!@*&©®þ¡**! compressor !!

M

MAS3

Fijn hoor.

De klachten over harde reclames hebben al een tijdje terug hun vruchten afgeworpen.

Een tijdje terug regende het klachten dat wanneer je lekker naar de tv zat te kijken, je telkens als er een reclame blok kwam uit je stoel pleurt vanwege het harde geschreeuw van die reclames.

De zenders wisten te melden dat zij dit niet kunnen oplossen "omdat de reclames nou eenmaal luider worden opgenomen"

Dat is de grootste onzin die er bestaat, maar Jan Modaal trapt wel in zo'n l*lverhaal.

Op een gegeven moment kwam er iemand met de oplossing voor dat probleem: Compressors !

Zo'n compressor kijkt hoe het met het geluid staat en zorgt ervoor dat het geluid niet boven een bepaald nivo uitkomt.

Gebeurt dat in het materiaal wel, dan word in de uitzendstraat het volume teruggeregeld.

Word het volume dan weer lager, dan gaat het uitgezonden volume geleidelijk weer naar de originele stand.

Zou je toch zeggen dat dat een hele mooie vinding is.

Maar.

Nou hebben de geniale gasten bij Veronica (en ik mag best aannemen ook bij de andere SBS zenders) dus bedacht dat die compressor aan moet.

En staat ie dus altijd aan tijdens de uitzendingen.

Maar aangezien de kijker de pot op kan en er gewoon reclamegelden binnen moeten komen, is altijd dus altijd, behalve als er reclame is..

Dus zit ik zojuist te typen terwijl er een lekkere vecht film met mooie explosies en dergelijke op Veronica op de achtergrond draait.

Wat denk je ?

De harde explosies worden gereduceerd tot een plopje.

En de pogingen tot humor van Steven Seagal na de "klap" zijn niet meer te horen (ik kijk dus niet echt want ik zit hier te typen).

Maar als de reclame begint, gaat bij de buurman hier het licht in de slaapkamer ineens aan...

En ik pleur weer als vanouds van mn stoel.

Nou als het zo moet, donder dan maar op met je compressor !

Ik wil zelf bepalen hoe hard de explosies hier uit de speakers knallen.

En de reclame boodschappen kunnen me gestolen worden.

Het word eens tijd dat men hiertegen op gaat treden in de Haagse regionen..

Het is echt heel simpel.

Die compressors inschakelen als er reclame is, en uit als er een film of serie draait.

Gewoon hard voorschrijven door de wetgever.

Kom maar op met je beweringen dat je het volume van reclames niet apart kunt regelen omdat de bandbreedte van het geluid anders benut word bij die reclames.

Die verklaring klopt namelijk wel maar het is niet waar dat je dat niet kunt meten en bijregelen.

Dat is bijzonder goed mogelijk, en word bewezen met het toepassen van de compressors.

Als je technisch een beetje op de hoogte bent, kun je zelf wel bedenken dat dit gewoon kan zonder een supertechneut te zijn.

Maar we zijn hier in Nederland en dus moet Jan Modaal belazerd worden door iedereen die daar maar enigerwijs de mogelijkheid toe ziet..

Ik word er zo ziek van...

 
De zenders wisten te melden dat zij dit niet kunnen oplossen "omdat de reclames nou eenmaal luider worden opgenomen"
Ik heb daar een ander verhaal over gehoord, alles wordt even hard uitgestuurd en omdat er gebruik wordt gemaakt van een limiter (wettelijk verplicht) om oversturing te voorkomen hebben ze daar een truukje voor bedacht.

Daarom zetten ze onder het reklame geluid een soort van omgevings geluid, je zou kunnen zeggen een soort van surround emulatie of licht galmpje (er zijn meerdere truken) waardoor het lijkt alsof het geluid harder is dan het daadwerkelijk is.

Op de VU meters zie je dan exact dezelfde uitslag, doch het reklame geluid klinkt harder.

Voor een aantal zenders gaat dat truukje inderdaad op. Maar ik verdenk zeker bepaalde andere zenders (met name SBS6) ervan, dat ze de schuiven voor de "normale" uitzending een stukje terug zetten (dus bijv. op 8 i.p.v. op 10) zodat ze reklames wel degelijk harder kunnen uitzetten (die worden dan met volume 10 gegeven). Dit is uiteraard een very simplified voorbeeld.:)

Die limiter zullen ze dan wel vervangen hebben door zo'n compressor nu waardoor het nog wat meer belabbert wordt.

En ja, ik erger me er ook al groen en geel aan, daarom dat ik zoveel achter de pc zit en biljarten ben, want tv kijken doe ik bijna niet meer aan of het moet naar Boomerang zijn, en nog kleine dingen zoals smaakpolitie, die inmiddels ook al 3x i.p.v. 2x onderbroken moet worden voor reklame.

Het wordt steeds erger en erger, en ik ben bang dat ze er niet tegen op zullen treden.

Heb wel zelf laatst nog een mailtje naar de Opta geschreven met de vraag hoeveel reklames er per uur mochten worden uitgezonden. Ik dacht namelijk 3 stuks (elke 20 minuten) en die regel overtreedt SBS broadcasting met handen en voeten.

Ik ben van mijn ziekte iets opgeknapt door maar alles wat ik echt wil zien op DVD te downloaden, kan ik het in eigen tijd zien, zonder reklame, met DTS of op zijn minst 5.1 geluid, uitstekende kwaliteit en geen ergernis.;)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan