welke schotel en ontvanger

  • Topic starter petertje1234
  • Startdatum
P

petertje1234

tja, dan begin je en komt van de kabel en wil naar een schotel, maar dan:(

ik wil graag 2 ontvangers in huis met canal digital en een twin lmb, maar het probleem is de ontvanger.....

is er verschil in kwaliteit in ontvangers, en dan bedoel ik niet het uiterlijk maar de beeld- kwaliteit, of is die weer specifiek afhankelijk van de grootte van de schotel of de juiste lmb.:confused:

wie helpt me wat info te geven en waar op te letten, ik wil geen kapitalen uitgeven aan een ontvanger.

maar als er duidelijk verschil tussen een goedkope en dure zit wil ik dat graag weten.

 
Er is tussen de ontvangers onderling ook wel wat verschil in beeldkwaliteit, maar dat zul je zo vlug niet merken tenzij je bijv. een HDTV hebt of in elk geval een dure TV.

Natuurlijk is het ontvangstsignaal daarbij ook bepalend, dus vooral een goede afstelling van de schotel is hard nodig.

Een dual lnb kan op een 60cm schotel, maar een 80cm is toch adviseerbaar indien je die kunt plaatsen, eventueel om later ook te kunnen uitbreiden met de hotbird.

Er is een erg leuke ontvanger in omloop. Deze werkt prima, kan ook de Canal Digitaal kaart aan, is echter geen C+ goedgekeurde ontvanger. Dit betekent feitelijk dat hij wat meer mogelijkheden heeft dan de officiele ontvangers.

Kosten van deze ontvanger zijn 140 euro, dus dat is echt een aardige prijs.

De naam van deze ontvanger heb ik vannacht in de chat gehoord, maar ben helaas die naam weer vergeten.

Misschien dat Mas3 of een van de andere gebruikers de naam nog kent, en wellicht dat een van de anderen je ook een wat meer technischer uitleg kunnen geven over het verschil in beeldkwaliteit tussen dure en goedkope ontvangers.

Overigens betekent het bij satelliet ontvangers niet altijd dat een dure ontvanger dus ook beter kwaliteit beeld heeft.

 
kijk hier heb ik wat aan, bvb dank, kun je nog eens luisteren om welke ontvanger het gaat, en is het zo dat hoe lager het ruisnivo van een lnb, hoe beter de kwaliteit?

en wat maakkt het verschil in dure of goedkopere antenne kabel.

en het verschil tussen 60 of 80 cm, heeft dit nog invloed op de beeld kwaliteit?

je ziet veel vragen, maar ik weet van dit medium dan ook bijna niets.

maar ben blij dat je me iets verder helpt.

 
en is het zo dat hoe lager het ruisnivo van een lnb, hoe beter de kwaliteit?
Klopt, vroeger had je ze van 6db nu zijn er al lnb's met 3db en die zijn kwalitatief beter. Maar het is wel opletten want er wordt vaak 3db op gezet terwijl het niet echt 3db is, dat wordt dus gedaan om het beter te verkopen.

Voor zover ik weet zijn de ALPS lnb's wel goede lnb's bijvoorbeeld.

Ik ben even voor je gaan navragen, die ontvanger is van Octagon, schijn je zelfs ook keys in te kunnen zetten. Is voorzien van 2 CI sloten en 2 smartcardreaders waarin de C+ kaarten ook prima werken.

Er zijn 3 types van die Octagon. Het is een nieuw type en net uit en men is hem nog aan het testen zo bleek vandaag.

Het verschil in dure of goedkopere antennekabel betreft over het algemeen de isolatie. Maar kijk daar wel even naar, want er zijn ook mensen die de kabel gewoon te duur verkopen.

Een goede isolatie en kwaliteit (de kern bijv.) bepaald mede de prijs en over het algemeen is de duurdere kabel dan ook kwalitatief beter.

Veel vragen is geen probleem he, daarvoor bestaat een forum als dit, om elkaar te kunnen helpen en vragen te beantwoorden.:)

 
Die octagon (achthoek ?) ontvanger ken ik niet.

Alle onderdelen in je installatie zijn van belang voor de kwaliteit van je installatie.

Maar wanneer je het hebt over de beeldkwaliteit, dan kun je daar wel een schifting in maken.

Want is principe is dat nou juist het leuke van digitale signalen.

Die signalen kunnen op 3 manieren je tv bereiken:

De nulde mogelijkheid is dat het signaal ontbreekt.

De eerste mogelijkheid is dat het signaal prima je tv bereikt.

De tweede mogelijkheid is dat het signaal onderweg licht word aangetast, maar de ontvanger kan de fouten er dan uitfilteren.

De derde mogelijkheid is dat het signaal zoveel fouten bevat dat het beeld ook fouten gaat tonen.

Zoals je uit de beschrijvingen zou kunnen opmaken, vallen de meeste installaties in de tweede categorie; de signalen zijn licht aangetast maar de ontvanger "poetst" de fouten er weer uit.

Tot zover dus een stukje theorie.

BT noemt 6 dB en 3 dB LNB's.

Die getallen staan voor de ruisnivo's van de versterker in deze Low Noise (ruis) Blockconverters.

Een lager ruisnivo is dus een betere eigenschap, maar sommige fabrikanten geven een iets te rooskleurig theoretisch getal op.

De prijs van de kabel zegt niet per definitie iets over diens kwaliteit.

Misschien zegt het wat over de hoeveelheid koper die er in zit (meer is waarschijnlijk beter).

Wanneer je tot zo'n 30 meter gaat, neem je best een kabel die gelijk (waardig) is aan H125 van Belden (das dus respectievelijk type en merk).

De dikte van de kern in die kabel is ongeveer 1 mm, en de kabel is voorzien van zowel een alu folie als een geweven mantel uit koperdraad.

Ga je een aanzienlijk grotere afstand overbruggen, is het raadzaam een betere kabel te gaan gebruiken.

Een dergelijke beter kabel heeft wel als consequentie dat de pluggen er niet zo eenvoudig aan te zetten zijn en er dus ook een installateur aan te pas zou komen.

Een schotel antenne heeft twee belangrijke eigenschappen.

De eerste is dat het schotel blad als een spiegel werkt.

De tweede is dat het (vanwege de gebogen vorm) als een vergrootglas werkt en dus de ontvangen signalen bundelt.

Een groter blad (van 60 cm naar 80 cm) betekent simpelweg dat er meer stralen zijn die gevangen en gebundeld worden.

Op je LNB, die in het brandpunt van de schotel dient te zitten, komt dus meer signaal uit.

Maar, om met het orakel te spreken: "elluk foordeel hep zijn nadeel"

De grotere schotel heeft namelijk wel een nauwkeuriger uitrichting / afstelling nodig.

Maar wanneer je schotel van 60 centimeter goed is afgesteld, zul je doorgaans geen verschil zien tussen beeldkwaliteit ten opzichte van die van 80 cm.

Wat daar dan weer tegenover staat (en de meest voorkomende reden van de keuze is) is dat een grotere schotel ook een grotere regen reserve heeft.

Water (dus ook regen) heeft de eigenschap radio golven te dempen.

Dan is het dus een goed idee meer van die golven te vangen en bundelen (= groter blad), zodat je langer boven het minimum te ontvangen signaal nivo blijft.

Tenslotte nog de werkelijke beeldkwaliteit; das dus wat je op je tv te zien krijgt.

Wanneer het om bewegende beelden gaat, dan zul je sommige zaken niet snel zien.

Maar wanneer het beeld meer statisch is, kun je in sommige gevallen een patroon op het scherm zien.

Dit is vooral zichtbaar voor bij egale beelden.

Een dergelijke "feature" is niet echt wenselijk.

Ik kan je zo niet ff gauw noemen welke ontvangers daar wel en welke er geen last van hebben.

Het is gewoon iets waar je zelf op moet letten als je je een toestel laat demonstreren.

 
super, jongens,

ik ben echt blij met deze info. ik weet hopelijk voorlopig genoeg.

en zoals jullie al zeggen, daar is een forum ook voor.

Homecast S3002 CI CD is dit een beetje een ontvanger, ik begrijp dat er 2 ci sloten opzitten en dat hij canal digital is goedgekeurd.

het voordeel lijkt me dat je alsnog later wat uitbreidingen kunt doen, en de kosten van deze ontvanger is laag.(nog geen 100 euro)

geef eens een mening over dit geval mensen, en afbranden mag ook

met een Mediaguard module incl. Canal Digitaal kaart lijkt me dit best aardig om te beginnen

 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan