgebouwd worden door installatie van het Access Point. Het draadloze netwerk is in dit geval via het Access Point gekoppeld aan het bekabelde netwerk. Het bereik van het wireless netwerk is 30 meter in gesloten ruimten tot 100 meter in de open lucht. De snelheid van het gecreëerde netwerk is mede afhankelijk van het aantal gebruikers. Aanbevolen is een maximum van 15 gebruikers aan te houden. Meerdere gebruikers zijn mogelijk ( tot max. 64) maar dit zal het netwerk vertragen.

Een draadloos netwerk is de ideale oplossing in situaties waarin het niet mogelijk is of niet gewenst is om bekabeling aan te leggen zoals in monumentale gebouwen, tijdelijke locaties of in een thuissituatie. Maar ook voor bedrijven die het principe van het flexwerken stimuleren, op projectbasis werken of organisaties die met wisselende gebruikersgroepen te maken hebben zoals bibliotheken, scholen en universiteiten. Ook voor het MKB zal het wireless LAN een uitkomst bieden doordat internet accounts en printers draadloos gedeeld kunnen worden.

Het draadloze netwerk is makkelijk te installeren en te onderhouden. Bovendien is het beveiligd door middel van webencryptie 64 bit en 128 bit waardoor inbreken op het netwerk nagenoeg onmogelijk is.

Doordat Wireless Area Networks in open ruimten een bereik hebben tot 100 meter is het zelfs mogelijk om in de nabije omgeving van het bedrijfspand of het huis op het netwerk aangesloten te blijven. Schade- experts, monteurs, elektriciens en uitvoerders die werkzaam zijn buiten het bedrijfspand hoeven dus niet op zoek te gaan naar een netwerkaansluiting maar kunnen gewoon doorwerken zonder oponthoud.

--------------->>>

gr.

SatRobbie

 
Ik denk dat je een probleem hebt als je een apparaat met een metertje wil hebben. Het geheel werkt ongeveer als een GSM. Alles bij elkaar genomen heb je dan weer een RF interface nodig en een klein PC'tje.... Hadden we dat dan niet al (grapje)?

Even serieus: er bestaat wel al meetapparatuur voor dergelijke netwerken maar dat is iets meer als een klein doosje met een metertje.

Dreeke :rolleyes:

 
Het moet mogelijk zijn zonder externe toeters en bellen.

er zal vast wel diagnostische software voor dit soort modempjes zijn, net zoiets als de netmonitor die je aan kan schakelen in je nokia gsm telefoon. misschien staat er in de technische specs wel hoe je info over de status van je modem (lan kaart) kan plukken. het moet dan een koud kunstje zijn voor een programmeur om hier een proggie bij te schrijven die de diverse statussen van je draadloze lan kaart weergeeft op het beeldscherm. ook de gebruikte freq. veldsterkte van het ontvangen signaal, snelhied dataverbinding etc. etc.

is er echter niets voor, dan zal je toch de interne software moeten uitlezen, en reverse engineeren denk ik. Om een metertje (analoog) aan te suiten op zo'n kaartje lijkt mij niet de ideale oplossing. je komt zo maar 1 parameter te weten, bv. of de zender aan of uitstaat, of bv. de frequentie.

Probeer eens via de website van de leverancier / fabrikant of je aan software kan komen. het zal toch niet zo zijn dat er voor technici geen diagnostische software is ?

Peter.

 
@Sat Robby

Ik ben sterk geïnteresseerd in het materiaal dat je hierboven beschrijft. Kan je mij de link mailen van die fabrikant of eventueel Belgische/Nederlandse importeur?

Three Times Thanks (=T.T.T.) :) :) :)

 
@WebSel

Auch....

Zo zie je maar weer, ook op andere gebieden houden mensen zich bezig met een "hobby". Valt me nog niet eens tegen dat er geen gleuf voor een Goldcard in die wireless PC kaarten zit. :)

Ik ga verschillende leveranciers van die wireless spulletjes eens bestoken met het verhaal wat op die link te vinden was en ben nieuwsgierig naar hun antwoord.

Anyway! bedankt voor de URL, zeer leerzaam.

grzz

SatRobbie

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan