GSO

T

Ton

Hallo!

Binnenkort verhuizen we naar een pand waar geen kabelaansluiting is.

Ik heb totaal geen verstand van satalietontvangers, decoders ect, dus geen overbodige luxe om daar het 1 en ander over te leren. :tong:

Ik denk dat ik momenteel wel in staat zou zijn om op 1 tv beeld te krijgen via een schotel.:stupid:

Echter, er zullen straks 5 a 6 tv's zijn, die ik allemaal onafhankelijk van elkaar wil aansluiten. Mmm,.. 1 schotel,.. splitten,.. 6 decoders,... Dat zie ik niet zo zitten.

Met google heb ik o.a. wat info gevonden over GSO, maar echt wijzer wordt ik er niet van.

het makkelijkste zou zijn dat er 1 decoder op een centraal punt komt te staan, en daarvandaan alla "kabel tv" een kabeltje naar de diverse tv's gaat, en op die manier tv kan gaan kijken. Dit zou eigenlijk ook nog draadloos moeten worden i.v.m. een modumentaal pand waar we niet eens een spijker in de muur mogen slaan :eek: Maar dat is een zorg later. draadloos internet,.. draadloos muziek,.. dan zal beeld ook niet zo moeilijk meer zijn.

Kan iemand mij een eindje op weg helpen met hoe ik dit probleem het beste (en betaalbaar) kan oplossen?

Met vriendelijke groet,

Ton

 
Toevallig hadden we elders laatst een soortgelijk topic, alleen dan ging het maar om 1 schoten en vele tv's.

Feitelijk zijn er 2 mogelijkheden.

1.) GSO, in dat geval kun je meer ontvangers aansluiten op een GSO systeem, maar hierin blijf je wel het feit houden dat bij elke TV dus ook een satelliet ontvanger moet komen staan.

2.) Kabelsysteem. Hiermee kan ik niet verwijzen naar waar je precies moet zijn maar zou je in feite een systeem moeten hebben als de kabelbedrijven. Ofwel een stapeltje ontvangers en 1 apparaat wat dan de signalen op de kabel kiept, ofwel 1 apparaat wat zelf alle signalen kan plukken en op de kabel zetten. Ik weet niet wat er met die apparatuur mogelijk is, maar vermoedelijk zul je stukken duurder uit zijn, als je zelf zeg maar voor "kabelprovider" gaat spelen door alles centraal op te stellen en dan door het in het huis aanwezige kabelsignaal te duwen op vrij te bepalen frequenties.

Aangezien er immers geen kabelsignaal aanwezig is, is de kabel nog vrij want die zul je zelf moeten leggen.

Vermoedelijk is dan toch een GSO opstelling de beste keuze. Doch als we dan over draadloos gaan spreken word het verhaal een heel stuk moeilijker.

Misschien kun je alvast nadenken of GSO inderdaad wel zoiets is wat je wilt en verder wacht ik even af wat onze Mas3 of andere mensen die meer technische kennis hebben op dit gebied, nog voor aanvullingen schrijven.

 
GSO staat dus voor Gemeenschappelijke (ook wel gezamelijke) Satelliet Ontvangst.

GSO is bedoeld als oplossing voor wat men wel "de wildgroei van schotels" noemt, en dat is dus vooral gericht op flatgebouwen.

GSO is inderdaad zoals BT al meldde, bedoeld om per tv(woning) een receiver te bedienen.

Een dergelijke installatie word pas gunstig bij veel aansluitingen die ook een groot aantal zenders per aansluiting willen kunnen ontvangen, omdat deze bestaan uit meerdere schotels en heel veel kanalen bieden.

Is de behoefte aan veel zenders minder groot en wil je dus eigenlijk liever een vervanger voor de kabel, moet je gaan bekijken hoeveel zenders je wilt ontvangen.

Je kunt dan inderdaad een soort van lokaal kabel systeem gaan bouwen middels een zogenaamd kabelkopstation.

Dat is niets meer dan per zender een ontvanger die het ontvangen signaal op een kabelkanaal kan doorgeven.

Uiteraard is dat dan wel professionele apparatuur, en daarmee kostbaar.

Dat houdt ook weer in dat je met 6 aansluitingen relatief duur uit zult zijn.

Dergelijke apparatuur word meestal in een 19 inch rack gemonteerd (zoals ook bekend van servers en dergelijke profi apparatuur).

Meestal kun je een stuk of 6 receivers plus een voedingsmodule voor die receivers per 19 inch eenheid kwijt.

In een kast kun je dan een aantal van die eenheden kwijt.

De satelliet signalen dienen voor dergelijke systemen dan vaak nog wel verdeeld te worden, maar dat gebeurt wel op een andere wijze dan de bekendste wijze.

Aan de uitgang worden de kanalen bij elkaar gevoegd en is het resultaat een compleet kabelsignaal.

Je kunt op deze manier een stuk of 25 zenders combineren (4 eenheden zouden dan dus 24 stuks opleveren).

Meer is ook wel mogelijk maar daarvoor is nog geavanceerder apparatuur noodzakelijk (kassa!).

Wanneer je dus een beperkt aantal zenders wil ontvangen op (zeer) veel ( > 30) aansluitpunten, ga je voor zo'n kabelkopstation.

Er zullen geen eengezinswoningen zijn waar dit systeem word toegepast lijkt mij.

Wat is nu de kostengunstigste aanpak ?

De meeste "gezinnen" waar minder dan zeg maar 12 aansluitingen nodig zijn, zijn toch het best te voorzien van een ontvanger per aansluiting.

De grens ligt niet bij die 12 hoor, dat gaat nog wel een stukkie verder.

Maar waar je dan rekening mee moet houden is dat je dus de signalen uit de schotel (ik adviseer om een exemplaar te nemen waar je 2 satellieten mee kunt ontvangen) moet verdelen naar elke aansluiting.

Daarvoor heb je een multiswitch (klik) nodig.

Dan ga je dus vanuit je centrale punt naar elke aansluiting met een goede kwaliteit kabel (type H125 of beter).

Bij de aansluitpunten komt dan telkens een satelliet ontvanger.

Dan zit je nog met de abonnementen.

Wanneer je officieel goedgekeurde ontvangers gebruikt, heb je per ontvanger een actieve kaart nodig om tv te kunnen kijken.

Neem je een abonnement dat vergelijkbaar is met wat de kabel biedt, ik meen het basispakket à € 8,85 per maand, dan kun je daar 2 kaarten bijnemen die per stuk dan €1,- per maand kosten.

Wel moet je uiteraard elke kaart kopen.

Je kan bovenstaande dan dus twee keer doen om alle ontvangers van signaal te voorzien.

Wat ook mogelijk is, is het gebruik van een soort van splitter voor kaarten.

Die zijn er ook draadloos.

Dat grenst aan het illegale, maar ik kan me niet voorstellen dat men daartegen zou gaan (of kunnen) optreden.

Ook die gaan tot 1 hoofdpost (waar de kaart ingaat) en 3 kijkposten en is dus vergelijkbaar met de wel volledig legale manier die canal digitaal aanbiedt.

Als laatste is er nog de mogelijkheid om met 1 abonnement alle ontvangers te bedienen.

Dat doet men dan middels een dreambox (een "master") als server, en 5 kleinere dreamboxen (600) als clients.

Dat is echter officieel illegaal, hoewel ook hier zolang dat binnenshuis blijft geen rare toestanden zal opleveren.

Dat klinkt dan gelijk heel aantrekkelijk, maar het is toch minder geschikt als "kijkdoos" concept.

Dus wil je gewoon kijken zonder verder over de achterliggende techniek te hoeven nadenken, moet je hier gewoon niet aan beginnen.

Ik hoop dat ik wat licht op de zaken heb kunnen schijnen, en dat je van het verhaal niet gaat wanhopen.

Als er nog vragen zijn hoor (lees) ik ze wel.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan