Monoblock of niet?

S

steventje

Hallo,

Ik heb besloten om een schotel aan te schaffen die zowel de Astra op 19E als de Hotbird op 13E kan ontvangen. Ik dacht eerst nog de astra 2 bij te nemen maar dan heb ik teveel zenders en blijf ik maar zappen :)

Wat voor installatie heb ik nodig? De multytenne is te klein zegt men (45cm) en de wavefrontier te complex.

Ik zoek een vaste schotel met 2 ontvangers.

Wat moet de minimum diameter van mijn schotel zijn?

Gebruik ik een monoblock of liever 2 onafhankelijke LNB's?

Alvast bedankt

 
Als je zowel Astra alsook Hotbird wilt hebben zou ik voor goede kwaliteit en signaalsterkte minimaal 78 cm gebruiken qua schotelafmeting.

Je zou een monoblock kunnen gebruiken maar dat is bijna even duur als een setje lnb's met een diseqc. Voordeel van het laatste is dat als een van de onderdelen stuk gaat, je dit kunt vervangen.

Gaat er iets in het monoblock stuk, moet je een nieuwe monoblock kopen, of je moet al electronicahobbyist zijn wellicht.

Verder geef je aan met 2 ontvangers te willen gaan werken. In dat geval heb je sowieso dual-lnb's nodig. Ik weet niet of er ook monoblock uitvoeringen zijn daarmee, misschien wel maar heb er zelf nooit naar gezocht dus kan dat niet met zekerheid zeggen.

Ik zou gaan voor een 78 of 80 cm Triax schotel met een twee dual-lnb's en een diseqc schakelaar. Zo heb je Astra en Hotbird voor 2 ontvangers.

Misschien bestaat er ook nog wel een tussenmaat v.w.b. schotels als we over Multytenne of Wavefrontier spreken.

Bij een vriend van me hangt een soortgelijke schotel op als de Wavefrontier, maar dan vele malen kleiner, echter ook weer een stuk groter dan 45 cm.

Ben de naam van het ding kwijt, maar dat werkt perfekt en een dijk van een signaal. Passen dacht ik maximaal 4 of 6 lnb's op.

Alleen wordt het natuurlijk was lastig als je er toch astra 2 bij wilt nemen, dan moet je lnb's hebben die zo krap naast elkaar passen.

Maar met bijv. Astra en Hotbird geen enkel probleem.

 
Bedankt Tiger.

Dan heb ik waarschijnlijk 2 * diseqc nodig voor 2 ontvangers?

 
Eerst vooropgesteld dat je nooit te veel zenders kan hebben zou ik gaan voor een Wavefrontier T55 daar kan je meerdere lnb's op kwijt en kun je Astra 2 er bij zetten, een monoblock op een Triax schotel kan ook en zelfs bestaan ze als duo monoblock met twee uitgangen voor twee ontvangers.

Bij een monoblock zit de disq juist ingebouwd en heb je die niet nodig.

Bij losse lnb's heb je een disq nodig.

 
@Steventje: Correct, in jouw geval zouden het dan 2 diseqc's moeten zijn.

Maar ook ik zou waarschijnlijk gaan voor het iets groter type schotel waar meer lnbl's op kunnen, dus niet de hele grote, maar bijv. de Wavefrontier T55 of Wavefield DS55 (zelf geen ervaring met deze laatste).

Dus feitelijk de tip die aart44 geeft, heb je tenminste altijd ruimte voor uitbreiding, zeker als Canal+ straks nog meer gaat doen op de Astra 2A wat er zeker aan gaat komen.

 
Ik lees hier interessante informatie.

Die T55 lijkt me wel wat na wat opzoekingswerk.

Is ook de helft lichter dan de T90 Wavefrontier.

Kan iemand me vertellen wat de voordelen zijn waarom ik een T55 zou nemen ipv een T90? In de specs zie ik dat de efficientie van de T55 beter is dan die van de T90 --> Efficiency 70 ~ 82 % (T55)

65 ~ 80 % (T90)

@Black Tiger: je zei in het begin dat ik minimum een schotel van 78 cm moet nemen om een goede kwaliteit en signaalsterkte te bekomen. Voldoet de T55 dan wel met zijn kleinere afmetingen?

Alvast bedankt,

steven

 
@Steventje: Jazeker voldoet de T55, maar dat komt omdat de bouw van deze schotel ook geheel anders is. Die loopt meer in bredere vorm zodat een breder bereik mogelijk is.

Een normale schotel is meer rond of ovaal van vorm, waardoor je dus een groter model nodig hebt om die openingshoek te behalen. Vandaar dat ik voor een goede kwaliteit een 78cm schotel aanraadde, mede rekening houdend met de ontvangstkwaliteit van de beide lnb's in die opstelling.

Met een T55 heb je dat probleem niet gezien de opbouw van de schotel.

V.w.b. het verschil in efficiency tussen de T55 en T90 kan ik helaas niets zeggen, is me niets van bekend.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan