Nokia 9800S

S

Slabbie

Hallo, ik ben nieuw op het forum, ondanks dat ik al 20 jaar aan het satelieten ben.

Ik gebruik op dit moment een Strong SRT8000 als ontvanger, maar heb onlangs een tweede ontvanger gekregen, een NOKIA 9800S om eens te kunnen opnemen en kijken tegelijk.

Nu wil ik daar ook canaldigitaal op kunnen kijken via de CA module, Weet iemand of de originele canaldigitaal CA module werkt in deze ontvanger?

Slabbie

 
Hoi Slabbie, welkom op het satellite FUN board !

Als je zeker weet dat je het over de CA module hebt en niet over de CI module, dan moet ik je teleurstellen.

Het snelst zijn deze twee te identificeren door de bouwvorm.

De CA module is meestal hoger.

Maar vooral heeft de CI module een sleuf in de module waar je je kaart in kunt doen.

Bij de CA module doe je dus de kaart in de ontvanger, net als bij je strong.

De Nokia 9800 is uitsluitend CI, en hoewel de CA er (misschien) fysiek wel in zou kunnen passen, werkt die niet.

Ook is er hier regelmatig te lezen dat de 9800 niet de meest ideale ontvanger is om mee op te nemen; het is er ook eentje uit de eerste generatie die die mogelijkheid bood.

Dat laatste heeft vooral te maken met de combinatie decoder en opnemen.

 
De Nokia 9800 is uitsluitend CI, en hoewel de CA er (misschien) fysiek wel in zou kunnen passen, werkt die niet.
Kleine correctie. De Nokia 9800 heeft ook een (of werd ook geleverd met) intern cardslot, maar ook dan ben je niet verder geholpen, dat is namelijk een Viaccess cardslot wat er in die 9800 zit. En daar werkt Canal Digitaal niet op.

V.w.b. het opnemen ging dat toch alleen via de SCSI aansluiting? Die optie had de 9200/9500/9600 al eerder, toch?

Overigens ook namens mij welkom op het Satellite Fun Board.

 
Ik vergis me inderdaad met de 9902 van Nokia.

Die heeft wel een ingebouwde harddisk en is er eentje van de eerste generatie van harddisk receivers.

De 9800 heeft helemaal geen ondersteuning voor harddisks.

Nu lees ik ook dat het gaat om de videorecorder (of welke recorder dan ook) te bedienen met deze tweede ontvanger.

Maar dat gaat dus nog steeds niet heb je een passende decoder module bij nodig.

Ook hier is het slot voor de kaart een viaccess decoder, en gaat het om een CI (common interface) slot waar je de decoder in kunt stoppen.

 
Ja, klopt het gaat dus idd om de CI module (zit ook een CA op, maar dat werk niet icm canaldigital), sorry een beetje verwarrend. Ik heb bij Canaldigital gezien dat ze deze CI module verkopen.

De vraag blijft natuurlijk: gaat die het doen?

Moet zeggen dat het wel een degelijke ontvanger is vergeleken met de Strong 8000.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan