Meer weten over cams

N

nicos

Beste mensen,

Ik ben een newbie op het gebied van cams en zou graag eens wat meer weten over emu's en cams.

Op dit moment draai ik Gemini en maak gebruik van camd3 op m'n 7020, alles werkt goed met mijn CD kaartje (na aanpassen van config file) en verder nog wat k*ys voor andere zenders. Mijn vragen zijn:

1) Is er een goede handleiding hoe het blue panel werkt m.b.t. cams?

2) In mijn blue panel heb ik als cam ingesteld: Camd3.880c. Wanneer ik met de scrol toets naar rechts ga zie ik ook nog Camd3.880c/newcs-1.17. Wat houd dit in en wat is newcs-1.17? Maakt mijn Camd3 gebruik van newcs-1.17?

3) Kan ik mijn Camd3.880c zondermeer update naar een nieuwere versie en blijft dan mijn Canal Digital goed werken?

 
Hoi Nicos, welkom op Satellite Fun.

Ik zal even je vragen puntsgewijs beantwoorden, voorzover ik zelf het antwoord weet.:)

1.) Nee, die is er niet, maar eigenlijk wijst het zich vanzelf. Als je een idee hebt van wat je graag zou willen weten wat dit betreft, wil ik best een handleiding voor je schrijven.

2.) Newcs-1.17 is ook een cam/emu net als Camd3, deze kan ook als server werken. Standaard maakt je camd3 geen gebruik van Newcs. Maar voor zaken als cardsharing waarbij je met anderen zou willen delen of voor andere reden de combinatie van camd3 met newcs zou willen gebruiken, zit deze optie erbij. Normaliter heb je deze dus niet nodig.

Doch dit wordt gewoon standaard mee geinstalleerd. Iets soortgelijks zie je bij de installatie van CCCamd.

3.) Dat ligt er aan hoe de Camd3 geinstalleerd is. Je hebt 2 opties, cam en cam-config. Middels de cam-config heb je de mogelijkheid om een losse configfile te installeren.

Indien de configfile met de installatie van de cam automatisch is meegekomen, heb je goede kans dat bij een update van camd3 de config ook vervangen wordt voor een nieuwe, en je daarmee dus ook de instellingen opnieuw zult moeten doen.

Dat is ook de reden dat men tegenwoordig apart de optie cam en cam-config onder de addons heeft, dan kan men een cam upgraden zonder de config te vernaggelen.

Ik zou zeggen maak een backup van je config, want dat is eenvoudig genoeg en doe daarna de upgrade.

Je kunt ook eens CCCamd proberen, daar hoef je namelijk niets voor aan te passen in de config om je Canaal Digitaal kaart er op te laten werken.

Dat maakt het dan ook weer gemakkelijker met updaten.

 
Hallo Black Tiger,

Hartelijk dank voor je uitstekende uitleg. Ik begrijp dus dat Camd3 zelf geen server is, wanneer ik dus wil cardshare moet ik daar tevens newcs voor gebruiken. Ga hier binnenkort maar eens mee experimenteren i.v.m. een 2e dreambox boven op de slaapkamer.

Toch nog even een paar vraagjes:

1) Wanneer ik bij de addons kijk zie ik nieuwere versies van camd3. Versie 3.883 is de laatste, echter op diverse sites zie ik als versie 3.889 staan. Heb je enig idee waarom deze er dan niet bij staat?

2) Krijg ik met een nieuwere camd3 het Duitse pakket weer open, dit lukt me niet meer met 3.880.

 
Je kunt ook met CCcamd werken, daar is bij mijn weten Premiere ook mee open. Cccamd kan daarnaast zelf ook nog als server werken, of in combinatie met Newcs, al naar gelang je wensen.

Voordeel ervan is dat aanwezige kaarten zonder configuratie werken. Nadeel is dat shares instelling iets ingewikkelder is (met caid's) maar daar kan ik hier niet verder over spreken, tenzij we over internet sharing babbelen, maar feitelijk is daar zo gek veel verschil niet in.:)

Dan je vragen nog even:

1.) Dat is omdat de update sites die gebruikt worden door de dreambox niet altijd even snel geupdate worden. Het zal echter niet lang duren eer die nieuwe versie erbij zal komen te staan. Ligt ook een beetje aan de tijd die degene heeft die dat onderdeel van de website onderhoudt.

2.) Dat is me niet bekend, ik werk niet met camd3 maar met mgcamd en cccamd en daar lukt het wel mee in elk geval.

 
Heb CCcam geinstalleerd 1.71 geinstalleerd. Krijg hier Premiere niet mee open.

Ik heb het vermoeden dat ik een hogere cam versie nodig heb, echter lukt het niet om via het blue-panel versie 2.03 te installeren. Alles lijkt goed te gaan maar de cam verschijnt niet als default cam in het blue panel. Wanneer ik dus een oudere versie installeer gaat het wel goed.

Zou dit kunnen komen omdat ik nog Gemini versie 1.9 draai?

 
In welke map zou ik de geinstalleerde cams kunnen vinden, kan ik eens kijken of ze er nu wel of niet op staan?

 
Met premiere kunnen we je niet helpen da's illegaal.

Cams zouden moeten staan in /var/bin (op de 7020 kan die map /usr/bin heten), de cam-config van CCCamd zou in /var/etc (bij de 7020 kan dit /etc zijn) staan.

Keys moeten normaliter in /var/keys (bij 7020 /usr/keys).

De 1.9 is wel wat erg oud dat zou ook tot incompatibiliteit van bepaalde software kunnen leiden, ik zou gewoon de nieuwste er op zetten.

 
Inmiddels enigma 3.6 geflashed. Camd3.891 geinstalleerd via addons. Uiteraard de config file geplaatst. Deze cam versie werkt echt niet. Op ORF moet ik bij iedere kanaalwisseling de cam herstarten om weer beeld te krijgen. De Nederlandse zenders zijn helemaal niet te zien met m'n CD kaart. Wanneer ik Camd3.883 installeer werkt het wel allemaal naar behoren.

Is dit bekend?

Helaas nog steeds geen Duits pakket, toen CCcam 2.03 geinstalleerd, en daar lukt het wel mee.

Klopt het dat CCcam gewoon werkt zonder de config file?

Gaat de update van m'n CD kaart vanzelf goed met CCcam?

 
Dit probleem met de nieuwe camd3 is mij persoonlijk nog niet bekend, maar een versie van cccamd had ook rare problemen een versie of 2 geleden.

Dus er zal dan wel spoedig een nieuwere versie van camd3 uitkomen.

De meesten van ons gebruiken momenteel CCcamd dat werkt prima.

Het kan kloppen dat op originele kaarten cccamd zonder configfile werkt, dit gezien de meest belangrijke settings uit de config op standaard staan c.q. zonder configfile als standaard worden aangenomen, zit dus al in de emu/cam zelf verwerkt en da's wel handig.

De update met de CD kaart gaat met CCcamd gewoon goed, tenzij er iets mis gaat bij Canal Digitaal zelf. Mijn eigen kaart heeft tot nu toe met CCcamd ook telkens netjes zijn update gehad.

 
Tiger bedankt voor de info. Binnenkort (over een aantal weken) ga ik eens proberen om te cardshare met een nog te plaatsen dreambox boven. Mocht het niet lukken, dan meld ik me wel weer....

 
Graag gedaan.

V.w.b. de cardshare met je dreambox boven is echt een eitje. Heb je wel een config voor nodig.

Dreambox beneden geef je in de config een F regeltje (staat voor Friend, dus vriend) bijv.:

F: dream2 pass2

Dus F: gebruikersnaam wachtwoord

In de Dreambox boven hoef je dan ook alleen CCcamd te installeren en een config.

Het enige benodigde regeltje in de config aldaar is het volgende:

C: 192.168.1.2 12000 dream2 pass2

Zijnde C: host.ip.adres poort (standaard 12000) gebruikersnaam wachtwoord

De C staat voor client.

Waarbij ik 192.168.1.2 even als voorbeeld ip adres van de Dreambox in beneden heb genomen, dus feitelijk moet daar het ip adres van de Dreambox onder komen te staan.

Da's alles, dream boven logt dan in op dream beneden en klaar is kees.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan